جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زن رای دهنده در انتخابات پاکستان

حوزه/ در پاکستان سالهای گذشته اگرچه احزاب مذهبی به ‌صورت پراکنده در قدرت سیاسی سهم داشته ‌اند، اما قادر نبودند درامور سیاسی نقش برتری داشته باشند اما امسال احزاب مذهبی هم مانند احزاب سیاسی با قدرت در میدان رقابت انتخاباتی وارد شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، انتخابات عمومی (پارلمانی) پاکستان با حضور چشمگیر احزاب مذهبی در 3 مرداد برگزار می شود، در پاکستان سالهای گذشته اگرچه احزاب مذهبی به ‌صورت پراکنده در قدرت سیاسی به‌ نوعی سهم داشته ‌اند، اما قادر نبودند در امور سیاسی نقش برتری داشته باشند اما امسال احزاب مذهبی هم مانند احزاب سیاسی با قدرت در میدان رقابت انتخاباتی وارد شده اند.
مجلس ملی ( پارلمان) پاکستان دارای ۳۴۲ عضو است که از این تعداد ۲۷۲ نفر با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و بقیه شامل۶۰ نفر از زنان و ۱۰ نفر از اقلیت ها براساس تعداد کرسی هایی که احزاب سیاسی در مجلس به دست آورده اند را احزاب تعیین می کنند.


در تاریخ سیاسی کشور پاکستان برای اولین بار در دوران حکومت ژنرال «پرویزمشرف»، احزاب مذهبی این امکان برایشان فراهم شد تا یک ائتلاف سیاسی به‌ نام مجلس متحده عمل که متشکل از یک حزب شیعی و چهار حزب سنی است، تشکیل دهند و از این طریق، در انتخابات 2002 نقش مهمی در مجالس ایالتی، مرکزی و همچنین درمجلس سنای پاکستان به دست آورند.
با این وجود در سال های 2002 - 2007 شاهد اوج قدرت سیاسی احزاب مذهبی در این کشور بودیم. در انتخابات 2008، مجلس متحده عمل، دچار اختلافات شد و یک بار دیگر احزاب مذهبی در صحنه‌های سیاسی این کشور متفرق شدند. اما امسال با تلاش رهبران احزاب شیعه و سنی مانند حجت الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی سرپرست نهضت تحریک جعفریه, رئیس شورای علمای شیعی پاکستان و نایب رییس شورای همبستگی ملی، مولانا ˈفضل الرحمانˈ رئیس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل (JUI-F)، سراج الحق امیر جماعت اسلامی پاکستان، شاه اویس نورانی، و ˈساجد میرˈ رئیس حزب جمعیت اهل حدیث این حزب دوباره به قصد شرکت در انتخابات عمومی پاکستان احیا شد.


حزب متحده مجلس عمل در کل پاکستان کاندیداهای مستقل معرفی کردند و این کاندیداها را در میان احزاب متحده خود تقسیم کردند و در صورت پیروزی همه کاندیداها این حزب می‌ تواند با مشارکت احزاب دیگر حاکمیت احزاب مذهبی را رقم بزند.
این حزب تقریبا در تمامی پاکستان دارای رای تعیین کننده است به خصوص در ایالات خیبر پختونخوا که از محبوبیت بیشتری برخوردار است و حزب تحریک انصاف که قبلا  در ایالت خیبر پختونخوا دولت تشکیل داده بود با مشکل جدی روبرو خواهد شد.


جلسه انتخاباتی حزب متحده مجلس عمل پاکستان؛


از سوی دیگر حزب مردم در سراسر پاکستان 248 نامزد، تحریک انصاف 218 کاندیدا و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف 193 نامزد برای انتخابات 2018 این کشور معرفی کردند.
به ترتیب حزب مردم در سند و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف در پنجاب می توانند رای بیشتر کسب کنند و دولت تشکیل دهند، اما مجموعا بعد از رد صلاحیت و محکومیت زندان نواز شریف در جریان فساد مالی انتظار می رود حزب تحریک انصاف برنده انتخابات پاکستان خواهد شد.

گروه مذهبی لبیک یا رسول الله
گروه لبیک یا رسول الله نسبت به سایر گروه‌های مذهبی پاکستان مانند ائتلاف مذهبی مجلس متحده عمل دیرتر به وجود آمد، اما باقدرت در میدان انتخابات وارد شد.
موضوع سوگند به ختم نبوت احساسات مذهبی مردم پاکستان را برانگیخته بود بنابراین تظاهرات گروه مذهبی لبیک یا رسول الله در پاکستان در مدتی کوتاه بین مردم معروف شد. اعضای لبیک یا رسول الله با میانجی ‌گری ارتش به تظاهرات خود پایان دادند و دست از محاصره اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برداشتند.
سرانجام حامد زاهد وزیر قانون به درخواست معترضان استعفا داد، حالا گروه لبیک یا رسول الله بیشترین نامزدها را برای شرکت در انتخابات 2018 معرفی کرده است.
طبق اعلام کمیسیون انتخاباتی پاکستان 150نفر از اعضای حزب لبیک یا رسول در مناطق مختلف پاکستان به عنوان نامزد انتخاباتی احراز صلاحیت شده و می‌ توانند در انتخابات شرکت کنند. حزب مذکور در ایالت پنجاب بیش از 100کاندید انتخاباتی خواهد داشت که در صورت پیروزی می‌ توانند حاکمیت احزاب مذهبی را رقم بزنند.

حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان (حزب شیعی)

از سوی دیگر حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان (حزب شیعی) مستقل در میدان انتخابات وارده شده و از ایالت های مختلف پاکستان کاندید معرفی کرده است؛ اما در جاهایی مختلف از حزب تحریک انصاف حمایت کرده‌اند و تلاش می‌ کنند تا منافع طرفداران خود را تامین کنند.


اعلام حمایت مجلس وحدت مسلمین از رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان:
معاون امور سیاسی مجلس وحدت مسلمین سید اسدعباس نقوی به همراه رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستان آقای ابوالخیر محمد زبیر کاندید برای حوزه انتخابیه NA-227 در حیدر آباد با خبرنگاران گفتگو کرد. اسد نقوی گفت که ابوالخیر محمد زیبر برای از بین بردن تفرقه مذهبی در کشور و با تروریستها و گروه های معاند کشور در سراسر کشور مبارزه کرد و برای وحدت میان مسلمانان تلاش های ارزنده ای انجام داد و ما به خاطر این تلاشها از وی قدردانی می کنیم. و به خاطر همین تلاش های مخلصانه، مجلس وحدت مسلمین در حوزه انتخابیه 227 نیز از وی حمایت می کند و ایشان هم بعد از پیروزی در انتخابات 3 مرداد به پارلمان راه خواهد یافت و برای اتحاد امت اسلامی نقش فعالی ایفا خواهند کرد.


شورای اتحاد اهل سنت پاکستان؛
صاحبزاده حامد رضا رئیس شورای اتحاد اهل سنت پاکستان هم در یک کنفرانس خبری اعلام کرده است که گروه خودش هم در کل پاکستان کاندید معرفی کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha