جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
معاونت پژوهشي و فرهنگي دانشكده فني و مهندسي دانشگاه قم

حوزه/ رئیسی گفت: اصلاح نظام کار و سرمایه در کشور و بازگشت به مبانی اعتقادی و فکری اصیل مکتب اسلام چاره کار است. در غیر این صورت تلاش‌ها برای احیای معماری اصیل اسلامی، کاملاً سطحی و نافرجام خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، محمد منان رئیسی امروز در همایش حوزویان مهندس در مقاله‌ای به تأثیرات لیبرالیسم بر افول سبک زندگی اسلامی در معماری و شهرسازی پرداخت.
وی بیان کرد: منطقی نیست که اسلام در خصوص امور ساده‌ای نظیر نوع لباس و پوشش و پیرایش مسلمین به ارجحیت‌های خاصی قائل باشد ولی درباره امور کلی‌تر و مهم‌تری نظیر نظام کالبدی شهر و جامعه مسلمین بی‌تفاوت باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به زمینه‌های تاریخی لیبرالیسم گفت: ریشه¬های تاریخی ظهور لیبرالیسم (به ویژه لیبرالیسم فرهنگی- اعتقادی) را بایستی در تحولات رنسانس و به طور خاص، نهضت اصلاح دینی جستجو کرد. بدون تردید، لیبرالیسم از پروتنتانتیسم– نهضت اصلاح دینی- در قرن۱۶ میلادی مدد گرفته است به نحوی که آراء لیبرالی برای اولین بار به طور جدی در اندیشه‌های افرادی مانند مارتین لوتر و جان کالون که نهضت اصلاح دینی در غرب را رهبری می‌کردند، ظاهر شد.
وی افزود: به دلیل اقدامات ضد دینی و خودسرانه کلیسا که به نام دین توجیه می‌شد و انحرافات گسترده‌ای که در مسیحیت به وجود آمد، نهضتی تحت عنوان «اصلاح دین» پدید آمد. نتیجه¬ی این نهضت، پیدایش فرقه پروتستان بود که با تأکید بر فردگرایی و آزادی فرد در برداشت از منابع دینی و تفسیر متون مقدّس پشتوانه‌ای برای لیبرالیسم شد.
رئیسی سکولاریسم، اصالت آزادی، اومانیسم و فردگرایی را مبانی لیبرالیسم دانست.
وی تصریح کرد: اومانیسم با فرو کاستن انسان به قوای دانی (نباتی و حیوانی) تأثیر قابل‌توجهی بر معماری و شهرسازی معاصر گذاشته است، تا جایی‌که برخی از معماران شاخصِ معاصر غربی به ‌صراحت بیان داشته‌اند که در هنر و معماری، آنچه اصالت دارد، نیازها و لذت‌های مادی است.
عضو قطب علمی معماری اسلامی گفت: امام حسین (ع) به کسی که خانه مجللی ساخته بود و از ایشان خواست تبرک کند، پس از نگریستن به خانه‌اش فرمود: خانه خود را خراب کردی و خانه دیگران را آباد نمودی. کسی که روی زمین است تو را مغرور کرده و آنکه در آسمان است تو را دشمن داشته است.
وی ابراز داشت: اصلاح نظام کار و سرمایه در کشور و بازگشت به مبانی اعتقادی و فکری اصیل مکتب اسلام چاره کار است. در غیر این صورت تلاش‌ها برای احیای معماری اصیل اسلامی، کاملاً سطحی و نافرجام خواهد بود.
رئیسی گفت: راه حل احیای معماری اسلامی حقیقی، اغلب در بیرون از این رشته است و بایستی در سطوح فراتری مانند نظام‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه دنبال شود.
انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha