پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار جمعی از اساتید سریلانکا با نماینده ولی فقیه در کردستان

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری: فقه شافعی در بزرگترین دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد تا مقطع دکتری تدریس می شود اما در عربستان سعودی حتی یک کرسی تدریس فقه شافعی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان و عضو مجلس خبرگان رهبری، در دیدار با هیئت سریلانکایی بر لزوم حفظ وحدت میان اهل سنت و شیعیان و مقابله با جریانات تفرقه برانگیز در این کشور تاکید کرد.

اهل سنت در ایران در احوال شخصیه به مذهب خود عمل می کنند

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی با گرامیداشت مقدم مهمانان سریلانکایی گفت: در قانون جمهوری اسلامی موردی به نام اقلیت ها وجود دارد که منظور از آن ادیان غیر از اسلام است نه مذاهب اهل سنت. در همه مناطقی که اهل سنت در آن حضور دارند قوانین به شکل یکسان وجود دارد و حتی در احوال شخصیه، می توانند به مذهب خودشان عمل کنند.

بخشی از آزادی های موجود برای اهل سنت ایران

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به بخشی آزادی های موجود برای اهل سنت در ایران افزود: ما در استان کردستان یک شورای افتای شافعی داریم که در رابطه با فعالیت های دینی مردم فتوا می دهد و به راحتی کارهای مربوط به مذهب خودشان را در آن شورا انجام می دهند. همچنین  در انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان اهل سنت در حوزه های انتخابیه مربوط به مردم خودشان شرکت می کنند و هم اکنون از شش نماینده مجلس شورای اسلامی مربوط به استان کردستان، پنج نفرشان از اهل سنت و از دو نماینده خبرگان رهبری که همه هم با رای خود مردم انتخاب می شوند، یک نماینده از شیعیان است و یک نماینده از اهل سنت.

خدمات جمهوری اسلامی بدون نگاه مذهبی و فرقه ای بوده است

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: در جمهوری اسلامی خدماتی که بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است، بدون نگاه مذهبی و فرقه ای بوده و اکنون در کشور هیچ روستای بالای ده خانواری وجود ندارد که از نعمت برق بی بهره باشد و گاز طبیعی به دور ترین روستاهای صعب العبور مرزی هم رسیده است.

پیشرفت های کشور پس از پیروزی انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی با اشاره به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بهداشت و درمان در کشور ما هم پیشرفت های بسیار چشمگیری داشته و هم فراگیر شده است. خدمات عمومی در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار ارزان است و بخش عمده هزینه ها را دولت تقبل می کند. بطور مثال با قیمت این روزهای دلار، هر لیتر بنزین در ایران حدود 20 سنت به فروش می رسد.

خدمات ارائه شده به طلاب اهل سنت

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به جمعیت مردم و تعداد مساجد اهل سنت در این استان گفت: در امور مذهبی می شود گفت اهل سنت، خصوصا پیروان مذهب شافعی از همه جای دنیا راحت تر هستند. ما در استان کردستان که یک میلیون و ششصد هزار جمعیت دارد، بیش از دو هزار مسجد و تعداد زیادی روحانی اهل سنت داریم که خدمات خوبی از جمله بیمه و شهریه به آنها پرداخت می شود و بخش عمده ای از این خدمات را دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی تقبل می کند.

عدم وجود یک کرسی درس فقه شافعی در عربستان

وی افزود: اهل سنت در مجموع حدود شانزده هزار مسجد و سی هزار طلبه و تعداد بسیار زیادی مدارس علمیه در کشور ایران دارند. در صورتی که در کشوری مانند عربستان که خود را ام القرای اسلام معرفی می کند، حتی یک کرسی برای تدریس فقه شافعی وجود ندارد. در حالی که فقه شافعی در بزرگترین دانشگاه های ایران مانند دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد تا مقطع دکتری تدریس می شود. در دانشگاه کردستان هم به همین شکل.

برگزاری 22 نماز جماعت اهل سنت در تهران

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: در مناطق حنفی نشین مانند بلوچستان و گلستان هم فقه حنفی در بالاترین سطوح تدریس می شود. با تمام شایعات و هجمه های کذبی که امروز وجود دارد، در شهر تهران و اطراف آن 22 نماز جماعت برای اهل سنت برپا می شود.

معافیت طلاب اهل سنت از خدمت سربازی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی با اشاره به خدمات ارائه شده به طلاب اهل سنت بیان داشت: در رابطه با مدارکی که به طلاب اهل سنت داده می شود باید اضافه کرد که این مدارک معادل مدارک دانشگاهی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند و در فعالیت های طلاب و مشاغلی که می خواهند مورد استفاده قرار می گیرد. خدمت سربازی هم که در ایران برای همه جوانان اجباری است، برای طلبه ها به گونه دیگری یعنی با تبلیغ معارف اسلامی و امثالهم انجام می شود که طلاب اهل سنت از این قاعده مستثنی نیستند.

افزایش 4 برابری بودجه مصوب سفر مقام معظم رهبری به کردستان

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به این استان گفت: همه مردم ایران از شیعه و سنی قائل اند که رهبری معظم انقلاب اسلامی تفاوتی بین مردم قائل نیستند و به همه با یک چشم می نگرند. در سفری که ایشان به کردستان داشتند، بودجه ای تصویب شد که هنوز بعد از چند سال در حال استفاده از آن در مواردی که برای آنها اختصاص داده شده بود هستیم و بودجه مصوب استان کردستان به 4 برابر افزایش یافته که در نوع خود بی نظیر است.

وی افزود: از همان بودجه یک کتابخانه بزرگ با نام امام خامنه ای در سنندج تاسیس شده که حاوی بسیاری از منابع و کتب اهل سنت و خصوصا مذهب شافعی می باشد و حدود 20 هزار جلد کتاب در اختیار پیروان مذهب شافعی و اهل سنت قرار دارد.

فعالیت سایت شافعی نیوز به 5 زبان زنده دنیا

نائب رئیس کمیسیون سیاسی مجلس خبرگان رهبری افزود: همانطور که برخی مجموعه ها مانند جامعه المصطفی العالمیه برای استفاده طلاب تاسیس شده، باید گفت این مجموعه ها در اختیار طلاب سنی هم قرار دارند. تنها سایت با نام شافعی نیوز مربوط به ایران است که به پنج زبان کردی، فارسی، عربی، انگلیسی و مالایی فعالیت می کند.

امام رضا (ع) محور وحدت در ایران اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین حسینی شاهرودی گفت: در مدارس شافعی ها که تحت نظر جامعه المصطفی قرار دارد هم طلاب شافعی ایرانی و هم طلاب شافعی خارجی می توانند به تحصیل بپردازند و همه مطالبی که گفته شد باعث شده تا  وحدت شیعه و سنی در ایران فراتر از لفظ و حرف باشد و در عمل تحقق یابد. اهل تسنن و شیعیان موارد مشترک زیادی دارند که همه هم آن را می دانند و در ایران حتی اهل بیت (ع) و خصوصا امام رضا (ع) هم از محورهای وحدت شیعه و سنی هستند.

پیشرفت ایران و دلگرمی مسلمین جهان

وی افزود: سعی جمهوری اسلامی بر این بوده که در همه جای دنیا  به مسلمانان خدمت کند و به لطف خدا پیشرفت های زیادی هم که در بخش های مختلف مانند نظامی، پزشکی، هسته ای، نانو و ... داشته ایم بر قدرتمان افزوده و موجب دلگرمی مسلمانان جهان می باشد.

جمهوری اسلامی، یاور همیشگی مظلومان

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به حمایت همیشگی جمهوری اسلامی از مسلمانان جهان گفت: هرگاه لازم بوده جمهوری اسلامی در دفاع از مسلمین وارد عمل شده است. نمونه اش هم جنگ بوسنی که صرب ها به کشتار مسلمانان مشغول شده بودند و ایران به یاری مردم مظلوم بوسنی شتافت. در قضیه فلسطین هم حمایت های جمهوری اسلامی بی نظیر بوده و انتقال تکنولوژی ساخت سلاح باعث شده تا امروز نوار غزه پای خود را روی گلوی رژیم صهیونیستی بگذارد.

زندگی 3 میلیون مهاجر افغان در جمهوری اسلامی

وی افزود: در درگیری ها با داعشی که با برنامه های عربی غربی تشکیل شده بود، این جمهوری اسلامی بود که پا پیش گذاشت و شر این غده سرطانی را از منطقه دور کرد. همینطور در بحث حمله شوروی به افغانستان، ایران حامی مردم مظلوم افغانستان بود. شما امروز شاهد رفتار زشت و زننده اروپایی ها و آمریکایی ها با مهاجران مسلمان هستید در حالی که همین امروز 3 میلیون مهاجر افغان در کشور ما زندگی می کنند.

سوال جالب یکی از حضار

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه و در پاسخ به پرسش یکی از حضار سریلانکایی که پرسیده بود:  «جمهوری اسلامی از ابتدا با تحریم های اقتصادی بین المللی روبرو بوده است و این اواخر این تحریم ها شدت یافته اند. عربستان هم در این شرایط پیشنهاد داده است که می تواند نفت جایگزین نفت ایران را تولید کند. آیا در این قضایا اروپا از کشور ایران حمایت می کند؟» اظهار داشت: ما ابتدای انقلاب، در مظلومیت کامل و تقریبا با دست خالی هشت سال در مقابل همه کشورهای جهان ایستادگی کردیم. امروز به لطف خدا جمهوری اسلامی ایران قدرت اول منطقه است و شرایط با گذشته فرق کرده است. امروز نفت و گاز ایران در جهان قابل نادیده گرفتن نیست. مضاف بر اینکه ایران بر دو تنگه هرمز و باب المندب احاطه دارد که اگر بسته شوند، غرب واقعا ناتوان خواهد شد؟ همه دنیا ضرر خواهند کرد.

عدم تمایل برای صادرات نفت خام

وی افزود: مسئولان کشور ما هم گفته اند که اگر قرار باشد نفت ایران صادر نشود، تضمینی نیست که نفت سایر کشورها هم صادر شود. نکته دیگر این است که ما خیلی هم مایل به صادرات نفت خام نیستیم و می خواهیم با استفاده از پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی، نفت را به فرآورده های نفتی تبدیل کنیم که ارزش بسیار بالاتری از نفت خام دارند.

کشورهای بزرگ دنیا دیگر زیر سلطه آمریکا نیستند

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: مسئله دیگر این است که امروز کشورهای بزرگ جهان مانند چین، روسیه، هند و حتی کشورهای اروپایی نمی خواهند تحت سلطه آمریکا بمانند و دیگر آمریکا نمی تواند علیه جمهوری اسلامی اجماع جهانی صورت دهد.

توصیه به مسلمانان سریلانکایی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی در توصیه ای به مردم سریلانکا گفت: توصیه ما به مسلمانان سریلانکایی این است که شیعه و سنی با وحدت و همکاری، دست در دست هم بگذارند و در برابر سایرین به قدرتی دست پیدا کنند که هیچ نیرویی نتواند آن را در هم بشکند.

ائمه مذاهب اهل سنت، شاگرد مکتب صادق آل محمد (ص)

وی با اشاره به فرا رسیدن ایام شهادت امام صادق (ع) در هفته آینده گفت: در آستانه شهادت امام جعفر صادق (ع) هستیم که هر پنج مذهب رسمی اسلامی از وجود مبارک ایشان بهره برده اند. امام حنفی و مالک ابن انس که از شاگردان مستقیم امام صادق (ع) بودند. امام شافعی هم وقتی به مدینه رسید که امام صادق (ع) به شهادت رسیده بودند و امام کاظم (ع) هم در زندان هارون الرشید بودند. بنابراین به سراغ مالک ابن انس رفتند و معارف اسلامی را فرا گرفتند و احمد ابن حنبل هم که شاگرد امام شافعی است. بنابراین همه مذاهب اسلامی مدیون سفره علم امام صادق (ع) هستند.

خاورمیانه بزرگ، خواب پریشان نظام سلطه

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بنابراین ما از ابتدا با هم بسیار نزدیک بوده ایم و تفرقه میان شیعه و سنی خواست و اراده دشمن است. دشمنی که به دنبال تشکیل خاورمیانه بزرگ و تکه و پاره کردن کشورهای اسلامی است اما به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، خاورمیانه جدید شکل گرفته اما به ضرر آمریکا و همچنین فرمودند ملت ما سال 57 آمریکا را از ایران بیرون کرد و در دهه 90 آمریکا را از منطقه اخراج نمود.

حقوق بشر آمریکایی، حقوقی ضد بشریت

وی افزود: با توجه به فرا رسیدن هفته حقوق بشر آمریکایی باید عرض کنم به قول رهبر معظم انقلاب اسلامی حقوق بشر آمریکایی به جز قتل و غارت و تجاوز چیز دیگری نیست. نظام سلطه نظامی است که حتی از حقوق بشر سازمان ملل هم در جهت منافع خود استفاده می کند و زمانی که می بیند این سازمان به دردش نمی خورد به راحتی از آن خارج می شود.

پیشنهاد برگزاری همایش بزرگداشت امام شافعی در سریلانکا

نماینده ولی فقیه در استان کردستان در پایان این نشست با ابراز خرسندی از دیدار با برادران اهل کشور سریلانکا اظهار داشت: وقتی ما دور هم می نشینیم و گفتگو می کنیم می بینیم که چقدر دل هایمان به هم نزدیک است و هر مشکلی که وجود دارد از دوری و عدم گفت وگوست. ما تابحال 12 همایش برای بزرگداشت امام شافعی در کشورها و مناطق مختلفی مانند ایران، اندونزی، سلیمانیه عراق، تانزانیا و... برگزار کرده ایم و بنده پیشنهاد می کنم که یک همایش هم در کشور سریلانکا برگزار گردد.

وی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی که تحت اشراف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فعالیت می کند، در برخی کشور ها شعبه هایی دارد و می توان با رایزنی و برنامه ریزی شعبه ای از این دانشگاه را در کشور سریلانکا تاسیس نمود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha