پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی

حوزه/ رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: مقایسه افلاطون، ارسطو و مانند این بزرگان را با انبیا و معصومین(ع) بسیار اشتباه دانست و آیت الله جوادی آملی نیز بار ها تأکید کردند جایگاه آن ها جایگاه شاگردی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی ظهر امروز یکشنبه در همایش علمی سیره امام رضا(ع) آموزه ها و کارکردها که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد در پنل قرآنی کلامی، اظهار داشت:عقلاینت وحیانی یک دستگاه معرفتی است و با زمینه هایی که در عقل وحیانی فراهم امده به سراغ وحی می رویم.

وی گفت: حقیقت وحی یک امر وجودی و خارجی است و مصداق است، مفهوم نیست و ما از ظاهر به باطن می رویم اما انبیا از باطن به ظاهر می روند؛ اول حقیقت قرآن را تلقی  می کند بعد ان حقیقت تنزل می کند و به صورت عربی مبین آشکار می شود.

این پژوهشگر حوزه با بیان اینکه فضای وحی با فضای عقل جدا است، افزود: عالمان حوزه موظف اند از فضای وحی با همه وجود صیانت کنند و این فضا را همچنان شسته و پاک نگاه دارند که این فضایی اصیل و منبع است.

وی ابراز کرد: این حقیقت وحی که نازل شده بر ادراکات حسی  قرار نمی گیرد و عقل چیزی است که نه ماده و نه صورت دارد، به هیچ وجه از ابزار مادی در آن به کار نرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با بیان اینکه دین هم یک امر معقول است، گفت: حقایق دینی تنزل پیدا می کند و تا حد عقل پایین می آید و وقتی معقول شد، عاقل است که می تواند آن را بفهمد.

وی اظهار کرد: انسان از آن جهت که عاقل است و فرا دستی می اندیشد از ماده و مادیات و صورت ها عبور می کند و فرصت پیدا می کند به معقولات سری بزند و آنجا زمینه فهم دین برایش فراهم می گردد.

این استاد حوزه عنوان کرد: نیاز داریم به این که یک عقل متعالی پیدا کنیم که این عقل متعالی خود را به یک کف برساند و آن قدر باید عقل را تقویت کرد که متعالی شود و وقتی متعالی شد می تواند در سایه وحی قرار بگیرد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: از پس پرده ماهیت با وحی رفتار می کنیم و عقل باید وحیانی شود تا خود را به آن سطح وحی برساند و عقل را باید تا حدی تقویت کنیم، چراکه عقل وحیانی را به مثابه جامی می دانیم که توجهش به حقیقت جهان نما است و زمانیکه این توجه صورت بگیرد می توان آن ماهیت را دریافت نمود.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی گفت: ما نمی توانیم عقل و از عقل وحی بفهمیم و مرز بندی این ها بسیار مهم است، لذا عقل کار خود را می کند و ساحت عقل حرکت در سایه است اما وحی علم حضوری و شهود است و با قلب درک می شود.

وی ادامه داد: ما امروز از عقلانیت وحیانی سخن می گوییم و نمونه آن دانش زنده فقه ما است و این فقه فقیهان که همه از ابزار و امکانات استفاده کردند تا بفهمند مثلا آیا نماز جمعه درعصر غیبت واجب است یا نه و توانستد 5 حکم استخراج کنند این ها محصول اندیشه عقلانی است ک ناب ترین دانشمندان با عقلانیت فقهی جلو آمدند.

وی مقایسه افلاطون، ارسطو و مانند این بزرگان را با انبیا و معصومین(ع) اشتباه دانست و گفت: آیت الله جوادی آملی نیز بار ها تأکید کردند جایگاه آن ها جایگاه شاگردی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha