شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دکتر عبدالحمید نقره کار

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در حال حاضر ما در کشور در زمینه معماری و شهرسازی به خصوص از حیث آموزه های اسلامی دچار مشکل و چالش جدی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر عبدالحمید نقره کار طی سخنانی در نخستین کنفرانس "قم، پایتخت فرهنگی جهان اسلام" که در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، با تاکید بر لزوم توجه به شاخصه ها و معیارهای انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام اظهار داشت: یکی از ضرورت ها در خصوص پیشنهاد قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام این است که به سوالات و دغدغه ها در بحث هویت بصری شهر و معماری و شهرسازی پاسخ داده شود تا زمینه برای اجرا فراهم شود.

وی با بیان این که متاسفانه در حال حاضر برخی مسئولان و اساتید دانشگاه ها به نسبت میان دین و رشد و توسعه و معماری و شهرسازی ، اعتقاد و باور چندانی ندارند، گفت: ما حقیقتاً برای این که در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، وارد حکمت معماری و اسلامی و زیبایی شناسی از منظر آموزه های دینی شویم، دچار چالش هستیم و جای بسی تاسف است که برخی از مسئولان رده بالای کشور حتی فرق اسلام و ایران را نمی شناسند و در شرایطی که مقام معظم رهبری بر هویت ایرانی اسلامی تاکید دارند ، برخی اسلام را حذف کرده و صرفاً بر ایرانی بودن اصرار می ورزند.

این استاد دانشگاه با بیان این که ما در زمینه معماری و شهرسازی بر اساس اصول اسلامی و انسانی دچار مشکل جدی هستیم، تصریح کرد: آنچه در حال حاضر به عنوان مثال در کلانشهر تهران اجرا می شود نه علمی است، نه انسانی و نه عقلانی و نه اسلامی که باید در این رابطه یک بازنگری جدی داشته باشیم.

وی در ادامه بیان داشت: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری باید پنج مرحله طی شود که دو مرحله آن طی شده که نخست پیروزی انقلاب اسلامی و دوم مرحله تثبیت نظام جمهوری اسلامی است و حال آن که مرحله سوم یعنی مرحله تحقق دولت اسلامی ، مرحله چهارم، تحقق جامعه اسلامی و مرحله پنجم مرحله شکل گیری تمدن نوین اسلامی باقی مانده است.

نقره کار افزود: دین مبین اسلام هم در کلیات و هم در جزییات ورود کرده و ما باید فقه فلسفه هنر و زیبایی شناسی ، فقه معماری و شهرسازی را مورد توجه قرار دهیم و این را بدانیم که به تعبیر آیت الله العظمی جوادی آملی، آنچه علمی است، عقلانی است و آنچه عقلانی است، اسلامی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: اسلام تنها مکتب الهی است که ناقص و تحریف شده نیست و برای کل و جزء زندگی بشر برنامه دارد، به خصوص در رابطه با شهرسازی و معماری که در کلان مقوله سبک زندگی دارای اهمیت خاص و ویژه ای است.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha