شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری منفرد

حوزه/مراسم یادبود مرحوم آیت‌الله محمدرضا حدائق از سوی جامعه روحانیت شیراز با حضور طلاب و روحانیون این استان در حرم مطهر حضرت سید علاءالدین حسین(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شیراز، «حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری منفرد» استاد حوزه علمیه قم، در این مراسم با اشاره به قسمتی از آیه 5 سوره حج که می‌فرماید «بعضی آن‌قدر عمر می‌کنند که به بدترین مرحله زندگی (و پیری) می‌رسند آن‌چنان‌که بعد از علم و آگاهی، چیزی نمی‌دانند!» گفت: عمر نعمت بسیار نفیس و گران‌بهایی است و با هیچ‌چیز قابل مقایسه نیست.

این استاد حوزه علمیه به بیان روایتی از امام سجاد(ع) در خصوص ارزش و اهمیت عمر پرداخت و ادامه داد: درصورتی‌که اگر از مال او چیزى كم گردد، اندوهگین می‌شود حال‌آنکه درهم (مال) جایگزین دارد اما عمر ازدست‌رفته جبران نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه امامیه، رجعت(بازگشت به دنیا) را قبول دارد، بیان کرد: اگرچه روایات رجعت، روایات متواتری است و انسان علم به این پیدا می‌کند که رجعت وجود دارد، یعنی انسان یک‌بار در دنیا زندگی می‌کند و برای همیشه به جهان دیگر منتقل می‌شود. لکن مشخص نیست این بازگشت برای چه کسانی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد در باب اهمیت  زندگی گفت: اگر بخواهیم مال را در مسیری سودآور قرار دهمیم و از آن بهره برده و کسب سود کنیم، می‌اندیشیم و با افراد خبره مشورت می‌کنیم. لذا با تفکر و مشورت برای کسب بهتر تلاش می‌کنیم. اما آیا درباره هزینه کردن عمر که قابل برگشت نیست هم مشورت کرده‌ایم.

وی با اشاره آیات اول تا سوم سوره عصر اظهار کرد: خداوند برای هزینه کردن عمر سوگند یاد می‌کند و می‌فرماید « به عصر سوگند ، که انسان‌ها همه در زیانند. مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند ، و یکدیگر را به‌حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده‌اند!»

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسانی که سرمایه خود را از دست دهد، چیزی تحصیل نکرده است، اضافه کرد: اگر انسان به میزانی که سرمایه خود را از دست می‌دهد، چیزی کسب کند، تجارتش سودآور است. اما اگر سرمایه را داده باشد و چیزی کسب نکند، دچار خسران می‌شود. لذا قرآن می‌فرماید اگر انسان ایمان و عمل صالح و توصیه به‌حق و توصیه به صبر را دارا باشد، تجارت او تجارت سودآوری است.

وی با اشاره به آیه 11 سوره صف، که می‌فرماید «به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جان‌هایتان درراه خدا جهاد کنید این برای شما ( از هر چیز ) بهتر است اگر بدانید!» گفت: انسان به‌صورت مداوم در حال تعامل است؛ یا سود می‌کند یا زیان می‌بیند. لذا باید نسبت به هزینه کردن عمر دقت کند و اگر دقت نکرد، لحظه پایان زندگی زبان حال او همان است که در آیه 99 سوره مؤمنون می‌فرماید «پروردگار من! مرا بازگردانید! شاید در آنچه ترک کردم ( و کوتاهی نمودم ) عمل صالحی انجام دهم!» ( ولی به او می‌گویند: ) چنین نیست!» چراکه بهره شما از عمر، همین مقدار بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد با اشاره به اینکه برخی برای زود تمام شدن عمر، عجله می‌کنند، افزود: بخل بااینکه یک صفت مذموم برای اخلاق است اما چون عمر لحظات و دقایق ارزشمندی دارد، انسان نسبت به گذراندن آن باید بخیل باشد و عمر خود را بیهوده مصرف نکند.

وی به بیان یکی از خطبه‌های کوتاه و تکان‌دهنده امام علی(ع) در بصره پرداخت و گفت: امیرالمؤمنین پس از حمد و ثنای خداوند و صلوات بر پيامبر(ص) فرمودند که زمان هرچه به نظر طولانى باشد، باز كوتاه و گذراست.عبرت زندگانى در گذشته پنهان است و مردگان پندهايى براى زندگان‌اند. روز پيش رفت و ديگر برنمى‌گردد و روز بعد هم قابل‌اعتماد نيست.هر اولی پيشاهنگ دومى است و دومى پيشاهنگ سومى و همه از هم جدا خواهند شد و سپس به هم نزديك مى‌شوند.مرگ بر همگان مسلط‍‌ خواهد شد و رستاخيز هولناك همگان را دربر مى‌گيرد؛همان روزى كه ثروت و فرزند به آدمى سودى نخواهند بخشيد،مگر كسى كه با قلب سالم و مطمئن نزد خداوند آيد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 46 سوره نازعات که می‌فرماید «آن‌ها در آن روز که قیام قیامت را می‌بینند چنین احساس می‌کنند که گویی توقّفشان ( در دنیا و برزخ ) جز شامگاهی یا صبح آن بیشتر نبوده است!» تأکید کرد: انسان در روز قیامت دنیا را به‌مثابه یک‌شب یا یک روز می‌بیند. آیا یک روز یا یک‌شب ارزش دارد که انسان خود را به آب‌وآتش بزند؛ خود را تباه کند؛ به خاطر مال دنیا و لذت حرام دنیا خود را شقی کند.

وی با اشاره به آیه 105 سوره هود مردم را «شقی» و «سعید» دسته‌بندی کرد و بیان کرد: به تعبیر قرآن مجید مردم دودسته‌اند؛ یا خوشبخت‌اند یا بدبخت. مردم خوشبخت اهل بهشت هستند و خداوند رشته این خوشبختی را با آزادی و حریت به انسان داده است؛

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد کتاب امانی صدوق را تألیف ارزشمند این محدث دانست و افزود: زمانی که عزرائیل برای قبض روح نزد حضرت نوح(ع) آمد، ایشان در برابر تابش آفتاب بودند و خواهش کردند که از آفتاب به سایه بیایند. پس‌ازآن به سایه آمدند. هنگامی‌که عزرائیل خواست جان حضرت را قبض کند،عرض کرد دنیا را چگونه دیدی؟ فرمود عمر 2500 ساله دنیا به‌مثابه آمدن از آفتاب به سایه بود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 15 سوره زمر که می‌فرماید « شما هر چه را جز او می‌خواهید بپرستید! بگو: زیانکاران واقعی آنانند که سرمایه وجود خویش و بستگانشان را در روز قیامت از دست داده‌اند! آگاه باشید زیان آشکار همین است!»، گفت: زیانکار واقعی، هم خود و هم اهل‌وعیال خود را به سمت تباهی می‌کشد.

وی ضمن ابراز تأسف از عدم درک حضور این پرورش‌یافته مکتب امام صادق، بیان کرد: ایشان در بیت علم و در دامان تقوا و ورع بزرگ شد؛ احاطه بالایی بر اخبار داشت و دسته‌بندی احادیث و تألیف کتاب احادیث نشانگر تلاش و کوشش ایشان است. در اتخاذ رأی و انتخاب نظر توجه بالایی داشتند که آنچه سیره امام است را توجه کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد در خصوص حجیت شهرت فتوایی اظهار کرد: شهرت، دلیلی بر حجیت یک فتوا نیست؛ اما ازنظر امام خمینی(ره) در فقه، اگر شهرت یک فتوا، علمایی باشد، یعنی یک مسئله بین علمای اسلام مشهور باشد، انسان نمی‌تواند به‌راحتی از کنار آن بگذرد و به آن اعتنا نکند. مرحوم آیت‌الله حدائق نیز در جلد یازدهم کتاب خود، سلسله روایاتی را برمی‌شمارند که اصحاب به آن عمل نکردند.

وی، مرحوم آیت‌الله حدائق را یک شخصیت برجسته استان فارس عنوان کرد و اضافه کرد: مرحوم آیت‌الله حدائق در یک بیت شریف و اصیل که نسب آن‌ها به یک شخصیت بزرگوار و دانشمند فرهیخته برمی‌گردد، پرورش یافت که کتاب ایشان هم‌اکنون نیز برای همگان مرجع و ملجأ است.

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اهمیت والدین در تربیت فرزند، یادآور شد: محیط اطراف، استاد، رفیق و عوامل دیگر، همه در تربیت یک فرد مؤثر هستند، اما والدین از همه موارد مؤثر در تربیت، بیشتر تأثیرگذار هستند؛ چراکه آن‌ها با عمل خود مربی فرزندان هستند. لذا تحت تربیت والدین قرار گرفتن، بسیار مهم است خصوصاً اینکه مرحوم آیت‌الله حدائق در بیت پدر و مادری که اهل عمل بودند تربیت‌شده بود .

وی با اشاره به مردمی بودن مرحوم آیت‌الله حدائق، ایشان را معتقد به اخلاق، ایمان، علم و عمل و یک عالم ربانی دانست و گفت: ایشان هم علم را منتشر می‌کرد و هم در میان مردم بود و به حرف آن‌ها گوش می‌کرد. ایشان مصداق سفارش امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بودند که می‌فرمایند «طوری در دنیا زندگی کنید که اگر مردید برای شما گریه کنند و اگر زنده ماندید، خواهان معاشرت با شما باشند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha