جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه قرآن نقشه راه فعالیت علمی در حوزه علمیه است، گفت: امروز با توجه به شرایط پيش رو، نمی توانیم حرکت و تلاشمان را از روش های گذشته الگو بگیريم، این سخن به معنای نادیده گرفتن سنت های پیشین نیست، بلكه باید در كنار بهره بردن از آن سنت ها، رويكرد تحولي متناسب با زمان داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسملین سید مصباح عاملی، در بازدید از مدرسه علمیه نور الرضا(ع) در جمع اساتيد و طلاب این مدرسه گفت: به همان نسبت که امروز شرایط و مسائل فراوان در گوشه و کنار جامعه و جهان در مسیر انجام رسالت، مسئولیت و وظیفه حوزه علمیه قرار دارد، بر اساس همین امر، از یک طرف، ضرورت و از سویی، لزوم توجه به آن مسائل و تربیت طلابی به عنوان سربازان امام زمان(عج) برای آمادگی در زمینه حرکتی جهانی نیاز است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به شرایط امروز و مطالبات رهبر معظم انقلاب در زمینه تحول، اظهار کرد: امروز فرصت مغتنم تاریخی است که امیدواریم به خوبی از آن بهره ببریم. از عصر غیبت تاکنون چنین فرصتی برای حوزه هاي علمیه و اسلام ناب ایجاد نشده است و امروز می توانیم از آن در راستای ایفای نقش و رسالت تاریخی خود بهره ببریم.

حجت الاسلام و المسملین عاملي به توضیح لزوم کار بایسته و شایسته اشاره و خاطر نشان کرد: انجام رسالت و وظیفه، تلاش، جهاد و فکر می خواهد و مهم این است که در صحنه های علمی، تربیتی، پژوهشی و... حوزه علمیه کار جهادی صورت گیرد.

وی با اشاره به چهار عرصه پاسخگویی به طلاب، مطالبات نظام، جامعه و بین الملل بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و ابراز کرد: در این شرایط تنها تلاش نظری کفایت نمی کند، بلکه باید به صورت جهادی حرکت کرد و حضور داشت.

حجت الاسلام و المسملین عاملی با اشاره به اینکه امروز جریان های زیادی تلاش می کنند که مرجعیت های علمی و عملی را از روحانیت بگیرند، گفت: متاسفانه برخی به جای روحانیت، افراد را به دیگر منابع ارجاع می دهند. امروز با توجه به شرایط پيش رو، نمی توانیم حرکت و تلاشمان را از روش های گذشته الگو بگیريم، البته این سخن به معنای نادیده گرفتن سنت های پیشین نیست، بلكه  باید در كنار بهره بردن از آن سنت ها، رويكرد تحولي متناسب با زمان را برنامه ريزي و پیاده سازی کنیم.

وی سه بخش علم، فقه و اصول و علوم عقلی را جزو مرام نامه حوزویان دانست و توضیح داد: حرف اول در دنیای امروز را علم می زند و حتی همان زورگویان که انسانیت را به سخره گرفته اند، از حربه علم، استفاده می کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با این بیان که مصداق امروز «و اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه» استفاده از علم است، یادآور شد: باید در عرصه سخت افزاري  و نرم افزاری، برتری خود را حفظ کرد و الا مقاومت در برابر الحاد، شرک، کفر، بی منطقی و قلدری امکان ندارد.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بیان اینکه باید دانش هاي اساسی و پایه ای در بحث علم مورد اهتمام باشد، گفت: قرآن و عترت در این عرصه از اهمیت والایی برخوردار می باشند و در واقع فقاهت می بایست با بهره مندی از این علوم محقق شود.

حجت الاسلام و المسملین عاملی با تاکید بر اینکه قرآن نقشه راه و اولين اصل هر فعالیت علمی در حوزه علمیه است، اظهار کرد: به طور مثال، درس خارج برای تولید علم است و این امر با مراجعه به قرآن و عترت محقق می شود. در واقع روح اجتهاد، فقاهت، دین و مسیر پیش رو، مجموعه ای منسجم، کامل و جامع است که می خواهد انسان تربیت کند.

وی دومین امر را فقاهت و اجتهاد و علوم عقلی را سومین امر دانست و توضیح داد: امروز روزی است که پشتوانه عقلی در پاسخگویی به مردم بیشتر از پیش لازم می باشد.

حجت الاسلام و المسملین عاملی تأکید کرد: بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب، اولا شریعت به پشتوانه نظری نیاز دارد که همان علوم عقلی است و دوم اینکه اگر تولیت فلسفه،  به غیر حوزویان سپرده شود، تربیت یافتگان آن افرادی لائیک و با نظرات غیر دینی خواهند بود که از علم فلسفه علیه دین استفاده خواهند کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: یک حرکت الهی، دینی و آگاهانه  وقتی انجام می شود که منظومه ای متشکل از این سه امر را تشکیل دهد و اگر این علوم را به جامعه به خوبی انتقال دهیم خواهیم دید که دین با جاذبه خود آموزه ها را به دنیا منتقل می کند.

وی در ادامه توجه به جامعیت سه امر یاد شده را مورد تاکید قرار داد و با بیان این که روزآمدی، کارآمدی و پاسخگویی، با توجه به این امور محقق می شود، افزود: باید بدانیم که قرآن، عترت، علوم عقلی و فقه و اصول به همه شؤون بشریت توجه دارد و افرادی مانند امام خمینی(ره) نتیجه آن هستند که دنیا را متحول می سازند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با طرح و پیشنهاد اردوهای مدرسه ای به منظور همفکری و هم افزایی اندیشه ها، اظهار کرد: باید به میان جامعه رفت و دید در اذهان اجتماع چه می گذرد و ما در حال حاضر چه کاری انجام می دهیم؟

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha