پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام‌ شفیعی دارابی

حوزه/ قیامت‌نگری، معاداندیشی، توجه به مرگ و قیامت، توجه به عالم احتضار و عالم حشر و نشر باید برای همه مردم از جمله مسئولان و اقشار مختلف مردم مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌ سیدحسین شفیعی دارابی در مراسم سوگواری شهادت امام صادق(علیه‌السلام) اظهارداشت: امام جعفر صادق علیه‌السلام در سال ۸۳ هجری قمری حدود ۲۳ سال پس از واقعه عاشورا در مدینه متولد شدند و در سال ۱۴۸ هجری قمری در سن ۶۵ سالگی به شهادت رسیدند.

امام صادق علیه‌السلام به شیخ الائمه معروف هستند

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌ سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: امام صادق(علیه‌السلام) به شیخ الائمه معروف هستند، زیرا عمر شریف آن حضرت از دیگر امامان معصوم(علیهم‌السلام) که به شهادت رسیدند، بیشتر بوده است.

حجت‌الاسلام‌ شفیعی دارابی با اشاره به اینکه دوره امامت امام صادق علیه‌السلام، ۳۴ سال بوده است، گفت: گرچه آن حضرت در مجموع عمر شریفشان با ۹ تن از خلفای بنی امیه و بنی عباس مواجه بودند، اما در دوران امامت، با خلافت غاصبانه ۴ تن از خلفای بنی امیه و بنی عباس از جمله ابراهیم بن ولید، مروان بن محمد معروف به مروان حمار از خلفای بنی امیه و ابوالعباس سفاح و ابوجعفر منصور دوانیقى از خلفای بنی عباس مواجه بودند.

وی با تصریح بر اینکه دوره امامت امام صادق علیه‌السلام از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اعتقادی، دوره بسیار حساسی است، افزود: در دوران امامت امام صادق علیه‌السلام،خلفایی حکومت کردند که در تاریخ اسلام، کارکردهای سیاهی از آنان به ثبت رسیده است.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌ سلام‌الله‌علیها در ادامه به ظلم‌هایی که منصور دوانیقی و دیگر خلفای بنی امیه و بنی عباس به شیعیان روا داشتند، اشاره کرد و ادامه داد: این خلفای غاصب، بدترین برخورد را نسبت به خاندان آل عصمت و طهارت داشتند.

وضعیت فرهنگی جامعه در دوران امامت امام صادق علیه‌السلام بسیار حساس است

حجت‌الاسلام‌ شفیعی دارابی با بیان اینکه وضعیت فرهنگی جامعه در دوران امامت امام صادق علیه‌السلام بسیار حساس است، تصریح کرد: در آن دوران، گرایش‌های مختلف فکری و فرهنگی در جامعه مطرح شد، به طوریکه ماتریالیست‌ها و مادی گراها به صورت علنی در مساجد حاضر می‌شدند و علیه دین تبلیغ می‌کردند.

وی اضافه کرد: امروز با وجود اینکه شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و امام راحل(ره) را در راه اسلام و انقلاب دادیم، رگه‌هایی از این پدیده در جامعه وجود دارد و برخی در مجالس مذهبی و مکان‌های عمومی، موضع گیری می‌کنند.

توجه امام صادق(ع) به باورهای مردم و تبیین مبدأ و معاد

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌ سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: در آن دوران، توجه به باورهای مردم بیش از هر چیز در نظر امام صادق(علیه‌السلام) مطرح است، اگر باورهای مردم به درستی شکل بگیرد، مردم از نابسامانی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی رنج نمی برند و از بحران‌های موجود در جامعه عبور می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ شفیعی دارابی بیان داشت: امام صادق علیه‌السلام در آن فضای آلوده، حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های مبدأ و معاد را برای مردم تبیین می‌کنند.

لزوم توجه مردم به قیامت‌نگری و معاداندیشی

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) در نامه تاریخی که به گورباچف رئیس جمهور شوروی نوشتند، تصریح کردند که شما از معاد فاصله گرفتید و فرمودند: «با ماديت نمي‌توان بشريت را از بحران عدم اعتقاد به معنويت، كه اساسي‌ترين درد جامعه بشري در غرب و شرق است، به در آورد»؛ امروز هم باید به همه اقشار مردم گفته شود که معاد را نظر بگیرند.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌ سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: قیامت‌نگری، معاداندیشی، توجه به مرگ و قیامت، توجه به عالم احتضار و عالم حشر و نشر باید برای همه مردم از جمله مسئولان و اقشار مختلف مردم مطرح شود.

فواید یاد مرگ در بیان امام صادق(ع)

حجت‌الاسلام‌ شفیعی دارابی یادآور شد: اگر انسان به یاد مرگ باشد، فوایدی دارد؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ أَحَبَّهُ اَللَّهُ؛ اگر می‌خواهید محبوب درگاه خداوند باشید، همواره مرگ را یاد کنید»، همچنین آن حضرت فرمودند: «اَفْضَلُ الْعِبادَةِ ذِکْرُ الْمَوتِ وَاَفْضَلُ التَّفَکُّرِ ذِکْرُالْمَوتِ؛ برترین عبادت و برترین تفکّر یاد مرگ است».

وی اضافه کرد: امام صادق علیه‌السلام در روایتی، هفت فایده را برای یاد مرگ مطرح می‌کنند و می‌فرمایند: «ذِکرُ المَوتِ یُمیتُ الشَّهَواتِ فی النَّفسِ، و یَقلَعُ مَنابِتَ الغَفلَة، و یُقَوّی القلبَ بمَواعِدِ اللّه، و یُرِقُّ الطَّبعَ، و یَکسِرُ أعلامَ الهَوی و یُطفِئُ نارَ الحِرصِ، و یُحَقِّرُ الدُّنیا؛ یاد مرگ شهوت‌های نفس را می‌کشد، ریشه غفلت را قطع می‌کند، باورمندی به وعده‌های خدای متعال را تقویت می‌کند، سرشت را لطیف می‌کند، پرچم‌های هوسرانی را درهم می‌شکند، آتش حرص و آزمندی را خاموش می‌کند و دنیا را حقیر می‌گرداند».

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌ سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: یاد مرگ، انسان را از خواهش‌های نفسانی باز می‌دارد و هر که به یاد مرگ باشد، اسیر خواهش‌های نفسانی نیست.

حجت‌الاسلام‌ شفیعی دارابی با اشاره به روح بلند امام خمینی(ره) به وصیت‌نامه حضرت امام(ره) اشاره کرد که فرمودند: «با دلی‌ آرام‌ و قلبی‌ مطمئن‌ و روحی‌ شاد و ضمیری‌ امیدوار به‌ فضل‌ خدا از خدمت‌ خواهران‌ و برادران‌ مرخص‌، و به‌ سوی‌ جایگاه‌ ابدی‌ سفر می‌كنم‌«.

وی فزود: امام خمینی(ره) مبدأ و معاد را می‌بینند، به همین دلیل می‌فرمایند: «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید».

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌ سلام‌الله‌علیها بیان داشت: یاد مرگ، آتش حرص را که در دل ریشه دوانده، خاموش می‌کند و دنیا را پیش چشم انسان حقیر جلوه می‌دهد.

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha