شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سید هاشم بطحایی گلپایگانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین بطحایی گفت: اگر عفاف در بین انسانها رعایت نشود، فرقی میان انسان و حیوان باقی نخواد ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بطحایی، در مراسم گرامیداشت روز عفاف و حجاب در دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به لزوم رعایت حجاب و عفاف در همه مراحل زندگی گفت: هر چند این روز به نام عفاف و حجاب نامگذاری شده است، اما هر روز روز عفاف و حجاب است. از میان انواع حیوانات عالم تنها حیوانی که برایش حد و مرز تعیین شده بشر است. آن هم بخاطر ودیعه نابی است که در انسان دمیده شده.

 

عفاف، شبیه ترین مفهوم به عدالت و عصمت

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان حکمتی از نهج البلاغه افزود: تنها موجودی که صفات الهی در او متجلی می شود هم انسان است که بازهم بخاطر دمیده شدن روح الهی در اوست. عفاف اعم از حجاب است. اگر بخواهیم آن را به چیزی تشبیه کنیم، به عدالت و عصمت تشبیه می شود. عفاف مانعی است که انسان را از گفتار، کردار و پندار بد باز می دارد و وی را به جایگاهی می رساند که امیرالمومنین (ع) در حکمت 474 نهج البلاغه فرمود: نزدیک است که فرد عفیف مَلَکی از ملائکه الهی شود.

عفاف مرز بین انسان و حیوان

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی گفت: ما در بین دو عالم ملکوت و ناسوت هستیم. اگر عفاف نباشد و حدود انسانی رعایت نشود از حیوان هم پست تر خواهد بود. از امام باقر (ع) نقل شده است که امام علی (ع) همواره می فرمود افضل عبادات عفاف است.

وی افزود: لقمان حکیم پیامبر نبود بلکه غلام و چوپان بود. یک زمانی اربابش داشت از جایی عبور می کرد که دید دور کسی شلوغ است. نزدیک رفت و دید مردم اطراف لقمان حلقه زده اند و وی را حکیم می خوانند. گفت لقمان، چه شد که حکیم شدی؟ لقمان حکیم: سه چیز را رعایت کردم. 1- راستی در گفتار. 2- ادای امانت. 3- ترک مالا یعنی. این مورد سوم که بسیار مهم است یعنی نباید هیچ کار بی خودی از انسان سر بزند.

عفاف امری همگانی

عضو مجلس خبرگان رهبری، عفاف را امری همگانی دانست و بیان داشت: عفاف امری همگانی است و مرد و زن ندارد. انسانی که در زندگی حد ندارد، در واقع انسان نیست و از حیوانات است. قرآن کریم این امر تکوینی را در آیه 30 سوره مبارکه بقره تشریع کرده است. مردم همانقدر که در حدود زمین های خود حساس هستند که یک سانتی متر از حق شان تجاوز نکنند و یا کسی به حق آنها تجاوز نکنند، باید حتی بیش از آن در بحث عفاف مراقبت کنند.

رعایت حدود الهی تبلور انسانیت

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی اظهار داشت: رعایت حدود الهی نشانه منش، شخصیت، هویت و تبلور انسانیت است. گاهی برخی گمان می کنند حجاب بحثی شخصی است. این چه حرفی است؟ همه باید توجه کنند که هر چقدر به عفاف کمتر توجه شود، فرد از انسانیت بیشتر دور می شود.

برخورد عفیفانه حضرت زهرا (س)

وی افزود: یکبار حضرت زهرا (س) در کنار پدر بزرگوارش نشسته بود که مردی نابینا وارد شد. در همان هنگام حضرت زهرا (س) خود را پوشاندند. بعد که مرد نابینا رفت، پیامبر به حضرت زهرا (س) فرمود: دخترم، آن مرد که نابینا بود، چرا خود را از وی پوشاندی؟ ایشان عرضه داشتند که وی نابینا بود، اما من که بینا هستم. چنین کارهایی است که باعث می شد شخصیت ایشان عیاری ناب پیدا کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha