جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی درهم اندیشی مسئولان مراکز پژوهشی حوزه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان این که هزارو ۲۰۰ اثر ممتاز در حوزه علوم انسانی از مراکز مختلف پژوهشی و علمی حوزه جمع آوری شده است گفت: باید بانک اطلاعاتی نظام جامع علوم انسانی در حوزه شکل گیرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی  پیش از ظهر امروز در جلسه هم اندیشی مسئولان پژوهشی واحدهای علمی حوزه که در سالن اجتماعات انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: امروز در شرایط بسیار سخت از نظر بودجه های عمرانی، پژوهش و ... قرار داریم و در این روزگار سخت، مسئولیت ها سنگین است و رسالت در این میان، کارهای جهادی است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: در این مدت طرح هایی در حوزه صورت گرفته ازجمله آن، طراحی سند چشم انداز، طراحی 20 سند جامع، ارائه اولین برنامه 5 ساله برای حوزه های علمیه در آینده نزدیک، طراحی منشور مدیریت حوزه، طراحی کار ویژه روحانیت در 4 گروه در 200 عنوان، طرح آمایش، طرح درختواره رشته های حوزه های علمیه، طرح سطح 5 حوزه، راه اندازی مهارت افزایی، واگذاری پایان نامه ها به مراکز علمی و مؤسسات، راه اندازی وقف و منابع پایدار برای حوزه، طرح نظام کمک هزینه هدفمند در عناوین تحصیلی، استاد آزاد حوزه، محقق آزاد حوزه و هجرت به شهرها و روستاها، طرح رتبه بندی در علوم انسانی، فقه معاصر، شورای اعطاء و گسترش و ده ها طرح دیگر که بعضی در حال اجرا و برخی درحال نهایی شدن است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که برای رشد علمی حوزه های علمیه شهرستان ها، سال گذشته به 17 استان سفر کردم، اظهار داشت: در این رابطه چند درس خارج راه اندازی شد و برگزاری رشته های تخصصی و آزمون به مدارس علمیه شهرستان ها واگذار شده است.

وی افزود: یکی دیگر از طرح ها، مطالعات راهبردی و حوزه انقلابی است و در این رابطه هم فعالیت های جدی شده، حوزه انقلابی، حوزه پاسخگو است و سعی این است حوزه به این نقش برسد.

امام جمعه قم بر توجه بیشتر مسئولین نهادهای حوزه به شورای هماهنگی تأکید کرد و اظهار داشت: این شورا بسیار مهم است و برکات زیادی داشته است.

آیت الله اعرافی افزود: لازم است حوزه به نیازهای روز پاسخ گو باشد و نیاز سنجی کند؛ در این رابطه، تأکید این است که پرسش های روز و نظام پاسخ داده شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: یکی از رسالت های حوزه، انتقال مفاهیم و تولیدات خود به دنیا و مراکز علمی جهان است. دراین رابطه جامعه المصطفی(ص) براساس وظیفه خود، کارهایی  را انجام می دهد و لازم است شورای هماهنگی حوزه در رابطه ارائه تولیدات با مراکز علمی، به طرحی برسد.

امام جمعه قم ادامه داد: موضوع دیگر ارتباط حوزه با دستگاه ها و نهادهای نظام و انقلاب است. در این رابطه هم، طرح هایی اجرا می شود که بتواند کارها را سامان دهد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: برای این که بتوان نظام سنتی پژوهشی حوزه را با نظام های جدید پژوهشی آمیخته کرد و چیز نو و بدیل تحویل داد، باید طرح و الگوی پژوهشی مناسب و نویی ارائه کنیم.

وی به آزادی طلبه در انتخاب استاد و درس اشاره کرد و اظهار داشت: تولیدات علمی منسجم در علوم انسانی ارائه نشده، الان هزار و 200 اثر ممتاز در حوزه علوم انسانی از مراکز مختلف پژوهشی و علمی حوزه جمع آوری شده و این کار در حال تداوم است، برای فعالیت بهتر لازم است بانک اطلاعاتی نظام جامع علوم انسانی شکل گیرد تا شاهد رشد آثار در علوم انسانی باشیم.

آیت الله اعرافی بابیان این که همایش «کتاب سال حوزه» آیینه تمام نمای عملکرد حوزه است، گفت: برای فعالیت بهتر نیاز است همایش کتاب سال، سال به سال ارتقاء پیدا کند.

 

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha