پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ امام ششم(ع) توانستند ۴هزار شاگرد در عرصه های مختلف تربیت کنند و این شاگردان بعد از گذراندن دوره های علمی و فراگیری روش های تخصصی مباحثه های کلامی، اعتقادی و پاسخ به شبهات، برای تبلیغ دین به مناطق مختلف اسلامی فرستاده شدند و توانستد تحول عظیم علمی ایجاد کرده و عقول زیادی را به دین جذب کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، از تهران، دکتر رحیم پور ازغدی در جمع طلاب شرکت کننده در اردوی آموزشی- تربیتی و بصیرتی «لاحقان ولایت» که در مجتمع سیدالشهداء(ع) آبعلی برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع)، گفت: در آغاز دهه چهارم از بزرگترین انقلاب دینی، مردمی و فرا ملی قرار داریم. انقلابی که توانسته در این مدت نیروهای زیادی را در عرصه های مختلف عبادی، سیاسی و توحیدی تربیت کند تا این پرچم مقدس را به سر منزل مقصود برسانند. 

وی افزود: در سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) قرار داریم. امام ششم(ع) با تلاش های فروان توانستند ۴هزار شاگرد در عرصه های مختلف تربیت کنند و این شاگردان بعد از گذراندن دوره های  علمی و فراگیری روش های تخصصی مباحثه های کلامی، اعتقادی و پاسخ به شبهات، برای تبلیغ دین به مناطق مختلف اسلامی فرستاده شدند و توانستد تحول عظیم علمی ایجاد کرده و عقول زیادی را به دین جذب کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه می توانند از آموزه های دینی،  علمی و معرفتی امام صادق(ع) بهترین درس آموزی برای نقش آفرینی و تحول در جامعه را داشته باشند، گفت: عصر امام صادق(ع)، زمان خاصی بود و ایشان با فرصتی که ایجاد شد توانستند تحول شگرفی در عرصه های دینی و علمی ایجاد کنند.

وی بابیان اینکه اولین درس از مکتب امام صادق(ع) شناخت درست وقایع، تهدیدهای جهانی و استفاده از فرصت ها برای نقش آفرینی است، افزود: فرصت، لحظه ای ایجاد می شود و اگر انسان قدر فرصت ها را نداند، قطعا نمی تواند اثرگذار باشد و تحول ایجاد کند.

رحیم پور ازغدی، توابین را نمونه ای از عدم فرصت شناسی و استفاده به موقع از فرصت ها عنوان کرد و گفت: اگر این افراد شعور اجتماعی، سیاسی و آگاهی داشتند و به موقع تصمیم می گرفتند و در کربلا حاضر می شدند، بسیاری از وقایع تاریخ را عوض می کردند.

این استاد دانشگاه افزود: دومین درس از مکتب امام صادق(ع)، کادرسازی برای آینده بهتر است. براین اساس باید همه ظرفیت های بالفعل و بالقوه حوزه و دانشگاه برای تحول و نقش آفرینی در جامعه جهانی، شناسایی و به موقع کادر سازی و برنامه ریزی شود تا بتوانیم تحول آفرین باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امام صادق(ع) از ظرفیت سازی و کادر سازی نهایت بهره را بردند. ابن هشام که در ابتدا از مخالفین بود را شناسایی و بعدها به وسیله امام(ع) تربیت شد و نقش آفرینی کرد.

وی بر ضرورت رویکرد تحولی در حوزه و دانشگاه تاکید کرد و افزود: اگر حوزه و دانشگاه قصد تحول دارند، نباید منتظر بمانند تا دیگران سراغ شان بیایند، بلکه باید به سمت دیگران و مخالفین بروند، شناسایی، کادر سازی و نهایتا تربیت کنند.

رحیم پور ازغدی با بیان این که رسالت دیگر امام صادق(ع) جذب مخالفین بود و طوری برخورد و رفتار می کردند که شخص مدت ها غرق و مجذوب در رفتار و اخلاق و عاشق و شیفته امام(ع) می شد، اظهار کرد: این روش هم می تواند برای حوزه ودانشگاه الگوی مناسبی باشد و نباید از هیچ ظرفیتی مأیوس شد، بلکه باید به دنبال مخالفین رفت و با مباحثه ساده، منطقی و علمی و رفتار و اخلاق درست و صحیح، درصدد جذب آنان باشیم. این همان روشی است که امام صادق(ع) انجام می داد و بسیاری از افراد مخالف مانند ابن هشام ها را جذب دین کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: درس چهارم از مکتب امام ششم(ع) این بود که فضای آزادی را برای همه عقائد آماده کردند تا همگان حرف، سخن و اعتقادات خود را بیان کنند و امام(ع) با سعه صدر با مخالفینی که اصل دین را قبول نداشتد، سخن می گفتند و با منطق بحث می کردند.

وی افزود: یکی از همین مباحث، نامه مفضل بن عمر به امام صادق(ع) در مورد ملحدین، زندیق، معتقدین به عدم وجود عالم و شکاکین بود. امام(ع) با جدا کردن همه این موضوعات به یکایک سؤالات پاسخ می دادند و در همه این موارد در وسط جریان، اتفاقات و کوران حوادث و مخالفین و معاندین بود و با همه حلقه ها بحث می کرد و با مباحث منطقی مخالفین را سر جای خود می نشاند و در عین حال مواظب تهدیدها و رفتار نابخردانه دشمن بود. 

رحیم پور ازغدی ادامه داد: از دیگر  درس هایی که می توان از مکتب امام صادق(ع) گرفت، داشتن هوش سیاسی، تبدیل تهدید به فرصت، مواظبت از گرفتار نشدن ترور شخصیتی،  تربیت نیرو برای تبیین دین و شبکه سازی است. امام(ع) با بهره گیری از همه این موارد، انقلاب عظیمِ علمی ایجاد کرد و دین را نشر داد.

این استاد دانشگاه افزود: در محضر پیشوای ششم شاگردانی در علوم شیمی، فیزیک و آزمایشگاهی تربیت شدند و نقش آفرینی کردند. این مسائل نشان می دهد که امام(ع) در همه علوم تبحر داشتند و شاگرد تربیت می کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امام صادق(ع) در زمانی قرار داشتند که انواع ایسم های مختلف وجود داشتند و حکومت هم با ایسم ها همراهی می کردند، ولی امام(ع) با آنها می نشست و بحث می کرد و به آگاه سازی آنان می پرداخت.

وی افزود: حضرت صادق(ع) در حوزه های مختلف افراد خاصی را تربیت می کردند، این نشان می دهد که حضرت استعدادهای افراد را به خوبی شناسایی کرده  و سپس به تربیت افراد در علوم مختلف می پرداخت. درمیان همین شاگردان کسانی بودندکه اصلا کسی از نوع فعالیت های آنها خبر و آگاهی نداشت.

رحیم پور ازغدی به نمونه ای از روشنفکری دینی اشاره کرد و اظهارداشت: گروهی به دیدار امام صادق(ع) آمدند، امام(ع) این افراد روشنفکر را به شاگردان خود در علوم مختلف معرفی می کردند تا بشینند و ساعت ها بحث کنند، اگر قانع نمی شدند، حضرت با آنها بحث می کرد و هرگز اهل مجادله و توهین به مخالف نبود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در مواردی شاگردان امام(ع) به روش غلط، حق را پیروز می کردند، امام(ع) به مخالفین می فرمود  روشی که شاگردم گفته، اشتباه بود و اگر چه شما قانع شدید و قبول کردید ولی استدلالشان برای بیان حق اشتباه بود، لذا دوباره حضرت خودشان به بیان استدلال می پرداختند. این مسئله نشان از ادب و راست گویی امام(ع) در برخورد با معاندین و مخالفین دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: متأسفانه جامعه اسلامی نتوانسته از جایگاه علمی، اخلاقی، سیاسی توحیدی و فقر زدایی و عدالت محوری سیره و مکتب امام صادق(ع) بهره ببرد، درحالی که امام(ع) رئیس مذهب است و توانستند تحول عظیمی در علوم مختلف، برخورد بامعاندین، مخالفین و ... ایجاد کنند.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha