جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ امام جمعه مشهد گفت: ما نمی‌خواهیم بانوان را به زور محجبه کنیم و این کار باید با استدلال صورت بگیرد، اما اگر بنا باشد فردی با بی‌حجابی امنیت ناموسی را در جامعه به خطر بیندازد و عفت را از بین ببرد و دانسته و ندانسته به عامل دشمن تبدیل شود، باید با بی‌حجابی‌اش مبارزه کرد و این امر جدای از توسعه حجاب به عنوان یک حرکت فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در جمع راهپیمایان روز عفاف و حجاب، در ویژه برنامه ای که به مناسبت این روز و سالروز گرامی‌داشت شهدای مسجد گوهر‌شاد، در ایوان مقصوره این مسجد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه با وجود شما خواهران مرد آفرین که از هویت اسلامی، ملی و انقلابی حمایت می‌کنید، شرایط به نحوی نیست که یک عده جاسوس آمریکایی و انگلیسی در این مملکت قدم بزنند، مقاله بنویسند و بر ضد حجاب ادعای نظر کنند. این عوامل دانسته یا ندانسته مزدوران استعماری هستند که رضاخان مأمورش بود و امروز این مأموریت را در قالب سم پاشی به وسیله ورق پاره‌ها و قلم شکسته‌ها و اظهار نظرها دنبال می‌کنند.

امام جمعه مشهد با تأکید بر این‌که توسعه حجاب تنها با حرکات فرهنگی، فکری، تحلیلی، استدلال و توجیهی و بیان و قلم صورت می‌گیرد، گفت: در فرهنگ‌سازی قصد حرکت با زور را نداریم کما اینکه با زور نمی‌توان کار را پیش برد با این وجود آنچه که در عرصه اقتدار نظام مطرح است، مبارزه و مقابله با بی‌حجابی و فساد است چرا که بی‌حجابی به عنوان یک هنجارشکنی و منکر شرعی مطرح است.

تفاوت در ترویج حجاب و مبارزه با بدحجابی

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم بانوان را به زور محجبه کنیم و این کار باید با استدلال صورت بگیرد، اما اگر بنا باشد فردی با بی‌حجابی امنیت ناموسی را در جامعه به خطر بیندازد و عفت را از بین ببرد و دانسته و ندانسته به عامل دشمن تبدیل شود، باید با بی‌حجابی‌اش مبارزه کرد و این امر جدای از توسعه حجاب به عنوان یک حرکت فرهنگی است.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: مردم به دلیل دشمنی‌های استکبار و برخی ندانم‌کاری‌ها در مدیریت از نظر اقتصادی و معیشت دچار مشکل هستند و ما نیز به آن واقفیم، اما این منطق غلطی است که بگوییم چون مشکل معیشتی و اقتصادی وجود دارد باید در مسائل فرهنگی و اخلاقی جامعه به مردم آزادی در حد بی‌بندباری و ولنگاری داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: باید با مفسد و اخلال‌گر اقتصادی که در عین ناداری مردم در خط توسعه قدرت و ثروت خود آن‌هم با اموال مردم حرکت می‌کند، مبارزه کرد و جریان‌های قضایی و اجرایی این افراد را شناسایی و نابود کنند با این وجود این بدان معنا نیست که فردی که قصد نابودی هویت ملی و اسلامی ما را دارد باید آزاد باشد؛ بی‌حجابی و مقابله با جریان بی‌عفتی در جامعه اگر از دزدی بدتر نباشد، در عرض این منکرات قرار دارد.

هم با مفسد اقتصادی و هم با براندازان هویت اسلامی و ملی مبارزه می‌کنیم

امام جمعه مشهد با تأکید بر این‌که مسائل موجود در کشور نباید با هم اشتباه گرفته شود، گفت: ما پای دین، آزادی و استقلال اقتصادی ما ایستاده‌ایم و هم با دزد و اخلال‌گر اقتصادی و هم با ناهنجار سازان جامعه و براندازان هویت اسلامی و ملی مبارزه می‌کنیم.

وی ادامه داد: همان گونه که در هشت سال جنگ نظامی به دشمن اجازه ندادیم تا یک وجب از خاک کشورمان را تصرف کند،‌ در جنگ اقتصادی نیز نمی‌گذاریم دشمن بر منابع ما مسلط و ما را مستأصل کند و در جنگ نرم نیز اجازه نمی‌دهیم دشمن با تجاوزات فرهنگی و اخلاقی و براندازی هویت دینی بر جامعه مسلط شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه تعداد شهدای مسجد گوهرشاد در سال 1315 شمسی چهار هزار نفر در تاریخ ثبت شده، گفت: مکانی که امروز در آن تجمع کرده‌ایم، قتلگاه انسان‌های غیرتمندی است که در مقام صیانت از نوامیس خود و مقابله و مبارزه با حرکت شیطانی یک فرد دست نشانده بریتانیا یعنی رضاخان به شهادت رسیدند و اجساد آن‌ها به بازماندگانشان برنگشت و در گودال‌هایی روی هم انباشته و دفن شد.

آیت الله علم الهدی افزود: امروز با گذشت ۸۰ سال از این واقعه شما خواهران مرد آفرین به نیابت بازماندگان آن عزیزان، پرچم آرمان ارزشمند آن‌ها که صیانت از حجاب و عفت بوده را به پا داشته اید و به عنوان حماسه آفرینان حفظ حجاب و عفت و صیانت از آرمان‌های عزیز و خطیر این شهدا در این مکان اجتماع کرده‌اید.

وی عنوان کرد: مسئله حجاب به عنوان یک ارزش قرآنی و واجب دینی مورد توجه همگان است، اما آنچه باید به آن اشاره کرد، حرکت نابه‌کارانه و جریان استعماری رضاخانی است که در طی شرایط آن‌ روز دنیا و حاکمیت استعمار بریتانا بر این کشور صورت گرفته است.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: پس از جنگ جهانی دوم مسئله سلطه بر جهان و کشورهای جهان سوم برای ابر قدرت‌ها به عنوان یک تز توسعه قدرت مطرح شد، بهترین راهی که آن‌ها برای سلطه بر ملت‌ها و منابع انسانی و طبیعی کشورها در راستای قدرت و توسعه ثروت و دارایی کارتل‌های سرمایه دار جهانی انتخاب کردند، براندازی هویت ملت‌ها به وسیله ابزار مدرنیزاسیون در کشورهای جهان سوم بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: آن‌ها به نتیجه رسیدند که اگر بتوانند با یک حرکت مدرنیزاسیون، جریان مدرنیته را هم به عنوان مبانی فکری و هم به عنوان جریان فرهنگی بر ملت‌ها تحمیل کنند خواهند توانست به صورت کامل بر ملت‌ها مسلط شوند و هم از نیروهای انسانی آن‌ها و هم منابع طبیعی آن‌ها در توسعه قدرت خویش استفاده کنند.

وی تصریح کرد: از این رو در خط اجرای مدرنیزاسیون یعنی حاکمیت بخشی بر اصول مدرنیته در افکار، اندیشه‌ها، فرهنگ ها و غیره چاره‌ای جز براندازی هویت‌های فرهنگی این جوامع و ملل نیافتند لذا با دست‌نشاندن یک عنصر ناپاک درنده خو مانند رضاخان بر این کشور تصمیم گرفتند که هویت ایرانی بودن را از مردم بگیرند که این امر با توجه به اسلامی بودن ایران، کار دشواری بود.

کشف حجاب در راستای براندازی هویت ایرانی و اسلامی صورت گرفت / چادر هویت ملی ماست

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه آن‌ها متوجه شدند در خط براندازی هویت ایرانی و اسلامی، باید بر روی مؤثرترین آثار و ارزش‌هایی که این هویت را تثبیت می‌کرد اثر بگذارند، گفت: آنچه که مظهر و نمایش جریان فرهنگی و هویت یک ملت‌است، لباس آن‌هاست از این رو مسئله کشف حجاب اجباری و براندازی چادر در راستای براندازی هویت ایرانی و اسلامی این مردم و جایگزین کردن هویت غربی به وسیله رضاخان صورت گرفت.

امام جمعه مشهد تأکید کرد: چادر صرف نظر از اینکه یک پوشش عظیم اسلامی، واجب دینی و تأمین کننده حجاب است، یک هویت ملی ایرانی نیز است. لباس زنان ایرانی قبل از اسلام چادری سفید‌رنگ و سراسری بوده که سر تا پا را می‌پوشانده است.

تمام اقدامات رضاخان در راستای نوکری انگلیس و غرب بود

وی با تأکید بر این‌که کارنامه رضاخان جز ظلم و ستم و نوکری برای غرب چیز دیگری نداشته است، عنوان کرد:رضاخان تمام مملکت را در اختیار دشمن قرار داد و آن‌ها را بر همه عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور مسلط کرد؛ رضاخان حتی در ایجاد برخی از برنامه‌های صنعتی و فناوری و جریان به اصطلاح آموزشی در کشور، حرکتی را جز به عنوان خدمت به استعمار غرب انجام نداده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: رضاخان راه‌آهن را نه برای مردمی که مسیر حرکتی و حمل و نقلشان بر حسب سابقه جاده ابریشم از غرب به شرق بود، بلکه برای متفقین و حمل و نقل تسلیحاتی انگلیسی‌ها به روس‌ها در جریان جنگ جهانی دوم و در مسیر جنوب به شمال احداث کرد وگرنه راه‌آهن از جنوب به شمال یک جریان غیر فرهنگی و غیر اقتصادی برای مردم ایران بود.

آیت الله علم الهدی افزود: صنایعی که ایجاد کرد ‌صنایع مادری نبود که مردم را خودکفا و مرفه کند، بلکه کشور را به بازار مصرفی صنایع پسمانده غربی‌ها تبدیل کرد.

وی به تأسیس دانشگاه توسط رضاخان و به خدمت غرب در آوردن آن‌ها اشاره و ابراز کرد: زمانی که در کشور دانشگاه نبود، شخصیت‌هایی چون ابوریحان بیرونی، فارابی، ابوعلی سینا و سرکردگان بزرگ علم و دانش داشتیم که در حوزه‌های علمیه به عنوان یک جریان فرهنگی‌ رشد یافته بودند.

امام جمعه مشهد گفت: رضاخان برای ایجاد یک جریان سکولاریسم و جدایی آموزش از دین‌آموزی و جدایی علوم تجربی از حوزه‌های علمیه به ایجاد دانشگاه به عنوان رقیبی برای حوزه‌های علمیه اسلامی پرداخت و علوم تجربی را به یک علوم سکولاریسم تبدیل کرد.

28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha