جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله فقیهی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تلاش های علمی و تربیت شاگردان بسیار از سوی امام صادق(ع) زمینه ساز احیای شریعت ناب محمدی(ص) در جامعه اسلامی بود.

آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام صادق (ع) ابراز داشت: در دوران امامت حضرت، به عنایت الهی شرایطی مهیا شد که این بزرگوار بتوانند با رشد علمی جامعه و پرورش شاگردان بسیار، مکتب جعفری را تاسیس کرده و به این شکل، زمینه احیای شریعت محمدی(ص) را در جامعه اسلامی آن دوران فراهم سازند.
وی همچنین افزود: دوران امام صادق(ع) البته دوران پیچیده و پرتلاطمی است به این خاطر که در بخشی از این دوران شاهد انتقال حکومت از اُمویان به عباسیان هستیم و در چنین ایامی البته حضرت با درایت و مدیریت بالای خویش دست به رشد و شکوفایی علمی جامعه زدند تا در سایه ارتقای سطح فهم و بینش و دانش اعضای جامعه، یک نهضت علمی و فرهنگی را سامان بخشند که تربیت بیش از 4 هزار شاگرد از جمله برخی از بزرگان اهل سنت در همین راستاست.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) با فرصت اندک ایجاد شده که از نزاع میان اُمویان و عباسیان حاصل شده بود، توانستند گوهرهای ارزشمند علوم و معارف الهی را در جامعه منتشر کرده و در راستای هدایت امت ، به استحکام باورهای اعتقادی مردم به خصوص شیعیان همت گمارند.
وی همچنین یادآور شد: هر چند شیعه، حضرت صادق(ع) را رئیس مذهب خود می نامند اما این سخن بدان معنا و مفهوم نیست که مذهب جعفری را ایشان ابداع و اختراع کرده اند بلکه مذهب جعفری در واقع همان مذهب ناب محمدی(ص) است که امام صادق(ع) احیاگر آن بوده اند و این مذهب در واقع تفسیر آیه هفتم سوره مبارکه بینه است که می فرماید: "اولئک هم خیر البریه" که بنابر فرموده رسول خدا(ص) منظور از خیرالبریه ، امیرالمومنین علی(ع) و شیعیان او هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha