سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام سابقی نشست نقدپذیری معصومین

حوزه/حجت اسلام سابقی گفت: فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است، چرا که فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس می کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس می کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین سابقی در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند، ضمن تبریک ایام ولادت  حضرت معصومه(س)، گفت: حضرت معصومه(س) یکی از دختران امام کاظم(ع) که از ویژگی های بارز ایشان جنبه ولایت پذیری و پاکدامنی، استواری در ایمان و همراهی با امام زمانه خود است.

وی با اشاره به حرکت حضرت معصومه(س) از مدینه به مرو و سپس خراسان برای دیدار با امام رضا(س) بیان کرد: این جریان نباید تنها یک جریان احساسی تفسیر شود، بلکه جریان فشار دشمنان بر امام رضا(ع) و خانواده‌شان و محصور کردن ایشان، یک حرکت سیاسی بوده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: همراهی حضرت فاطمه معصومه(س) در حرکت امام رضا(ع) یک حرکت و معیار برای حضور زنان ما در عرصه سیاسی است، البته این حضور در عرصه سیاسی باید با محوریت اسلام و با حفظ ارزش‌های اسلامی باشد.

حجت الاسلام سابقی، حجاب را شناسنامه و هویت زن در اسلام دانست و اظهار کرد: حجاب امر و دستور پروردگار است و زنان و دختران پیامبر و زنان صدر اسلام آن را پذیرفته‌اند، اما غربی‌ها هر نوع حجاب اعم از مقنعه، روسری و چادر را سبب عقب‌افتادگی زن مسلمان دانسته و تمدن و آزادی و حریت را در سیمای زن بی‌حجاب می‌دانند. درصورتی‌که خود آنان به زن به‌عنوان یک ابزار و کالای بی‌هویت می‌نگرند، اما آیین اسلام زن را تکریم و احترام کرده و از زنان به‌عنوان رفیق زندگی مردان یاد کرده است.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که امروزه به دلیل کمبود اطلاع از سیره ی ائمه و ایجاد شبهات از طرف دشمنان در میان جوانان جوامع اسلامی، آن شناختی که باید از معصومین (ع) وجود داشته باشند، را ندارند .

حجت الاسلام سابقی با اشاره به شرایط حاکم بر جوامع امروز یادآور شد: متاسفانه این تصور در جامعه ایجاد شده که ما نمی توانیم از الگوی 1000 ساله قبل پیروی کنیم که این یک توهم است، زیرا اصولی که در سیره ی اهل بیت نهفته شده اصولی ثابت و تغییر ناپذیر می باشد.

استاد حوزه، حجاب را امتیاز زنان مسلمان خواند و گفت: رکن قوی و اصیل حجاب، اساس و پایه‌ای است که بانوان مسلمان در جهان به آن ممتاز هستند و کرامت و شرافتی است که به آن افتخار می‌کنند؛ همان اصلی که دشمنان اسلام به اهمیت آن تا آنجا پی‌برده‌اند که یکی از نخست‌وزیران اسبق انگلستان در نطقی به صراحت می‌گوید: تا زمانیکه که کعبه، قرآن و حجاب در جوامع اسلامی باشد، ما نمی‌توانیم سیادت و آقایی خود را داشته باشیم. باید قرآن را بسوزانیم، کعبه را از بین ببریم (که وهابیت را برای رسیدن به همین هدف به عربستان آوردند) و عفت و حجاب را از بانوان مسلمان بگیریم.

وی با بیان اینکه نگاه غرب به زن نگاه ابزاری است خاطرنشان کرد: در جوامع غربی نه تنها  از زن بلکه به مردان نیز همانند ابزاری برای به دست آوردن منافعشان استفاده می کنند که رویکرد آنان جنسیتی است که نتیجه ان این است که امروزه شاهد همجنسگرایی و تغییر هویت انسان به  حیوانی است .

غربگرایان دلشان به حال منافع خودشان می سوزد

وی ادامه داد: غربگرایان تنها دلشان به حال منافع خودشان می سوزد، آنان می بینند هرجا که منافع مادی و اقتصادی برای آنان هست با استفاده از تبلیغات رسانه ای تلاش می کنند که به اهدافشان نزدیک تر شوند، لذا معتقدیم در این نگاه فمنیستی و زن محورانه تبلیغاتی برای استفاده ابزاری زنان را تحریک به کارهایی می کنند که شان و منزلت اصلی زن را زیر سوال می برد.

حجت اسلام سابقی اظهار داشت: از زنان به عنوان نیروی کار ارزان استفاده می کنند، چرا که زنان در جایگاه هایی مشغول فعالیت اند که مردان حاضر به انجام آن نیستند که ضمیمه ای از گسترش فرهنگ نادرست غرب است که باعث می شود پس از مدتی نقش عفاف و حجاب در جامعه کمرنگ و کمرنگ تر شود .

وی ادامه داد: مسأله مهم دیگر این است ‌که الان می‌خواهند فرهنگ اسلامی در رابطه با زن را تغییر دهند. فرهنگ پاک اسلام برای زن، همین خانه‌داری می‌باشد که برخی گمان می‌کنند بیکاری است ولی در نگاه اسلام اگر کارها را بر مبنای ثواب الهی و تقرب به خدا حساب کنیم، خانه‌داری از عبادت‌های بسیار بزرگ برای زن مسلمان است، و این پست و مقام‌های ظاهری زنان از نظر ارزش الهی به خانه‌داری نمی‌رسد.

 وی، وضع امروز حجاب و پاکدامنی زن مسلمان در جامعه را نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: وضعی که فعلاً در بعضی از اماکن متعارف شده که به هیچ وجه، بانوان تضاد آن با مبانی شرعی توجه ندارند و با مردان بیگانه به طور مستمر، مثل مرد با مرد، یا زن با زن معاشرت و همکاری دارند و آن را عادت و رسم قرار داده‌اند و در معابر و خیابان‌ها و مجالس ظاهر می‌شوند ـ با مجموع تعالیم اسلامی ‌و جهاتی که شارع مقدس در آن، حفظ کرامت والای زن را در نظر گرفته، منطبق نمی‌شود و با این جمله بزرگ و پر معنی قرآنی که حد رابطه زن و مرد بیگانه با هم اگر چه به صورت ارشاد و سفارش و توصیه آن را فرض کنیم، سازگار نیست: ذلکُم أطهرُ لقُلُوبکُم و قُلُوبهن؛ هر نوع و هر وضعی که با آن دل‌ مردان و زنان پاک‌تر بماند، آن مطلوب است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به موازی و مکمل بودن جایگاه زن و مرد در اسلام گفت: در جامعه، کاری که برحسب وضع طبیعی بین زن و مرد توزیع شده هر دو کار است، هر دو شریف است، هر دو باید رعایت شود تا جامعه بر نظام درست برقرار باشد.

 وی، خانه‌داری زن را از اشرف کارها خواند و اظهار کرد: زن خانه‌دار، بیکار نیست و مرد هم که مشاغل بسیار سخت بیرون را عهده‌دار است؛ جهاد فی سبیل الله است. کارهای پر زحمت و سخت به عهده مرد است و بعضی افراد بی‌اطلاع، نگاه ظاهری به غرب و اروپا و آمریکا می‌کنند، و یک زن را می‌بینند که مثلاً وزیر یا وکیل شده، اما هزاران زن را که در نهایت محرومیت‌های اقتصادی گوناگون هستند، نمی‌بینند.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر این که فرهنگ همانند هوایی است که تنفس می کنیم گفت: فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس می کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس می کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد. الان بحث تولیدات داخلی و صرفه جویی در مصارف منابع طبیعی در جامعه را داریم که اگر بخواهیم مصرف تولیدات داخلی  و صرفه جویی درمصارف آب و برق و گاز  را به درستی انجام دهیم و به معنای واقعی کلمه تحقّق پیدا کند، باید فرهنگ مصرف تولید داخلی  و صرفه جویی در ذهن مردم جا بیفتد؛ اگر بخواهیم مردم اسراف نکنند، بایستی این باور مردم بشود؛ این یعنی فرهنگ. فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است؛ فرهنگ این است؛ این پس خیلی اهمّیّت دارد.

استاد حوزه بیرجند ادامه داد: همانطور که دشمن از رسانه به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهدافش استفاده می کند، ما نیز می توانیم استفاده کنیم، اما واقعیت تلخ این است که ما از ظرفیت هایمان به درستی استفاده نمی کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید هدفی را درنظر بگیریم همانند  کاری که شهید مطهری در کتاب ارزشمند مسئله حجاب انجام دادند که در آن معنا و مفهوم درست حجاب و از طرفی مضرا استفاده نکردن آن را تبیین کردند، انجام دهیم .

حجت اسلام سابقی با اشاره به تبعات بی حجابی اظهار کرد: اگر در جامعه به درستی مفاهیم بی هویت شدن شخصیت انسانی زن و نگاه ابزاری و تزلزل بنیان خانواده برای دختران و زنان تبیین شود مطمئنا روی به استفاده از نگرش غرب نخواهند آورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha