شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین برنجکار

حوزه/ رئیس نجمن کلام اسلامی حوزه گفت: معتقدیم که عقل و وحی اگر با هم تعامل کنند می توانیم به معرفت دینی دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  والمسلمین رضا برنجکار امروز یکشنبه در همایش علمی «سیره امام رضا(ع) آموزه ها و کارکردها» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، در پنل قرآنی کلامی این همایش، اظهار داشت: اصطلاح ما کمی متفاوت است با چیزی است که حجت الاسلام جوادی آملی بیان کردند و ما برعکس عقلانیت وحیانی یعنی وحی عقلانی را مطرح می کنیم.

وی با بیان اینکه ما منابع دین را سه دسته می دانیم گفت: یکی از آن منبع ها،عقل است و آن را کاشف هم می دانیم، علاوه بر آن این که گفته شد، فضای عقل و و حی جدا است، معتقدیم تفکیکی بین عقل و وحی وجود ندارد  و هرجایی وحی ورود کند عقل نیز حضور دارد.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه تصریح کرد:عقل وحیانی و وحی عقلانی را با هم بیان می کنیم، یعنی تعامل دو سویه عقل و وحی در همه معارف دین بدون تفکیک و مرز سازی.

وی با بیان اینکه تلقی رایج این است که عقل تا جایی ما را می برد و بعد از آن وحی کار خود را شروع می کند، افزود: معتقدیم این تلقی درست نیست و هرجا که عقل ورود می کند وحی هم می تواند ورود کند و بالعکس اما نحوه ورود ها در حوزه های مختلف متفاوت است.

حجت الاسلام  والمسلمین برنجکار گفت: معتقدیم که عقل و وحی اگر با هم تعامل کنند می توانیم به معرفت دینی دست پیدا کنیم؛ وحی معلم عقل است و عقل مدرک وحی، لذا کسی که خود را از عقل محروم کند از وحی محروم کرده و کسی که خود را از وحی محروم کند از عقل محروم کرده است و این نگاه در بین اصحاب امامیه تا قرت 4 نگاه رایجی بوده است.

وی ابراز کرد: ابن سكيت به امام رضا عليه السلام عرض كرد: امروز حجت بر مردم چيست؟ امام عليه السلام فرمود: همان خرد باشد كه انسان به وسيله آن، راستگوی بر خدا را می شناسد و او را تصديق می كند و از دروغ پردازی بر خدا آگاهی می يابد و او را تكذيب مي كند، پس ابن سكيت گفت: به خدا سوگند كه اين همان پاسخ درست است.

عقل در محضر وحی و اهل بیت رشد می کند

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: عقل وحیانی، یعنی عقلی که تحت تعلیم اهل بیت قرار بگیرد، برای این که گنجینه های خودش را متوجه شود و معتقدیم عقل فطری ماده اولیه است و باید ارتقا یابد و ارتقایش این نیست که عقل را در خدمت بیگانگان قراردهیم درحالیکه عقل در محضر وحی و اهل بیت رشد پیدا می کند نه در محضر ارسطو و دیگران.

وی تصریح کرد: در مورد ضرورت وجود امام و این که چرا وجود امام لازم است حضرت می فرماید: انسان ها کامل نیستند و خدا فقط کامل است، پس عقل به وحی و امام نیاز دارد، با این وجود عقل نیاز به معلم دارد، همانگونه که انسان های عاقل در تعلم ریاضیات و حل معادلات که امور عقلی است نیاز به معلم دارند وعقلی بودن مطلب دلیل بر بی نیازی معلم نیست.

حجت الاسلام  والمسلمین برنجکار گفت: امام رضا(ع) در حوزه های مختلف خدا شناسی که مباحث عقلی اند هم با منکران وارد بحث شدند و هم اصحاب را در این  زمینه آموزش دادند.

وی در پایان تأکید کرد: هم وحی منبع است هم عقل و هردو این ها به هم نیاز دارند و بدون هرکدام از این دو گنجینه هایی که در این منبع است شناخته نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha