پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی مسئولان و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزه

حوزه/ برای موفقیت در پژوهش حوزه، نباید خود را رقیب مراکز پژوهشی بداند اما اگر سیاست حوزه بر آزادی سازی فضای علمی باشد، در این صورت امید به نجات و درخشش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در جلسه هم اندیشی مسئولان پژوهشی واحدهای علمی حوزه که در سالن اجتماعات انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد در سخنانی با تأکید بر اینکه فلسفه پژوهش به جهت تعمیق و توسعه، هم امتیاز بخش فضای علمی است، گفت: به همین دلیل نیازمند هستیم  با توجه به ثمراتی که بزرگان برای جامعه علمی داشتند، آن ثمرات را امتداد و توسعه بخشیم.

 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: نقش پژوهش در این زمینه ها می تواند کاربردی‌تر و پررنگ تر باشد و بیشتر به کمک نشر تراث و میراث گرانبهای علما بیاید اما متأسفانه نتوانستیم از پژوهش برای نشر تراث نهایت استفاده را ببریم.

این استادحوزه بابیان اینکه پژوهش های  کاربردی مبتنی بر پژوهش های بنیادی شکل می گیرد، عنوان کرد: ولی امروز این امر مورد غفلت قرار گرفته و  گسستی بین پژوهش های کاربردی و بنیادی ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: در حقیقت نتوانستیم در مباحث کاربردی تولید فاخری ارائه دهیم و این عدم موفقیت هم به دلیل نوع نگاه نظام و مسئولین به حوزه های علمیه برمی گردد.

 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیاء اسراء افزود:  کمک حوزه به دولت به برطرف شدن آسیب ها و نیازها از باب ناظر بودن و فعالیت پژوهش های بنیادی است.

این استادحوزه گفت: برای موفقیت در پژوهش، حوزه نباید خود را رقیب مراکز پژوهشی بداند، اما اگر سیاست حوزه بر آزادی سازی فضای علمی باشد، در این صورت امید به نجات و درخشش است.

نگاه بین المللی به موضوعات پژوهشی ضروری است

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب نیز در سخنانی با تأکید براینکه برای موفقیت در عرصه پژوهش، تحول در عرصه های مختلف علمی و درخشش در مراکز علمی جهان، لازم است نوع نگاه مسئولین حوزه به امر پژوهش تغییر کند، گفت: اگر هدف از فعالیت های پژوهشی، تنها توجه به فقه والزامات فقه و مراکزداخلی باشد، موفقیتی بدست نخواهیم آورد.

رئیس دانشگاه ادیان افزود: اگر قصد حضور در مراکز علمی دنیا و عرضه علوم وحیانی را داریم لازم است پژوهش های فاخر تر و کاربردی تری  انجام دهیم.

وی عنوان کرد: گام دیگر برای موفقیت در عرصه پژوهش توجه به مراکز علمی و دانشگاهی است. اگر طرحی درحوزه نوشته می شود، ابتدا از مراکز علمی نظر خواهی شود و یا با مراکز علمی مانند  فرق و ادیان در ارتباط باشیم و بتوانیم کارهای بهتر و برای ایجام پروژه ای پژوهشی هم فکری و همافزایی کنیم.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: یکی از ابزار موفقیت دیگر این است که نباید رابطه  حوزه و مراکز علمی، تنها براساس ادب و اخلاق تعریف شود، بلکه باید رابطه بر اصول ضوابط و سیستماتیک تعریف شده باشد تا شاهد پیشرفت باشیم، چون بیشتر مباحث پژوهشی در دانشگاه تولید می شود و همین سیستماتیک بودن باعث شفاف شدن فعالیت ها و ارتباطات می شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: یکی دیگر از مراحل موفقیت،  دوری از موازی کاری و جلوگیری تکرار موضوعات در بحث پژوهش است. لازم است طلبه از همان ابتدای ورود به حوزه با مراحل مقدماتی و اصولی پژوهش آشنا شود تا به مرور زمان تبدیل به محقق و پژوهشگر فعال گردد.

به اندیشه امام راحل در حوزه های علمیه توجه بیشتری شود

حجت الاسلام والمسلمین حسن پویا نیز در سخنانی از کم توجهی  به آثار و تولیدات آثار امام راحل انتقادکرد و گفت: حدود چند سال است سر فصل های از اندیشه امام راحل برای تدریس در مدارس علمیه آماده شده، ولی علی رغم هماهنگی ها، تا کنون اجرا نشده است.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل افزود: تاکنون دهها شرح و تعلیقه از سوی مؤسسه آثار و نشر امام راحل از اندیشه های امام برای استفاده طلاب حوزه های علمیه چاپ شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha