پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام صادق علیه السلام

حوزه/ حجت الاسلام نیلی پور با تاکید بر لزوم تربیت کادر تخصصی و علمی در حوزه های علمیه، گفت: یکی از مشکلات جامعه امروز ما این است که جامعه دین داری هستیم، ولی دارای آگاهی دینی نیستیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام مهدی نیلی پور به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع، در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: هریک از امامان ما در یک دوره ای رسالت هایی را به طور ویژه برعهده گرفتند. در دوران امام صادق(ع)  و امام باقر(ع) فرصتی بی بدیل برای توسعه و ترویج مکتب تشیع فراهم شد که در همین دوران شاهد  فوران علمی هستیم.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان تصریح کرد: اینکه مذهب ما مکتب جعفری نامیده می شود از این باب است که توسط امام صادق(ع) یک سروسامان علمی در بحث مکتب شیعه رخداد والفبای اندیشه شیعه و مهندسی مکتب تشیع از نظر علمی در زمان آن حضرت شکل گرفت.

وی ادامه داد: علومی که از دوران امام صادق(ع) و امام باقر(ع) به یادگار مانده است، عظیم ترین سرمایه علمی شیعه است. اگر ما بخواهیم مکتب تشیع پایدار باشد باید سطح علمی و دانش دینی مردم در ابعاد مختلف ارتقا پیدا کند.

حجت الاسلام نیلی پور با تاکید بر لزوم تربیت کادر تخصصی و علمی در حوزه های علمیه، گفت: از امام صادق(ع) نقل شده همه کمالات در سه خصلت خلاصه می شود، اولین نکته که به یک جامعه کمال می دهد «دین شناسی براساس آگاهی و بصیرت» است.

وی افزود: تعالی و کمال جامعه فقط در دین داری نیست، بلکه در دین شناسی و فقاهت در دین است. یکی از مشکلات جامعه امروز ما این است که جامعه دین داری هستیم، ولی دارای آگاهی دینی نیستیم.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اذعان کرد: رشد فرقه های انحرافی در جامعه ما می تواند سریع باشد، چرا که روی فرهنگ دینی و دانش دینی مردم کمتر کار شده است و این مهم رسالت حوزه علمیه و روحانیت است

وی اضافه کرد: دومین نکته از نظر امام صادق(ع)برای رسیدن جامعه به کمال، «استقامت و پایداری» است. رهبر معظم انقلاب همواره بر استقامت تاکید می کنند و نسبت به خوی اشرافی گری همیشه هشدار می دهند، چون که اشرافی گری روحیه استقامت را کاهش می دهد.

حجت الاسلام نیلی پور با بیان این که تزریق روحیه مقامت در جامعه و توصیه یکدیگر به صبر و پایداری از ملزومات شیعه گری است، تصریح کرد در جامعه دینی توصیه به صبر فردی و جمعی لازم است.

استاد حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: سومین نکته از منظر امام صادق(ع) «تقدیر معیشت و حساب و برنامه ریزی» است که موجب کمال می شود؛ یکی از فقدان هایی که در فرهنگ، اقتصاد و اجتماعی ما کمتر وجود دارد، برنامه ریزی مدون و مناسب است.

وی تاکید کرد: انحراف بسیاری از مکاتب این است که یک ارزش را رشد داده و به دیگر ارزش ها بها نمی دهند، مثل سیاست بدون دیانت که انحراف را ایجاد می کند، بنابراین باید در زندگی اندازه گیری و برنامه ریزی داشت، چرا که افراط و تفریط ها اغلب ما را دچار مشکل می کند.

حجت الاسلام نیلی پور در پایان خاطرنشان کرد: دوران زندگی امام صادق(ع) برخلاف تصور عموم مردم، راحت و آسان نبود و حضرت سختی ها و رنج های زیادی برای حفظ و ماندگاری شیعه کشیدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha