پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم افتتاحیه جشنواره مردمی دهه کرامت در حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه زیارت معصومین(ع) دارای فلسفه حیاتی و سیاسی است، گفتند: بر خلاف وسوسه‌های وهابیون که به دنبال از بین بردن فرهنگ زیارت هستند ما باید بیشتر به این فرهنگ اهمیت دهیم و دهه کرامت نیز فرصت خوبی برای آشنا شدن با مکتب اهل‌بیت(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی امروز در مراسم افتتاحیه جشنواره مردمی دهه کرامت که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه امروز روز با برکتی است، اظهار کردند: دهه کرامت با ولادت حضرت معصومه سلام‌الله علیها آغاز و با ولادت برادر ایشان به پایان می‌رسد.

ایشان اضافه کردند: من به خادمان و مسؤولان آستان‌های مقدس فرا رسیدن دهه کرامت را تبریک می‌گویم و امیدوارم این دهه مبارک سرآغازی برای رفع مشکلات کشور ایران و سایر کشورهای اسلامی به برکت دعاها و توسلات باشد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه توسل به اهل‌بیت(ع) از گمراهی افراد جلوگیری می‌کند، تصریح کردند: حقیقت این موضوع را در مباحث اخلاقی و فقهی به خوبی درک کرده‌ایم، اکثریت جمعیت غیر شیعه مسلمان قائل به موضوع جبر هستند و با صراحت می‌گویند انسان قدرتی بر اعمال خود ندارند و آنچه خدا بخواهد انجام می‌شود اما ما در سایه امامت معصومین طرفدار آزادی انسان‌ها هستیم.

ایشان اشاره به اینکه اکثریت جمعیت غیرشیعه مسلمان معتقد به عدم حجیت عقل هستند، مطرح کردند: این افراد عقلانیت را از اسلام حذف می‌کنند درحالی که ائمه اطهار(ع) به پیروی از قرآن کریم عقلانیت را تحکیم کرده‌اند یعنی اگر اسلام از دریچه عقاید پیروان اهل‌بیت(ع) دین را مشاهده کنیم اسلام همراه با عقلانیت خواهد بود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در روایات اهل‌بیت(ع) تاکید زیادی به زیارت قبور معصومین(ع) و وابستگان به ایشان شده است، عنوان کردند: گاهی خیال می‌شود این اصرار برای رسیدن به فیض و ثواب است درحالی‌که این یک مسئله سیاسی مهم است که جمعیت شیعه را مقابل هجوم دشمن حفظ کرده است.

ایشان با تاکید بر اینکه هرساله چندین برابر حجاج خانه خدا، زائران اربعین در کربلا گردهم می‌آیند، گفتند: می‌توان این نتیجه را گرفت که اگر دعوت به زیارت‌ها نبود با حمله‌هایی که به مکتب اهل‌بیت(ع) می‌شود، چیزی از این مکتب باقی نمی‌ماند.

این مفسر قرآن کریم از زیارت معصومین(ع) به‌عنوان رمز بقای تشیع نام بردند و گفتند: اگر زیارت معصومین(ع) نبود مشکلات زیادی برای پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) ایجاد می‌شد.

ایشان ادامه دادند: اثر دیگر زیارت شناخت یکدیگر است، همان‌طور که در مراسم حج مسلمانان کشورهای مختلف با یکدیگر آشنا می‌شوند در زیارت ائمه اطهار(ع) نیز این نکته مثبت مشاهده می‌شود و این نشان می‌دهد که پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) فقط در ایران نیستند و ما در کشورهای مختلف برادران و خواهرانی داریم که با آشنایی با آن‌ها روحیه پیدا می‌کنیم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کردند: زیارت در احیا و بقای مذهب آثار بسیاری دارد و اگر زیارت قبور مقدس نبود نمی‌توانستیم به شیوه مطلوب به آشنایی مردم با آموزه‌های دینی برسیم.

ایشان با بیان اینکه وهابیت بر اثر مخالفت با مذهب شیعه درحال متلاشی شدن است، گفتند: پایان عمر وهابیون نزدیک است چراکه این افراد به غیر از حج وسیله دیگری برای تشکیل کنگره و رسیدن به انسجام ندارند.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: موضوعی که وهابیون به ما نسبت می‌دهند این است که گردهم آمدن دور ضریح ائمه اطهار(ع) بوی شرک می‌دهد، ما در پاسخ به آن‌ها می‌گوییم که آیا با این نگاه عواطف دور سنگ‌های کعبه هم شرک محسوب نمی‌شود، همان‌طور که در اینجا نیت پرستش کعبه نیست، در زیارت نیز هدف پرستش ائمه اطهار نیست.

ایشان افزود: درحالی‌که اهل‌بیت(ع) دست ما را گرفته و از گمراهی نجات داده‌اند، عده دیگری مسیر دیگری را دنبال کرده و به گمراهی رسیده‌اند، ما باید شکرگزار این موضوع باشیم که در دنیای کنونی فرهنگ زیارت تبلیغات دشمن را خنثی می‌کند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه زیارت معصومین(ع) دارای فلسفه حیاتی و سیاسی است، عنوان کردند: بر خلاف وسوسه‌های وهابیون که به دنبال از بین بردن فرهنگ زیارت هستند، ما باید بیشتر به این فرهنگ اهمیت دهیم و دهه کرامت نیز فرصت خوبی برای آشنا شدن با مکتب، اخلاق و سیره اهل‌بیت(ع) است.

ایشان ادامه دادند: سعد اشعری از بزرگان شیعیان قم بعد از اینکه حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در این سرزمین دفن شد، خدمت امام رضا علیه‌السلام رسید، امام فرمودند که «به برکت شفاعت بانوی کرامت ممکن است تمام شیعیان اهل‌بیت(ع) وارد بهشت شوند» اما باید به این موضوع توجه شود که شیعه بودن نیز ویژگی‌های مشخصی دارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: کشور و جهان اسلام گرفتار مشکلات بزرگی است که امیدواریم به برکت معصومین(ع) و دهه کرامت مشکلات فعلی نیز رفع شود و آینده درخشانی در انتظار جهان اسلام باشد.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha