پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه برای حفظ جایگاه علمی خود در جامعه نیازمند توجه ویژه به موضوع تحقیق و پژوهش هستند، گفت: موضوع پژوهش باید در سطوح پایین حوزه به طلاب آموزش داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام زین العابدین زرع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب شرکت کننده در دوره تابستانه مدرسه علمیه مصطفی خان ساری با مهم ارزیابی کردن جایگاه پژوهش در حوزه، بر ضرورت توجه به آموزش پژوهش محور در مدارس تأکید کرد.

وی با بیان این که حوزه های علمیه برای حفظ جایگاه علمی خود در جامعه نیازمند توجه ویژه به موضوع تحقیق و پژوهش هستند، افزود: موضوع پژوهش باید از سطوح پایین حوزه به طلاب آموزش داده شود.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که استعدادهای بسیاری خوبی در مدارس علمیه برای گسترش تحقیق و پژوهش در حوزه وجود دارد، گفت: باید استعدادهای پژوهشی در مدارس شناسایی و برای ساماندهی آنها برنامه صورت گیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود، تولید علم را یکی از وظایف حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: حوزه برای موفقیت در این مسیر مهم نیازمند توجه به تحقیق و پژوهش است.

وی با بیان این که پژوهش خود نوعی علم است که باید به طلاب آموزش داده شود، گفت: امروز باید برنامه های علمی ما در مدارس پژوهش محور شود تا شاهد اثرگذاری مطلوب تری در این خصوص باشیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اگر مسأله تحقیق و پژوهش در همان پایه های نخست به طلاب آموزش داده شود، طلبه در پایه های بالاتر به راحتی می تواند اقدام به نگارش مقالات علمی کند، بیان داشت: در همین راستا آشنایی با مهارت های پژوهش برای طلاب امری ضروری است.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که خوشبختانه در سال های اخیر بسترهای لازم برای رونق پژوهش در مدارس علمیه فراهم شده است، افزود: اهتمام برای تقویت پژوهش در مدارس علمیه امروز در مسؤولان حوزه به وجود آمده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که در حال حاضر خوشبختانه زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه فراهم است، خاطرنشان کرد: با همراهی و همکاری اساتید و مدیران مدارس می توان برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی را در مدارس علمیه رونق داد.

وی با اشاره به این که در طول تاریخ علما و بزرگان حوزه اهمیت بسیاری برای تحقیق و پژوهش قائل بودند، افزود: مراجع دینی و علمای حوزه با تحقیق و پژوهش شبانه روزی توانستند آثار و تألیفات ارزشمندی را از خود به جای بگذارند.

حجت الاسلام زارع همچنین با تأکید براین که توجه به امر پژوهش در حوزه باید به یک فرهنگ غیر قابل تغییر تبدیل شود، گفت: توجه به امر پژوهش می تواند بستری را برای تحقق عملی تحول در حوزه فراهم کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود از تقویت و گسترش انجمن های علمی در مدارس علمیه استان خبر داد و افزود: در حال حاضر هر یک از مدارس علمیه استان دارای انجمن ها و گروه های علمی تخصصی در موضوعات مختلف هستند و این مهم توانسته به فعالیت های پژوهشی در حوزه رونق مناسبی ببخشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که توجه به پژوهش در حوزه موجب رشد و بالندگی در این مراکز مهم علمی خواهد شد، گفت: با رونق برنامه های پژوهشی در مدارس شاهد پرورش طلابی با بنیه علمی قوی خواهیم بود.      

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha