چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله موسوی جزایری

حوزه / آیت الله موسوی جزایری گفت: از ویژگی های دین مبین اسلام این است که اگر به خوبی عرضه شود، قطعا جایگاه خود را در دنیا خواهد یافت. انقلاب اسلامی این فرصت را به ما داده تا دین اسلام را در دنیا مطرح کنیم و دانشگاه ادیان و مذاهب این خدمت را به خوبی به اسلام و انقلاب انجام داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز، ضمن بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب قم، در جلسه ای مشترک با رئیس و اعضای هیئت علمی، اساتید و دانشجویان این دانشگاه حضور یافت.

حجت الاسلام والمسلمین نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ابتدای این جلسه در سخنانی گفت: آیت الله موسوی جزایری از افتخارات نظام اسلامی است که سالهای سال با تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر خود این استان را از حوادث و مشکلات زیادی حفظ کردند.

وی افزود: استان خوزستان  هیچ گاه از طمع دشمنان داخلی و خارجی رها نشده و نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب  گفت:یکی از بهترین حوزه های سطح کشور را اداره می کنند که از افتخارات حوزه علمیه جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان این که آیت الله جزایری در زمان دفاع مقدس حتی در سنگرهای جنگ هم تدریس را رها نکرد افزود: آیت الله جزایری حوزه شان را در بین مردم نگهداشته و طلبه های ایشان از مردم، در بین مردم و برای مردم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در رابطه با دانشگاه ادیان و مذاهب اظهارداشت: ما دارای 1000 دانشجو در 15 رشته مقطع دکتری خواهیم بود و 2000 دانشجو هم در 17 رشته مقطع ارشد در 7 دانشکده در حال تحصیل هستند.

وی افزود: حرکت علم در دانشگاه ادیان و مذاهب زنده است و هفته ای حداقل از یک یا دو رساله دکتری در این دانشگاه دفاع می شود. بیش از 400 عنوان کتاب در زمینه های مختلف داز طریق انتشارات دانشگاه تالیف و ترجمه شده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به سفرهای مداوم هیات های خارجی به این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه ادیان و مذاهب هدف همه هیات های خارجی است که به شهر قم سفر می کنند و حتی بسیاری از هیات های خارجی که به تهران می آیند، برای بازدید از این دانشگاه به قم می آیند. هفته آینده هم یک هیات ایتالیایی فقط به این قصد به قم سفر خواهند داشت. دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از پیشرو ترین دانشگاه های غیرانتفاعی در زمینه تحصیلات تکمیلی است.

حجت الاسلام و المسلمین نواب در رابطه با اعضای هیات امنا و هیات موسس دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: حضرات آیات و حجج اسلام تسخیری، اراکی، اختری، دکتر شهریاری، دکتر مودب، نماینده وزیر علوم، نماینده استاندار، بنده و سرکارخانم دکتر پوران زاده اعضای هیات امنای دانشگاه ادیان هستند و جلسات هیات امنا هم بصورت مرتبط برگزار می شود. حضرات آیات و حجج اسلام اعرافی،تسخیری، توفیقی، واعظی، پارسانیا، دکتر جوادی، دکتر شمالی، دکتر شهریاری و بنده هم اعضای هیات موسس این دانشگاه را تشکیل می دهیم.

وی افزود: طی 5 سال گذشته بیش از 500 هیات خارجی از دانشگاه ما بازدید کرده است. تبادل دانشجو و اساتید و تور های علمی دو طرفه بین دانشگاه ادیان و مذاهب و بسیاری از دانشگاه های دنیا برقرار است. یکی از افتخارات دانشگاه ادیان و مذاهب این است که هفتمین دوره شیعه شناسی با حضور اساتید دانشگاه های بزرگ جهان در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین نواب گفت: این دوره ها طی 15 روز با هزینه خود اساتید خارجی برگزار می شود و شناخت تشیع آنقدر جذاب هست که اساتید بزرگ دنیا برای آن با هزینه شخصی به ایران بیایند. یکی از افتخارات ما این است که تنها دانشکده مطالعات زنان کشور را در اختیار داریم و جزء اولین دانشگاه هایی هستیم که دولت عراق هم آن را برای فعالیت به رسمیت شناخته است.

در ادامه آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان با ابراز خرسندی از حضور در جمع مسئولین و اعضای هیات علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ما جزء علاقه مندان به دانشگاه و جزء ارادتمندان به جناب آقای نواب بوده و هستیم اما مطالبی که فرمودند برای بنده بسیار شعف آور بود. به هر حال دین ما دینی جهانی است و خداوند متعال اسلام را برای منطقه خاصی نفرستاده است.

امام جمعه اهواز افزود: از ویژگی های دین مبین اسلام این است که اگر به خوبی عرضه شود، قطعا جایگاه خود را در دنیا خواهد یافت. انقلاب اسلامی این فرصت را به ما داده تا دین اسلام را در دنیا مطرح کنیم. اکنون فرصت خوبی است که جناب آقای نواب این وظیفه الهی را قهرمانانه در جهت معرفی اسلام ناب محمدی (ص) به دنیا انجام دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم گفتگوی بین ادیان اظهار داشت: اگر ما بخواهیم با کل دنیا و ادیان و مذاهب عالم ارتباط سازنده برقرار کنیم ناگزیریم ادیان دیگر را به خوبی بشناسیم و در صدد مقایسه بر آییم و سپس با منطق و استدلال با حفظ ویژگی های مثبت سایر ادیان، برتری اسلام را اثبات کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان افزود: اگر ما شناختی از سایر ادیان و مذاهب نداشته باشیم ارتباط ما منجر به شکست خواهد شد. جناب آقای نواب خدمت بزرگی در این راستا به اسلام کرده اند و بین نظام و انقلاب اسلامی و دنیا ارتباط خوبی برقرار کرده اند و وظیفه شرعی خود را به خوبی انجام داده اند. ما هم تعهد می کنیم که با اعتقاد بر اینکه این کار کاری اساسی است، در کنار ایشان خواهیم بود و این حرکت بزرگ را همراهی خواهیم کرد.

آیت الله موسوی جزایری در رابطه با حوزه علمیه استان خوزستان گفت: در استان خوزستان ما  5000 طلبه مرد و حدود 5000 طلبه از بین خواهران داریم. طلاب استان خوزستان هم در سنگر مساجد، و هم در سنگرهای مدارس، دانشگاه ها، نهاد ها و... بسیار فعال هستند و حوزه ما هم حوزه جوان و بسیار فعال، به روز و پر تحرکی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز گفت: از طرف دیگر خوشبخانه دانشگاه امیرالمومنین(ع) هم تاسیس شده و ما در 3 دانشکده حداقل 300 دانشجو داریم. به هر حال اینها بارهایی است که بر زمین مانده و همه ما وظیفه داریم گوشه ای را بگیریم و این بارها را از زمین بر داریم.

آیت الله موسوی جزایری با تاکید بر ارتباطات بسیار خوب با برادران اهل سنت گفت: ما در استان خوزستان با مشکلات جدی در رابطه مقابله با جریانات انحرافی روبرو هستیم که تاکنون هم به مقابله پرداخته ایم. در عین اینکه با برادران اهل سنت چه خودمان در سطح کشور و چه در سطح جهان ارتباط بسیار خوب و برادرانه ای داریم اما با یک تهاجم وحشیانه از ناحیه وهابیت روبرو هستیم که بحثی غیر از برادران اهل سنت ما دارند.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان اظهار داشت: وهابیت غیر از شر و خطر هیچ چیز دیگری ندارد و سرچشمه اش هم مشخص است. اما دررابطه با ارتباطات خوب با اهل سنت یک نمونه را از یک سفر خارجی نقل می کنم. بنده به کوآلالامپور سفر کرده بودم و به یکی از دانشگاه های بین المللی این کشور دعوت شده بودم. از آنها پرسیدم که مذهب شما چیست؟ گفتند شافعی. بعد شروع کردم برایشان دررابطه با شافعی صحبت کردن و خواندن اشعار ایشان. خود اهل سنت شافعی مذهب مالزی تعجب کرده بودند که اطلاعات ما نسبت به امام شافعی از آنهابیشتر اسست و اشعار امام شافعی را حفظ هستم.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در رابطه با دوستی و برادری بین اقوام هم عرض کنم که اکنون بزرگترین دعوا های بین عشیره ای که در خوزستان در بین عشیره های عرب رخ می دهد، اینها می روند نزد بزرگان لرهای استان و ریش سفیدی آنها را در اختلافات خود می پذیرند و همچنین لرهای ما نیز در مشکلات و درگیری های بین خود، سران عشایر عرب را حَکم قرار می دهند.

آیت الله موسوی جزایری گفت: الحمدلله وضعیت نزدیکی دلها به یک دیگر این چنین است. ما در بحث شبکه های ماهواره ای هم فعالیت داریم و در مقابل شبکه های معاند، دو شبکه الاهواز و اهوازنا را تاسیس نموده ایم. در رابطه با مشکلات امروز استان خوزستان، آن بخشی که مشکلات طبیعی است که  راه حل های طولانی مدت دارد. اما آن بخشی که مشکلات قابل حل هستند، از مسئولین کشور، از رئیس جمهور و معاون اول ایشان و همه مسئولان ذی ربط می خواهیم که هر چه زودتر برای حل مشکلات مردم خوزستان هر کاری که می توانند انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری حوزه در رابطه با مزیت طلاب خوزستانی از لحاظ تسلط بر زبان عربی و چگونگی استفاده از این ظرفیت در تبلیغ بین المللی اسلام، گفت: در رابطه با بحث تبلیغ بین المللی اسلام  همانطور که اشاره شد، طلاب استان خوزستان به زبان بین المللی عربی است. ما زبان بین المللی اول را عربی می دانیم چون مخاطب بسیار گسترده ای در بین اعراب داریم که نیازمند معارف اسلامی هستند و اعلام آمادگی می کنیم که حاضر به همکاری با تمام نهاد های مرتبط با تبلیغ بین المللی اسلام در جهت استفاده از ظرفیت طلاب خوزستانی هستیم.

در پایان این نشست، ضمن امضای تفاهم نامه های همکاری بین دانشگاه های ادیان و مذاهب قم و امیرالمومنین(ع) اهواز، تعداد 400 عنوان کتاب تالیف شده در انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم از طرف ریاست این دانشگاه  حجت الاسلام و المسلمین نواب به دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha