جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که تقوا و صبر، راه برون رفت از مشکلات و گذر از سختی هاست، تصریح کرد: عدم کُرنش و خضوع در برابر دشمن، نشانه بارز تقوای الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری که چندی پیش در دانشگاه جامع امام حسین(ع) مطرح فرمودند، اظهار داشت: همان طور که رهبری معظم انقلاب نیز فرمودند صبر و تقوای ملت بزرگ ایران عامل پیروزی و عبور از مشکلات کنونی است.

برکات داشتن تقوا از نگاه قرآن کریم

وی افزود: نص صریح آیات قرآن این است که" من یتق الله یجعل له مخرجا" و یا در آیه دیگر داریم که "ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا" یعنی اگر ما تقوای الهی پیشه کنیم خداوند به ما راه برون رفت از سختی ها و مشکلات و نیز فرقان قرار می دهد که حق و باطل را به خوبی از یکدیگر تشخیص دهیم.

وی بیان داشت: البته آیات بسیاری در قرآن مجید اشاره به این مساله دارد که با تقوا و صبر برای انسان نصرت الهی حاصل می شود و انسان از گرفتاری ها و مشکلات رهایی می یابد.

تقوا؛ راه برون رفت از بحران ها و مشکلات

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: معنا و مفهوم و پیام صریح این قبیل آیات آن است که همانا راه خروج و برون رفت از بحران ها و غلبه بر مشکلات و رسیدن به قله های رفیع عزت، استقلال و شرف و کرامت ، تقوا داشتن در بُعد فردی و اجتماعی و همچنین تقوای حاکمیتی، مدیریتی و دولتی است که از ضروری ترین مباحث روز جامعه ما به شمار می رود.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که تقوا دارای معنا و مفهوم وسیعی است که هر نوع کار شایسته و مرضی رضای خدا و مطابق با عقل و خرد و نیز موافق با فطرت و همسر با عرف و عقلا را شامل می شود.

کُرنش نکردن در برابر دشمن؛ نشانه بارز تقوای الهی

حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی همچنین بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خویش در دانشگاه امام حسین(ع) همچنین تقوا را به عدم اطاعت از دشمنان معنا کردند که معنای کاملاً درستی است چرا که یک مصداق و تاویل از تقوا، عدم کُرنش و خضوع در برابر زورگویان ، زیاده خواهان، متجاوزان و مستکبران عالم است که این مساله به طور صریح در آیات و روایات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: وجود مقدس امیرالمومنین علی (ع) در هنگام وداع و خداحافظی با صحابه صدیق رسول خدا(ص) و عدالتخواه برجسته جامعه اسلامی ،جناب ابوذر غفاری که به جرم حق گویی و ظلم ستیزی و عدالت خواهی در آستانه تبعید از مدینه به ربذه بود، خطاب به وی فرمود که تو برای خدا غضب کردی و فریاد زدی و در برابر ظلم و ستم ایستادی و بدان که اگر همین تقوا و برای خدا بودن را ادامه دهی و استمرار ببخشی اگر زمین از پایین و آسمان از بالا، تو را در فشار شدید قرار دهد، خدا به برکت این تقوا پیشگی و صبر و  استقامت و ایستادگی در برابر زورگویی و ستم گری ، برایت راه نجات را قرار خواهد داد.

صبر و تقوا؛ لازمه دست یابی به قله عزت و شرافت

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: ما اگر به بیانات رهبری نیز نگاه کنیم ایشان در فرازی ضمن خطاب قرار دادن همه مردم و مسئولان به این مساله اشاره کردند که اگر ما امروز ایستادگی کنیم، نسل‌های آینده به قله دست خواهند یافت اما افتخارش مال نسل امروز است.

وی تاکید کرد: صبر و تقوای مسئولان و حاکمان و مدیران به این است که به راستی اراده کنند و بخواهند که بر مشکلات غلبه پیدا کنند و در برابر سختی ها ، شکیبایی از خود نشان دهند و در زندگی پارسایی پیشه کنند و نیت، عزم و اراده جدی شان این باشد که به ملت خدمت کنند.

این استاد حوزه همچنین گفت: بی شک اگر مسئولان دولت و کارگزاران نظام در تبعیت از بیانات مقام معظم رهبری در همین صراط عمل کنند و از تلاش و کوشش دست نکشند، مطمئناً روزنه ها و پنجره هایی گشوده شده و دروازه هایی به سوی پیشرفت و توسعه و تمدن باز می شود.

تحقق تقوا؛ فلسفه همه عبادات و واجبات الهی

وی ابراز داشت: این که تمام احکام الهی از نماز ، روزه ، حج ، خمس ، زکات ، امر به معروف و نهی از منکر ، معلل شده اند به علتی به نام دست یابی به تقوا به خاطر این است که اساساً فلسفه همه عبادات و واجبات الهی، تحقق تقوا شمرده شده است

وی افزود: این همه تاکید از آن روست که تقوا می تواند جامعه ای را از بحران نجات و از خطر سقوط برهاند، بنابر این تقوا اگر به آن معنا و مفهومی که خداوند متعال اراده کرده و در قرآن کریم بیان شده و رسول الله (ص) و دیگر ائمه اطهار(ع) آن را تفسیر و تاویل کرده اند ، در جامعه تحقق پیدا کند، مطمئنا بهترین راه برون رفت از بحران های اقتصادی، معیشتی و اخلاقی و فرهنگی خواهد بود.

لزوم اهتمام مسئولان به گوهر نجات بخش صبر و تقوا

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که ما برای مقابله همه جانبه با دشمن در عرصه های مختلف به خصوص جنگ شدید اقتصادی و فرهنگی نیاز به تقوا و صبر داریم، اظهار داشت: از این حیث رهبر فرزانه انقلاب به درستی و به هنگام روی این نسخه شفابخش یعنی تقوا و صبر انگشت تاکید گذاشتند و لذا امید است که همه جامعه به خصوص مسئولان و کارگزاران و متولیان امور به این گوهر نجات بخش توجه جدی از خود نشان دهند تا انشاالله به سلامتی و خوبی این مرحله سخت از دوران انقلاب را نیز پشت سر بگذاریم و به موفقیت های بیشتر نائل شویم.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha