شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 حجت الاسلام فراهینی

حوزه/ ۱۴۰۰ سال است علمای شیعه وظیفه ی سنگین مرزبانی از عقیده و اعتقاد را عهده دار هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان،  حجت الاسلام رضا فراهینی، در نشست فصلی مدیران مدارس علمیه خواهران استان اصفهان گفت: مرابط به مرزبان و مرزدار می گوید کسانی که در سرحدات از حدود و ثغور کشور محافظت می کنند، مرزبانی در راه خدا ثواب و پاداشش از دنیا  و ما فیها بیشتر است، مرزها گاهی مرزهای جغرافیایی است و گاهی مرز های عقیدتی و فرهنگی است که بار آن به دوش طلبه هاست.

کارشناس دینی با تأکید بر نقش عالمان دینی بیان داشت: امام صادق(ع) در روایتی فرمودند که «علماء شیعتنا مرابطون بالثغر الذی یلی ابلیس و عفاریته یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا و عن ان یتسلط علیهم ابلیس و شیعته النواصب الا فمن انتصب لذلک من شیعتنا کان افضل ممن جاهد الروم و الترک و الخزر ألف ألف مرة لانه یدفع عن ادیان محبینا و ذلک یدفع عن ابدانهم/ علمای شیعه ما مرزداران هستند که بر مرزهای ایمان مردم و در برابر ابلیس و پیروانش به مرزداری می پردازند آنها را از هجوم به ضعفای شیعه باز می دارند و شیعه را از تسلط ابلیس و یاران ناپاکش محفوظ و مصون نگه می دارند آگاه باشید آنکس از شیعیان که چنین وظیفه ای را به عهده می گیرد هزار هزار مرتبه برتر از مجاهدین است که با (دشمنان آن روزگار اسلام) روم و ترک و خزر جهاد می کنند چون او از دین محبان ما دفاع می کند و دیگری از بدنهای ایشان».

وی گفت: امام صادق علیه السلام می فرماید: اذا مات العالم سلم فی الاسلام سلمه لا یجبرها الشیء اگر عالمی بمیرد خسارتی وارد می شود که هیچ چیز نمی تواند جبرانش کند. یا در روایاتی دیگر آمده است که هیچ چیزی برای شیطان خوشایند تر و محبوبتر  از مرگ یک عالم یک مرزبان اعتقادی و فرهنگی نیست.

حجت الاسلام فراهینی خاطرنشان کرد: 1400 سال است علمای شیعه وظیفه ی سنگین مرزبانی از عقیده و اعتقاد را عهده دار هستند اگر کوتاهی کرده بودند، مساجد ما کلیسا بود ولی علماء نگذاشتند اسلام و شیعه تبدیل به کلیساها و مسیحیت شود.

وی افزود: سنی ها تبلیغ می کردند که شیعه عالم ندارد، همیشه علمای خودشان را به رخ شیعیان می کشیدند، سید محسن امین به میدان آمد و این شبهه را پاسخ داد و 23 جلد کتاب به نام اعیان الشیعه، 12 جلد مستدرک 12000 هزار عالم شیعه را معرفی کند که دایره المعارف رجال شیعه به حساب می آید. باز شبهه ایجاد می کردند شیعه کتاب ندارد و مرحوم آقابزرگ تهرانی به این شبهه پاسخ داد و چهل جلد کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه را نوشت و کتاب های علمای شیعه را در آن بیان کرد کتاب طبقات اعلام الشیعه را نوشت.

پژوهشگر دینی ادامه داد: اهل سنت می گفتند ما واقعه غدیر را قبول داریم و منظور از «ولی» در «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» به معنی  دوست است به معنای مدیر، سیاسی و اعتقادی جامعه نیست اینجا علامه امینی به میدان آمد و بیست جلد کتاب الغدیر را نوشت که 10 هزار جلد کتاب را مطالعه کرد 5 میلیون صفحه مطالعه کرد، به کشورهای اسلامی سفر کردند، از جمله چهار ماه در هند بودند و 4000 هزار صفحه نسخه برداری کردند و در شبانه روز حدود 18 ساعت کار می کردند.

وی گفت: وقتی 5 جلد کتاب الغدیر در عراق چاپ شد علمای اهل سنت نزد حاکم وقت رفته و اعتراض کردند نزد مولی سعید که نخست وزیر سنی آنجا بود حاضر شدند و گفتند نمی شود که یک آخوند شیعی تمام اعتقادات ما را زیر سوال ببرد، ایشان به کتب نگاه اجمالی کرد و از چند عالم برگزیده اهل سنت خواست این 5 جلد را بررسی و به صورت اجمالی گزارش از محتوای کتاب بیان کنند که آیا اسناد و استدلال هایش درست است؟ پس از چند روز علمای اهل سنت آمدند و گفتند: تمام محتوی آن از منابع و روایات ماست، یک روایت نیست که شیعه آورده باشد و در منابع ما وجود نداشته باشد و اگر ما بخواهیم این 5 جلد کتاب را دور بریزیم یا بسوزانیم باید کل کتابخانه های خود را آتش بزنیم و اگر بخواهیم او را به ایران تبعید کنیم با این کار مورد حمایت ایرانیان قرار می گیرد و تبلیغات بیشتری علیه ما وجود خواهد داشت بهتر است او را رها کنید.

حجت الاسلام فراهینی با تاکید بر ریشه دار نمودن ولایت و ولایت مداری در حوزه های علمیه گفت: سه کار مهم و  اصلی حوزه های علمیه تقویت باور ها، اخلاقیات و ولایتمداری است و برای تحقق آن باید باور های اعتقادی را در طلاب تقویت نمود و به آن عمق بخشید تا با یک شبهه از اعتقادات خود دست برندارند زیرا اگر طلاب در اعتقاد خود راسخ باشند اخلاقیات نیز به دنبال آن ریشه دار می شود یعنی تعهد و پایبندی طلاب به مسائل اخلاقی بیشتر می شود و اخلاقیات ریشه در باور های اعتقادی آنان دارد.

وی افزود: اگر اعتقادت طلبه قوی شد با یک شبهه متزلزل نمی شود و همچنین اگر اخلاقیات او تقویت شود با یک وسوسه ی شیطان خودش را نمی بازد.

این استاد حوزه با اشاره به اهمیت ولایت و ولایت مداری گفت: مبانی اعتقادی باید تقویت شود مخصوصا شخصیت والای امیر المومنین(ع)، اهل سنت هم برای  امیرالمومنین(ع) یک احترام و امتیاز فوق العاده ای قائلند.

وی افزود: یکی از اشکالاتی اهل سنت به شیعه این است که می گویند شیعه به ولایت و اهل بیت چسبیده و قرآن را رها کرده است، در این زمینه علامه طباطبایی به میدان آمد و 20 جلد کتاب المیزان را نوشت و زمانی که پنج جلد اول المیزان به دانشگاه الازهر مصر فرستاده شد علمای الازهر تقریظی بر این پنج جلد نوشتند که در تاریخ بی سابقه است که چنین تفسیری از قلم یک آخوند شیعی تراوش کرده است بنابراین می بینیم که کار مرزبانی علماء شیعه در طول تاریخ وجود داشته است.

حجت الاسلام فراهینی گفت: در عرصه ی شبهات اعتقادی، وقتی اعتقادات مارکسیستی – کمونیستی در زمان شاه در ایران پر شده بود و جوانان ایرانی به این کتاب ها افتخار می کردند و می خواستند مکتب شیعه را مضمحل بکنند، علامه امینی دست به قلم شد و پنج جلد کتاب اصول فلسفه و و روش رئالیسم را نوشت که پس از ایشان، شهید مطهری بر این کتب حاشیه زد. این کتاب منطقی و استدلالی موجب شد که چهار اصل دیالکتیک ابطال شود و موجب شد کاخ یخی کمونیسم یک مرتبه در مقابل انقلاب اسلامی فرو بریزد و کمونیسمی که هشتاد سال سابقه حکمت داشت و به فرمایش امام کمونیسم به زباله دان تاریخ پیوست.

وی گفت: احسان طبری یکی از مغز های متفکر مارکسیست که ادیب، فیلسوف، شاعر و نابغه بود و از لحاظ حضور ذهن و استعداد بالا و با مطالعه پنج جلد کتاب علامه امینی و حاشیه های شهید مطهری متنبه شد و طی 30 جلسه که با آیت الله سبحانی داشت، پیرو مکتب شیعه شد و چهار جلد کتاب در رد مارکسیست نوشت. مکتب شیعه این ظرفیت را دارد که بتواند بزرگترین متفکر مارکسیست را یک شیعه ی درجه یک بکند.

این استاد حوزه  یادآور شد: ایران داشت در منجلاب فرو می رفت وابستگی، سرسپردگی و کاپیتولاسیون را ببینید چه خفتی برای ایران داشت که امام فرمود: یک سگ آمریکایی بر شاه ایران برتری دارد و آن زمان یک طلبه می شود مثل امام و انقلاب عظیمی به راه می اندازد و بمبی در معادلات سیاسی جهانی منفجر می کند که هنوز هم غرب نفهمیده اند چه شده است؟

وی تصریح کرد: این بار مرزبانی اکنون بر دوش ما گذاشته شده، نکند روزی برسد که امامان ما و علامه امینی ها، طباطبایی ها و مطهری ها را بیاورند و بگویند شما در مقابل این ها چه کردید؟

حجت الاسلام فراهینی گفت: ما از این ظرفیت غافلیم و اگر در این زمینه کار نکنیم با موج شبهات و اعتقادی درون حوز های علمیه مواجه خواهیم شد، مخصوصا اگر طلبه ای اعتقاداتش سست باشد و آن را جایی بازگو کند تاثیر منفی دارد چون یک طلبه شخصیت تاثیر گذاری در جامعه دارد، یک مدیر، یک طلبه یک روحانی از عناصر تاثیر گذار جامعه هستند.

وی گفت: امروز جوان ها مورد هجمه ی تهاجم فرهنگی اند هزاران ماهواره جو جامعه را مسموم می کند و سرزمین اندیشه ها را بمباران می کند و مرزبانی از اعتقادات ضعفای شیعه وظیفه ی طلاب است، ضعفای شیعه یعنی دانش آموزان، دانش جویان و جوان ها که امروز مراوده با آنان کم شده است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha