پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ بهایی به مناسبت شهادت امام صادق (ع) به مبارزات علمی امام صادق (ع) و الگو پذیری انقلاب اسلامی در رشد جهشی علوم اسلامی از آن حضرت پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ بهایی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، به مناسبت شهادت امام صادق (ع) در رابطه با وضعیت دوران امامت این امام بزرگوار گفت: دوره امامت امام صادق (ع) و پدربزرگوارشان امام باقر (ع) در زمانی بود که حکومت بنی امیه به ضعف گراییده بود و بنی عباس هم هنوز قدرت کامل را به دست نگرفته بود. در این دوران مکتب‌های مختلفی اعتقادی، کلامی و فقهی تشکیل شده بود. این دو امام (ع) از فرصت موجود استفاده کردند و اسلام ناب را، اسلامی که از مسیر پاک و ‌مطهر اهل بیت (ع) به این دو بزرگوار رسیده بود را با تربیت شاگران، ‌با تخصصی کردن کارها، شناخت استعدادهای مختلف ترویج دادند. این کار را به گونهای صورت دادند که منجر به تربیت هزاران نفر عالم‌ در رشته‌های مختلف گردید.

فعالیت های علمی امام صادق (ع) پشتوانه علوم اسلامی در تاریخ

وی افزود: با مطالعه تاریخ شاهدیم که با همه سختیهایی که در طول تاریخ بوده است، اعم از کشتارها و آتش زدنها، سوزاندن کتابها و نفوذ دشمنان در میان شیعه، اکنون قریب به پنجاه هزار حدیث آنهم عمدتا از امام باقر و امام صادق (ع) به دست ما رسیده است و این نشان از میزان فعالیت علمی این دو بزروگوار میباشد.

امام جمعه موقت کرمان بیان داشت: امام صادق و امام باقر (ع) شاگردان مختلفی در رشتههای مختلف بعضی در فقه، بعضی در حقوق و احکام قضایی، بعضی در کلام و عقاید برخی برای مناظره و برخی در رشتههای دیگر، مانند جابر بن حیان که در رشته شیمی تربیت کردهاند.

گستردگی و قدرت فقه شیعه

وی به قدرت فقه شیعی اشاره کرد و گفت: وجود چنین حرکتی در مقابل مکاتب دیگر و تربیت شاگردان متعدد نشان از قدرت فقه شیعی دارد. فقهی با این گستردگی که با علم حقوق امروز رقابت می‌کند و در بسیاری از مسایل جلو تر است. خیلی از مسائلی هنوز علم حقوق به آن نرسیده است در فقه ما وجود دارد. این خود یک ‌اعجاز است که در آن زمانی که اصلا مسایل حقوقی مطرح نبوده، اسلام با این ریزه کاری مسایل را مطرح کرده است و توسط ائمه (ع) بیان شده است.

اهتمام امام خمینی و مقام معظم رهبری به رشد علمی

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی، مسئله ترویج و تولید علم را راه مبارزاتی جامعه امروز برشمرد و گفت: برای امروز ما یکی از حرکات مهم و کلیدی که مورد توجه‌ مقام معظم رهبری هم هست مساله ترویج و تولید علم است. امام خمینی (ره) بعد از انقلاب که قشر زیادی از جامعه بیسواد بودند مساله نهضت سواد آموزی را مطرح کردند و بر سواد آموزی تاکید کردند. در ادامه این راه مقام معظم رهبری، نهضت نرم افزاری تولید علم را راه اندازی کردند و در این راه سفارشات بسیاری درجهت ترویج علم به مسوولین، حوزهها و دانشگاه‌ها داشتند.

وی ادامه داد: در سایه رهنمودهای این دو بزرگوار سرعت تولید علم در کشور چندین برابر سرعت جهانی شده است. امروزه سرعت تولید علم در ایران ده تا دوازده برابر سرعت تولید علم در جهان است. زمانی بود که  ما در کشور از پزشکان بنگلادشی استفاده می‌کردیم و یا برای درمان باید به خارج از کشور می‌رفتیم، اما با پیشرفتها و رشد علم‎ اکنون ایران قطب پزشکی منطقه است و گردشگری پزشکی در ایران راه افتاده است. بسیاری از کشورهای منطقه برای معالجه به ایران میآیند. اگر عقب ماندگی صد و پنجاه ساله اخیر که در اثر استعمار دشمنان اسلام شکل گرفت، نبود امروز به مراتب جلوتر این این سطح بودیم.

استاد حوزه علمیه کرمان به دیگر قدرت های علمی ایران اشاره کرد و بیان داشت: در مسئله هستهای با اینکه برخی تصورش را نمی‌کردند که بتوانیم به غنی سازی ۲۰ درصد برسیم ولی با یک پشتکار جهادی و‌حرکت علمی علما و دانشمندان هستهای توانستیم به این قدرت دست پیدا کنیم و چنین رشد سریعی را داشته باشیم. در رشتههای دیگری چون نظامی و صنایع نظامی آنچنان رشد کردهایم که نه فقط نیاز ارتش خودمان را تامین کردهایم که آماده صادرات صنایع نظامی نیز هستیم. این‌ موفقیتها همه نتیجه آن حرکت علمی است.

وی افزود: امروزه تعداد دانشگاههای ما از چند دانشگاه در برخی مراکز استانها به جایی رسیده است که در هر شهر و شهرستانی دانشگاه‌های متعدد داریم. آمار تولید و چاپ مقالات علمی بالا است. در بعضی رشتهها مانند نانو، لیزر و امثال این‌ها در افق جهانی در حال حرکت هستیم. در فضا اقداماتی انجام دادیم. این‌ها همه نشان دهنده تجلی آموزههای امام صادق (ع) در حرکت جهشی علمی است که در انقلاب اسلامی این‌گونه اتفاق افتاده است.

اهمیت برطرف نمودن آفتها در رشد تولید علم

امام جمعه موقت کرمان بیان داشت: لذا هر اقدامی که به سرعت رشد علمی و‌تنوع علوم کمک کند باید انجام‌ شود و در این راه باید برای شناخت آفت ها و برطرف نمدون آنها اقدامی در خور صورت پذیرد.

وی به آفت های موجود در راه رشد علمی ایران اسلامی پرداخت و گفت: یکی از آفتها این است که یک بخش از علوم را بگیریم و از باقی صرف نظر کنیم. علوم به هم پیوسته هستند و باید در تمامی علوم پیشرفت لازم را داشته باشیم. مشکل دیگری که وجود دارد تطبیق علوم انسانی اسلامی است. متاسفانه امروز در دانشگاههای ما فرهنگ غرب را دانشجویان و جامعه می‌دهیم. ما باید به جایی برسیم که از دل فرهنگ خودمان و از منابع اصیل اسلامی علوم انسانی را استخراج کنیم و آنچه در غرب است را واقع گرایانه ببینیم و بومی‌گرایی کنیم‌ و‌ در نهایت به یک الگوی ایرانی اسلامی برسیم.

حجت الاسلام شیخ بهایی خاطر نشان کرد: ما برای پیشرفت نیاز به الگوی ایرانی اسلامی داریم، لذا باید بین حوزهها و دانشگاهها این اتحاد شکل بگیرد تا با کار عمیق علمی این الگو‌ در جهات مختلف برای پیشرفت استخراج شود.

وی افزود: آفت دیگر بحث جذب نیروهای نخبه توسط خارجیها است. ما مشکلی با اینکه پیش دیگران شاگردی کنیم، نداریم ولی اینکه بخواهند جوانان ما را شستشوی مغزی دهند و فکر جوانان ما منحرف سازند و در مسیر اهداف خودشان پیش ببرند مسئله است.

الگو پذیری انقلاب اسلامی از امام صادق (ع) در رشد جهشی علوم اسلامی

استاد حوزه علمیه کرمان در پایان تاکید کرد: برای رشد انقلاب اسلامی آن است که از از زندگی علمی و تلاشهای مجاهدانه امام صادق (ع) الگو گرفته شده است اما باید مراقب و بیدار بشیم و در این راه  باید با جدیت آفتها را شناسایی و برطرف نمود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha