جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بدیعی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین بدیعی سخنگوی کنگره مسلمانان آمریکا در گفتگو با «حوزه» گفت: چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی کنگره مسلمانان آمریکا با هدف هویت بخشی به جامعه شیعی و مسلمان آمریکا ۱۵ الی ۱۷ تیر ماه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین بدیعی، سخنگو عضو هیئت رئیسه کنگره مسلمانان آمریکا در گفتگو با خبرنگار سرویس بین الملل این خبرگزاری خاطر نشان ساخت: چهاردهمین کنفرانس کنگره مسلمانان آمریکا با موضوع " اسلام دین امید" در ایالت "ارلاندو" آمریکا برگزار خواهد شد و همانند سال های گذشته با پیام ویدیویی علامه جوادی آملی  آغاز به کار خواهد کرد.

متن گفتگو به شرح زیر است:

حوزه - در مورد چهاردهمین کنفرانس بین المللی کنگره مسلمانان آمریکا توضیح بفرمایید؟

همانگونه که مستحضر هستید هر سال کنفرانس عمومی کنگره مسلمانان آمریکا در یکی از ایالت های آمریکا برگزار می شود. البته این کنگره در طول سال اقدام به برگزاری برنامه های گوناگونی در ایالت های مختلف آمریکا می کند.

این کنگره به فراخور نیاز جامعه شیعی آمریکا و کانادا کمپ ها، اردوها، کارگاه های تخصصی و... برگزار می نماید که برگزاری این کنفرانس یکی از برنامه های این کنگره به شمار می آید که هر سال در یکی از ایالت های آمریکا برپا شده و هزاران نفر از شیعیان آمریکا و کانادا در این گردهمایی شرکت می کنند.

چهاردهمین کنفرانس کنگره مسلمانان آمریکا روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه 6 الی 8 جولای مصادف با 15 الی 17 تیرماه با موضوع " اسلام دین امید" در ایالت "ارلاندو" آمریکا برگزار خواهد شد.

* کنگره مسلمانان آمریکا، نمونه ی خوبی برای الگوبرداری مسلمانان دیگر کشورهای جهان است

کنفرانس بین المللی کنگره مسلمانان آمریکا، نمونه ی خوبی برای الگوبرداری مسلمانان دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای برزیل، آرژانتین، اروگوئه و... می باشد تا به وحدت جامعه اسلامی و به ویژه مسلمانان شیعی بیش از پیش توجه بشود و به باور بنده فرصت خوبی است برای نزدیکی هرچه بیشتر مسلمانان به یکدیگر می باشد.

از جمله فعالیت های کنگره مسلمانان آمریکا، به جز کارگاه های تخصصی، برپایی کمپ ها و اردوهایی است که در ایالت های گوناگون دایر می شود؛ برگزاری مسابقات سالانه قرآن که در حاشیه این کنفرانس و زیر نظر حافظ و قاری قرآن، حجت الاسلام و المسلمین واحدی صورت می پذیرد و شامل رشته های حفظ، قرائت، روخوانی و اذان می باشد از دیگر فعالیت های این کنگره به شمار می آید.

 یکی دیگر از برنامه هایی که در کنار این کنفرانس برگزار می شود، کارگاه های تخصصی خانواده است که در آن افرادی مشغول بررسی مشکلات خانواده ها و مشاوره دادن به آن ها هستند.

افزون بر این ها، جلساتی تحت عنوان زوج های بهشتی برقرار می شود که بر اساس آن دختران و پسران جوانی که در سنین ازدواج قرار دارند به همراه خانواده های خود در این گردهمایی حضور پیدا کرده و نکات لازم برای یک ازدواج موفق را توسط روحانیون شیعه آموزش می بینند.

در کنار همه برنامه های فرهنگی، کنگره مسلمانان آمریکا، بازاری موسوم به بازار اسلامی را به منظور رفاه حال مسلمانان دایر کرده که در آن تمام نیازهای مسلمانان برطرف می شود. البته در این بازارها جمعی از پزشکان شیعه اقدام به ویزیت مجانی شرکت کنندگان نیز خواهند نمود.

شایان ذکر است که تمام این برنامه ها در زمان برگزاری کنفرانس، دایر می باشند.

حوزه- هدف از برگزاری این دست کنفرانس ها چیست؟

هدف نخست از برگزاری این گردهمایی علاوه بر نمایش اتحاد مسلمانان، هویت بخشی به جامعه شیعی و مسلمان آمریکا است؛ البته افزون بر این ها، دغدغه های مشترک مسلمانان در این کنفرانس ها مطرح شده که با مشارکت و همفکری همگان، تصمیمات خوبی نیز اتخاذ می شود.

این برنامه ها، دستاوردهای زیادی از جمله آگاهی بخشی تمام مسلمانان آمریکا نسبت به وضعیت بحرانی برخی مسلمانان در همه جهان می باشد که در این راستا، کنگره با نگاشتن بیانیه های حمایتی، از هم نوعان خود در جهان پشتیبانی کرده و با آن ها ابراز همدردی می کند.

 

حوزه - قرار است چه شخصیت هایی در این کشور حضور داشته باشند؟

هر ساله علمای مسلمان بسیاری در این کنفرانس حضور پیدا می کنند. این جلسه به مانند سالیان گذشته با پیام ویدیویی آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) آغاز می شود و پس از آن برخی از مسئولان مراکز اسلامی سراسر دنیا، اندیشمندان مختلف و در برخی مواقع شخصیت های غیر مسلمانی که مواضع خوبی نسبت به اسلام داشته اند و همواره به پشتیبانی از مسلمانان آمریکا برخواسته اند، در این کنفرانس حضور پیدا کرده و به ایراد سخنرانی می پردازند.

امسال نیز افزون بر شخصیت هایی که یاد آور شدم، به منظور ادای احترام به شیخ ابراهیم زکزاکی و فرزندان شهید ایشان و آگاهی بخشی عمومی نسبت به آخرین وضعیت این روحانی برجسته، از فرزند ایشان دعوت به عمل آمده که به یاری خدا در کنفرانس سخنرانی خواهند نمود.

 

حوزه - با توجه به اسلام هراسی موجود در آمریکا به ویژه پس از روی کار آمدن آقای ترامپ، وضعیت مسلمانان به شکل است؟

مسئله اسلام هراسی در دو قاره اروپا و آمریکا وجود دارد که این مسئله منحصربه آقای ترامپ نبوده و نیست چرا که از زمان های دور نیز گریبان گیر مسلمانان بوده است. به باور بنده برخلاف رؤسای جمهور گذشته آمریکا که همواره به دنبال اسلام هراسی بوده اند، مردم و ملت آمریکا، جامعه ی متمدن و فرهیخته ای است که باید حساب آن را از دولت این کشور جدا دانست.

در واقع علیرغم برخورد های نادرست برخی از آمریکایی ها که نشأت گرفته از رفتار رسانه ها و دولت است، برخورد بخش بزرگی از مردم آمریکا با مسلمانان برخوردی خوب و شایسته است. البته ناگفته نماند که دوران آقای ترامپ دوران ویژه ای است از آن جهت که اسلام هراسی به شدت تشدید شده به ویژه در برخورد با کسانی که به گونه ای با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط باشند.

گفتگو: فاضل سعدی

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha