پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار سیاسی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایندیپندنت» پشت پرده سعودی-انگلیسی وب سایت فارسی زبان را برملا کرد

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» که بعضا مواضع انتقادی نسبت به سیاست‌های رژیم سعودی دارد وارد قراردادی با یک شرکت رسانه‌ای در عربستان برای راه‌اندازی چهار وب‌سایت خبری به زبان‌های عربی، ترکی، فارسی و اردو شده است.«میدل‌ایست‌مانیتور» گزارش داد «گروه سعودی بازاریابی و تحقیقات» که ارتباطاتی با خاندان سلطنتی دارد در حال حاضر کنترل رسانه‌هایی را برای ترویج و تبلیغ روایت‌های رسمی رژیم سعودی در اختیار دارد.  روزنامه ایندپندنت مدعی شده علی‌رغم این قرارداد به سیاست‌های خودش در زمینه پوشش اخبار مربوط به عربستان سعودی، جنگ یمن و تجارت‌های تسلیحاتی ریاض ادامه خواهد داد. این روزنامه در بیانیه‌ای نوشته است: «این چهار وب‌سایت جدید اقدام به ارائه اخبار با کیفیت، آزادانه، مستقل و عمیق در خصوص مسائل جهانی و رویدادهای محلی خواهند کرد.»مطالب این سایت‌ها قرار است توسط خبرنگاران میدانی شرکت عربستانی در انگلیس، پاکستان، ترکیه و آمریکا تهیه شوند. برخی از اخبار هم قرار است ترجمه محتواهایی باشند که در روزنامه ایندیپندنت به چاپ می‌رسند.«گروه سعودی بازاریابی و تحقیقات»، بزرگترین شرکت رسانه‌ای در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود و کنترل برخی از رسانه‌های حامی رژیم آل‌سعود را در اختیار دارد.این شرکت در حال حاضر مالکیت ۱۵ روزنامه، هفته‌نامه، ماه‌نامه و مجله اعم از الشرق‌الاوسط، عرب‌نیوز، المجله، اردونیوز، الرجل و الاقتصادیه را در اختیار دارد.

 

رسانه های خبری از باج بزرگ دوحه به قدرت های جهانی پرده برداشتند

کشورهای غربی در حالی دست دوستی دولت قطر را برای همکاری بیشتر فشرده اند که در مدت زمان اندک تحریم این کشور کوچک، بیش از ۴۲ میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی با نیروهای مسلح این کشور امضا کرده اند.تنها بخش های بزرگ و اصلی خریدهای تسلیحاتی قطر در حدود یک سال اخیر است که نهایی شده است و به مرور زمان، عمدتا تا سال ۲۰۲۵ میلادی تحویل آن به این کشور به طول خواهد انجامید. ارزش این قراردادها روی هم رفته در حدود ۴۲ میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار بوده که برای مدت مورد نظر و کشوری با اندازه و جمعیت قطر بسیار بالاست؛ سفارش هایی که برای بسیاری نشانه ای از باج بزرگ دوحه به قدرت های جهانی برای باقی ماندن در برابر تحریم همسایگان عرب خود است.

 

اروپایی‌ها با طناب موساد به چاه منافقین افتادند

رسانه‌های صهیونیستی اعتراف کرده‌اند فضاسازی‌های اخیر کشور‌های اروپایی درباره دستگیری دو ایرانی به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در اجلاس گروهک منافقین بر اساس اطلاعات سرویس جاسوسی موساد صورت گرفته است.رسانه‌های صهیونیستی اعتراف کرده‌اند معرکه‌گیری اخیر درباره دستگیری دو ایرانی در بلژیک بر اساس اطلاعات سازمان جاسوسی موساد صورت گرفته است. یک روز پس از برگزاری همایش ضدایرانی منافقین در پاریس و همزمان با سفر اروپایی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، پلیس بلژیک مدعی بازداشت ۲ ایرانی شد که قصد داشتند به همایش سالانه منافقین در پاریس حمله کنند. پلیس بلژیک اعلام کرده بود: «مرد ۳۸ ساله به‌نام "امیر س. " و زن ۳۳ ساله به‌نام "نسیم ن. " که هر دو تبعه بلژیک هستند، به تلاش برای اقدام تروریستی متهم شده‌اند.»پیشتر بر اساس تصاویری که به دست خبرنگار این رسانه رسیده بود گزارش داده بود یکی از بازداشت‌شدگان که رسانه‌های بلژیکی از او به‌عنوان امیر س. نام می‌بردند، "امیر سعدونی" نام دارد و از اعضای شناخته‌شده سازمان تروریستی منافقین بوده و حتی با سران این سازمان از جمله مهدی ابریشم‌چی نفر دوم منافقین نیز عکس یادگاری دارد.

 

اطلاعات سری ارتش روسیه لو رفت

فناوری های بکارگرفته شده در موشک های مافوق صوت روسیه به خارج از این کشور درز کرده و سازمان امنیت فدرال، تحقیقات در این رابطه را آغاز کرده است.شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز جمعه اعلام کرد: ماموران سازمان امنیت فدرال روسیه بازرسی در دفتر انستیتو مرکزی پژوهش های علمی ماشین سازی روسیه (مسئول طراحی موشک های مافوق صوت) را آغاز کردند.در گزارش این رسانه گفته شد: دیمیتری راگوزین رئیس سازمان فضایی روسیه (روس کاسموس) از وضعیت پیش آمده اطلاع دارد و دستور داده است که کارکنان این سازمان با ماموران امنیتی همکاری کنند.روزنامه کامرسانت نیز امروز در بخش اخبار انلاین خود نوشت که ماموران سازمان امنیت فدرال روسیه در دفتر انستیتو مرکزی پژوهش های علمی ماشین سازی روسیه و دفتر دیمیتری پایسون رئیس شرکت موشک سازی و صنایع فضایی روسیه حضور یافتند.روزنامه روسی با اشاره به تحقیقات ماموران امنیتی در این مراکز خاطرنشان کرد که موضوع جاسوسی و خیانت به دولت روسیه مطرح است.در گزارش کامرسانت گفته شده است: اسرار مربوط به طراحی های موشک های مافوق صوت به خارج از روسیه انتقال یافته است و این اطلاعات محرمانه از طریق مرکز پژوهش های علمی ماشین سازی روسیه به خارج انتقال یافته است.در همین حال وزارت دفاع روسیه روز گذشته جزئیات دو موشک مافوق صوت جدید این کشور به نام های کینژال و آوانگارد را منتشر کرد. موشک کینژال هواپایه و دارای سرعت 10 برابر سرعت صوت و آوانگارد هم موشک زمینی با سرعتی 20 برابر سرعت صوت است.

 

پوتین بار دیگر از برجام حمایت کرد

رئیس جمهوری روسیه در جمع سفیران خود بار دیگر بر اهمیت حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید و خاطرنشان کرد: تاسف آور است که توافق هسته ای با ایران از بین برود. رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: در شرایط کنونی هدف روسیه، حفظ این توافق کلیدی (برجام) و پیشگیری از رشد غیرقابل کنترل تشنج در خاورمیانه است.وی تصریح کرد: موضع روسیه درباره برنامه هسته ای ایران تغییری نکرده است و از برجام حمایت می کند؛ ایران بیشترین بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را داشته است. پوتین با تاکید بر اهمیت برجام گفت: درباره توافق هسته ای با ایران با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در هلسینکی پایتخت فنلاند گفت وگو کرده است.

 

ظریف بسته نفت-کالا برای روس ها را رد کرد

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با یورو نیوز تاکید کرد که ایران بسته همکاری بزرگی را با روسیه برای همکاری در بخش انرژی و زیر ساختی دارد اما ما من بر این باور نیستم که بخشی از آن بسته، فروش یا دادن نفت به روسیه و دریافت کالا در قبال آن است.این بسته بسیار بزرگتری است و شامل موارد دیگری می‌شود؛ از جمله امکان همکاری در حوزه انرژی بین ایران و روسیه و همچنین امکان اینکه ایران پول نقد دریافت کند.

 

نامه سرگشاده متکی به سیف جنجالی شد

منوچهر متکی درنامه ای سرگشاده به ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی پشت پرده انتشار اخباری علیه خود در روزنامه شرق و نقش مقامات پنهان بانک مرکزی در این باره را برشمرد.منوچهر متکی درنامه ای سرگشاده به ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی پشت پرده انتشار اخبار تکذیب شده در روزنامه شرق و نقش مقامات پنهان بانک مرکزی را برشمرد.وی خطاب به سیف نوشت: آیا فکر نمی کنید برخی از مقامات بانک مرکزی که این روزها امضایشان محفوظ است! بجای پاسخگویی در قبال ناکارآمدی های فاحش خود که موجب بروز چنین وضع آشفته و تأسف‌باری برای نظام پولی و بانکی کشور شده است، در محافل تیمی خود اقدام به تشکیل اتاق جنگ روانی-تبلیغاتی کرده ا‌ند؟

 

دانشجویان از جاسوسان در دانشگاه به شمعخانی نامه زدند

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خطاب به شمخانی در واکنش به حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مراکز علمی کشور نوشت: روند تجاوز به حریم دانشگاه توسط عناصر اطلاعاتی همدست به تروریسم بین المللی را متوقف کنید.اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور طی نامه‌ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مراکز علمی کشور نوشت: روند تجاوز به حریم دانشگاه توسط عناصر اطلاعاتی همدست به تروریسم بین المللی را متوقف کنید، در غیر این‌صورت حضرتعالی و اعضای شورای عالی امنیت ملی مسئول مستقیم تمامی خسارات احتمالی و اتفاقات ناگوار پیش رو خواهید بود.

 

طرح سوال هم پنجم از رئیس جمهور هم کلید خورد

چهارمین طرح سوال از رئیس جمهور روز سه شنبه آینده در حالی در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد که سه سوال قبلی با پس گرفتن امضای نمایندگان در مجلس در مجلس منتفی شد، البته از راهروهای مجلس طرح سوال پنجم هم به گوش می‌رسد.اولین طرح سوال از رئیس جمهور در خرداد سال گذشته در مجلس کلید خورد. محور این طرح در خصوص موسسات مالی- اعنباری بود که 130 امضاء داشت. براساس این گزارش،  پنجمین سوال از رئیس جمهور هم در مجلس کلید خورده است و محور این سوال درباره علل شفاف‌سازی نکردن حقوق و دستمزد مدیران، وزرا و معاونین دولت و راه اندازی نشدن سامانه ثبت حقوق و دستمزد در این زمینه است. طبق قانون برنامه ششم توسعه که مجلس آن را مصوب کرده، مقرر شده که دولت از ابتدای اجرای این قانون، یعنی از ابتدای سال گذشته، نسبت به راه‌اندازی سامانه‌ای جهت ثبت و شفاف‌سازی حقوق و دستمزد مدیران، وزرا و معاونان وزرا اقدام کند، اما تاکنون این کار صورت نگرفته است. نمایندگان در قالب سوال خواستار پاسخگویی رئیس‌جمهور در این زمینه هستند؛ البته باید منتظر ماند تا آیا سوال پنجم از روحانی کلید خواهد خورد یا نه.

 

کاربران ایرانی توئیترجاسوس اسرائیلی دوم را برای ایران لو دادند

رسانه‌های صهیونیستی اذعان می‌کنند که با جاسوسی «گونن سگو» وزیر اسبق انرژی رژیم صهیونیستی برای ایران، توهم «قدرت اطلاعاتی» این رژیم اکنون از بین رفته است.منابع متعدد خبری و تحلیلی در فلسطین اشغالی با اشاره به خبر جاسوسی سگو برای ایران، این عملیات اطلاعاتی را یک پیروزی بزرگ برای تهران دانسته‌اند. این روزنامه صهیونیست اشاره می‌کند که سگو به عنوان وزیر انرژی نه تنها اطلاعات عمیقی درباره پشت پرده سیاست، شبکه ارتباط‌های سیاسی و تجاری، و نقش و نفوذ حوزه دفاعی در رژیم صهیونیستی داشته، بلکه اطلاعات مهمی در حوزه صنعت انرژی این رژیم نیز داشته که همواره هدف عملیات‌های اطلاعاتی دشمنان اسرائیل بوده‌اند. جروزالم‌پست ضمناً می‌نویسد که برخی کاربران ایرانی ضمن نوشتن پیام‌هایی نظیر «اسرائیل را از درون ساقط می‌کنیم»، رژیم صهیونیستی و نتانیاهو را به خاطر این شکست به تمسخر گرفته‌اند. از جمله، یکی از این کاربران می‌نویسد: «شاید باورش براتون سخت باشه. نتانیاهو هم جاسوسمونه. دیدی میخواست مشکل آبمون رو حل کنه؟ جلوتر [از] این بیایم »

 

تاجیک با «هسته سخت» حجاریان مخالفت کرد

«محمدرضا تاجیک»، فعال اصلاح‌طلب و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت اصلاحات طی مصاحبه‌ای که آرمان امروز آنرا منتشر کرد در واکنش به اظهارات اخیر سعید حجاریان مبنی بر لزوم تشکیل هسته سخت اصلاحات (با استفاده از ژنرال‌های اصلاح‌طلب) گفته است:«من فکر می‌کنم اتفاقا این هسته باید هسته نرم باشد. منظورم از هسته نرم این است که باید از پوسته مرکزی ژنرال‌های اصلاح‌طلبی عبور و برای ورود یک نسیم، فکر جدید، نخبگان جدید فضایی باز کنیم؛ اجازه دهیم در آن هسته چرخش نخبگان صورت بگیرد و فکر و گفتمان تازه به وجود آید و نیروهای باطراوت و شاداب وارد قضیه شوند. بسیار معتقد هستم که آن هسته سخت دیگر جواب نمی‌دهد. در واقع سخت‌تر و سنگین‌پاتر از آن است که بتواند برای شرایط کنونی الگوی مناسب ارائه کند. اگرچه حضور آنها را پاس می‌دارم و مغتنم می‌دانم اما کاملا معتقدم که باید یک نوع امتزاج و اختلاط ایجاد شود تا نیروی‌های جوان و با طراوت ضمیمه شوند و این ترکیب میان نیروهای جوان و نیروهایی با تجربیات گذشته بتوانند همدیگر را تکمیل کنند.» درباره مخالفت تاجیک نیز ذکر این نکته گفتنیست که اساسا موجودیتی به نام «ستاد اصلاحات» هیچ شأنیتی برای جدیدالورودها قائل نیست و صرفاً به کسانی بها می‌دهد که حاضر به پرداخت هزینه در راه اصلاحات باشند.

 

ترامپ برای اسد پیام تبلیغاتی فرستاد

مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه درباره پیام ترامپ به بشار اسد مبنی بر عقب نشینی آمریکا از سوریه مشروط بر خروج ایران از خاک این کشور اظهار کرد: این پیام ترامپ نیست بلکه خواست نتانیاهو است که از زبان رئیس جمهور بیان می‌شود.نعیمی با بیان اینکه اکنون نزدیک به هشت سال از بحران سیاسی کشور سوریه گذشته و حکومت مشروع و قانونی آقای بشار اسد در این کشور هر روز منسجم‌تر و قدرتمند‌تر شده است افزود: آمریکایی‌ها و هم پیمانان آن به خوبی می‌دانند که دیگر در شرایط و جایگاهی نیستند که در سوریه بمانند؛ بنابراین تلاش می‌کنند با  جنجال‌های تبلیغاتی خروج خود از این کشور را توجیه کنند.وی در پایان با بیان اینکه هیچ نیروی نظامی سیستماتیک ایرانی در خاک کشور سوریه وجود ندارد و نیرو‌های ما در قالب نیرو‌های مشورتی و مشاوران نظامی به در خواست دولت قانونی بشار اسد در این کشور حضور دارند خاطر نشان کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی فهمیده اند که درباره مسئله سوریه شکست خورده اند و اکنون برای توجیه خروج خود از خاک این کشور این جنجال‌های تبلیغاتی پوچ و بی پایه و اساس را مطرح می‌کنند.

 

هیات آمریکایی برای تحریم‌های ایران با ترکیه وارد مذاکره شد

یک مقام در وزارت خارجه ترکیه گفته است: هیأتی از مقامات وزارت خزانه‌داری و خارجه آمریکا، جمعه به ‌منظور بحث و تبادل نظر درباره تحریم‌ها علیه ایران به ترکیه می‌روند.این مقام ترک در ادامه افزود: روز جمعه یک هیأت که اکنون در هند مشغول رایزنی با مقامات این کشور است، به‌ منظور رایزنی درباره تحریم‌ها علیه ایران به آنکارا می‌آید. این هیأت با مقاماتی از نهادها و مؤسسات مرتبط از جمله وزارتخانه‌های خارجه و اقتصاد دیدار خواهند داشت. سخنگوی سفارت آمریکا در ترکیه نیز تأیید کرد: رایزنی مقامات آمریکایی روز جمعه خواهد بود و بر تحریم‌های ایران تمرکز خواهد داشت.دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حدود دو ماه پیش، کشورش را از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام خارج کرد و بعد از بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران از کشورهای متحد خود خواست به خرید نفت و تجارت با ایران پایان دهند.پیش از این، هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران، با اشاره به سفر هیأتی از آمریکا به این کشور برای گفت وگو درباره تحریم ایران اعلام کرده بود: پس از این دیدار و بررسی نقطه نظرات آنها، تصمیم خود را درباره تجارت و روابط اقتصادی با ایران اعلام خواهیم کرد.

 

بالاترین مقام دولتی مرتبط با قاچاق خودرو دستگیر شد

در روزهای اخیر، پس از اینکه رئیس‌جمهوری با تعیین ضرب‌الاجل پانزده روزه، از محمد شریعتمداری خواست که موضوع تخلف در واردات خودرو را بررسی و هرگونه اقدام غیرمجاز را صریح به مردم و دستگاه قضایی اعلام کند، شنیده های تابناک حاکی از این است که یک مدیر دولتی که در بالاترین مقام در حوزه ثبت سفارش و واردات خودرو دخیل است، دستگیر شده است. در اوضاع کنونی با وجود اینکه در ابتدا وزارت صنعت موضوع فساد در این حوزه را قبول نداشت و پس از اظهارات قاضی سراج و افشاگری برخی نمایندگان مجلس مجبور به پذیرش تخلف در ثبت سفارش 6481 خودرو شد، باید دستور قاطع رئیس جمهور و اقدامات وزیر صنعت و همچنین برخورد مسئولین قضایی و انتظامی با مفسدان و افرادی که از موقعیت خود سوءاستفاده را داشتند، به فال نیک بگیریم و از مسئولین قضایی و دادگاه برخورد با مفسدان اقتصادی تقاضا داشته باشیم که نسبت به این موضوع حساسیت خاص و ویژه داشته باشند، چراکه مردم تشنه برخورد قاطع با افرادی هستند که در شرایط حساس کنونی کشور، به فکر سودجویی و پر کردن جیب خودشان هستند و مطمئنا برخورد قاطع با این افراد باعث خواهد شد تا در شرایط حساس کشور، اعتماد مردم به مسئولین و نظام دوباره بازسازی شود.گویا در اوضاع کنونی و با توجه به اظهارات وزیر محترم و همچنین رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس پیرامون بازداشت دو فرد ذکر شده و همینطور پیش بینی از بازداشت افراد بیشتر در روزهای آینده، مطالبه عمومی برخورد قاطع و سریع می باشد و امیدواریم این اشخاص با قرار وثیقه آزاد نشوند و در جریان دادرسی، اگر بی گناهی آنها ثابت شد، آزاد شوند، ولی اگر در این تخلف بزرگ شریک بوده و ثابت شد، مقامات محترم قضایی برخورد قاطع و اطلاع رسانی برای مردم را در دستور کار ویژه خود قرار دهند.

 

طرف ثالث برای توافق بین حماس و اسرائیل قدم گذاشت

در حالی که در چند ماه گذشته تنش های زیادی میان فلسطینی ها و اسرائیل رخ داده است، در هفته های اخیر گزارش هایی مبنی بر توافق میان حماس و اسرائیل به بیرون درز کرده است.دو هفته پیش، محمد العمادی، رئیس «کمیته قطر برای بازسازی غزه» به خبرگزاری چینی «شینو‌ها نت» اظهار داشت که گفتگو‌های غیرمستقیمی میان مقامات حماس و اسرائیل برای رسیدن به توافقی پایان دادن به بحران در نوار غزه جریان دارد و دولت ایالات متحده هم از این گفتگو‌های اطلاع دارد. العمادی گفت هنوز توافقی به دست نیامده است و مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع جهت بهبود اوضاع این منطقه جریان دارد.این مقام قطری گفت: ایالات متحده اخیرا پروژه‌هایی را برای باریکه غزه پیشنهاد کرده بود تا خدمات اولی همچون برق، نمک زدایی از آب آشامیدنی، و احیای مشاغل و صنایع فراهم شوند.العمادی گفت این پروژه‌ها در سفیر اخیر جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، به کشور‌های خاورمیانه مطرح شد.او اضافه کرد: «ما خواهان برداشته شدن محاصره غزه هستیم، جایی که از سه جنگ رنج دیده است... ما دستیابی به این موضوع را به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها تاکید کردیم و روی این موضوع کار می‌کنیم، اما تا کنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده ایم».

 

تگزاس برای تصاحب جایگاه نفتی ایران و عراق خیز برداشت

بنا بر پیش‌بینی‌ها ایالت تگزاس در آمریکا و صنعت نفتی که طی سال‌های اخیر رشد فوق‌العاده چشمگیری در این ایالت داشته است، تا یک سال آینده در حجم تولید نفت از عراق و ایران پیشی خواهد گرفت و به ‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت بعد از روسیه و عربستان، خود را به دنیا معرفی خواهد کرد.این موضوعی است که بخش اقتصادی خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از گزارشی از بانک بزرگ سرمایه‌گذاری HSBC بیان کرده است. در این گزارش پیش‌بینی شده که رشد فوق‌العاده سریع تولید نفت در ایالت تگزاس طی دو سال گذشته می‌تواند منجر به آن شود که همزمان با افزایش بهای نفت در بازار جهانی تگزاس، جای دو کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک در حجم تولید را بگیرد.این تحول که در پی کاهش هزینه‌های کشف و استخراج نفت در میدان نفتی بزرگ «پرمیان باسین» رخ داده، منجر به آن شده است که به گفته HSBC اگر ایالت تگزاس را یک کشور در نظر آوریم، می‌تواند تا سال آینده جای عراق و ایران را در تولید نفت جهانی بگیرد.

 

«آتش خورشید» در مرزهای عراق و سوریه سنگر گرفت

امنیت مرزهای عراق با سوریه با استقرار موشک اندازهای آتشبار (تی او اس-۱ ای) تقویت شد.منابع عراقی اعلام کردند، استقرار این موشک اندازهای آتشبار موسوم به «تی او اس-۱ ای» در مرزها با هماهنگی دولت سوریه انجام شده و هدف از آن غلبه بر گروههای تروریستی است که فعالیت خود را در مناطق مرزی میان دو کشور از سر گرفته اند.موشک انداز آتشبار «تی او اس -۱ آی» که نظامیان روس آن را «سولنتسیبرگ» (آتش خورشید) می نامند برای حمایت آتشباری از پیاده نظام و تانک ها و نیز برای گلوله باران نیروهای دشمن و انهدام زره پوش های سبک و خودروهای زرهی به کار می رود.شایان ذکر است، منابع عراقی قبلا اعلام کرده بودند، برای تأمین امنیت مرزها این کشور با استفاده از سیستم های پیشرفته، یک حصار متشکل از سیم های خاردار و برج های بتنی در مرز مشترک با سوریه با کمترین هزینه ساخته می شود و گشت های متناوب سیار نیز در نوار مرزی میان دو کشور راه اندازی خواهد شد.

 

تهران برای سرقت اسناد محرمانه هسته‌ای تکذیبیه صادر کرد

نمایندگی ایران در سازمان ملل به ادعای مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی مبنی بر سرقت مقادیر زیادی اسناد محرمانه هسته‌ای از تهران، واکنش نشان داد.«علیرضا میر یوسفی» رایزن مطبوعاتی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با «بی‌معنی و خنده‌دار» خواندن ادعای صهیونیست‌ها، گفت: «ایران همواره درباره اینکه ساخت سلاح‌های کشتار جمعی علیه ارزش‌های ملی است، شفاف بوده است».میر یوسفی در پیامی به روزنامه «نیویورک تایمز» تاکید کرد: «این ادعا که ایران، چنین اطلاعات حساسی را در انبار‌های دورافتاده در تهران رها کرده است، به صورت خنده‌داری بی‌معنی است».وی با رد ادعای دست یافتن جاسوسان و عوامل موساد به اسناد طبقه‌بندی‌شده برنامه هسته‌ای ایران، اضافه کرد: «گویی آن‌ها در تلاش هستند تا ادعا‌های عجیب و غریبی را سرهم کنند که مخاطب غربی باور می‌کند».نتانیاهو در تاریخ ۱۰ اردیبهشت در شوی تبلیغاتی جدید علیه ایران، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی زونکن و لوح‌های فشرده‌ای تحت عنوان «اسناد و مدارک» نشان داد و مدعی شد بعد از امضای برجام، ایران به صورت مخفیانه بُعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد.

 

پارلمان اسرائیل قانون کشور-ملت یهود را تصویب کرد

پارلمان رژیم صهیونیستی قانونی نژادپرستانه موسوم به «کشور-ملت یهود» را به تصویب رساند که سرزمین فلسطین را متعلق به یهودیان اعلام می کند.خبرگزاری رویترز گزارش داد: این قانون که به یهودیان حق خودمختاری اعطا می کند با مخالفت اعراب فلسطینی مواجه شده و آنها آن را قانونی نژادپرستانه و آپارتایدی توصیف کرده اند.این قانون با 62 رای موافق در برابر 55 رای مخالف و دو رای ممتنع در کنیسه (پارلمان) رژیم صهیونیستی به تصویب رسید.به موجب این قانون، سرزمین فلسطین وطن تاریخی ملت یهود عنوان و بیان می شود که یهودیان حق انحصاری در تصمیم گیری درباره آن را دارند.این قانون زبان عبری را به عنوان زبان رسمی اعلام می کند و سطح زبان عربی را تا حد «وضعیت خاص» پایین می آورد به این معنا که فقط در برخی موارد استثنایی می توان از این زبان در نهادهای صهیونیستی استفاده کرد.«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مدتها قبل برای تصویب این قانون که مناصب دولتی را تعیین و تاریخ عبری را برای انجام معاملات رسمی مقرر می کند، تلاش کرده است. بسیاری از ناظران با مفهوم کشور یهودی مخالفند و این موضوع را تحریف تاریخ و محو هویت عربی و اسلامی فلسطین می دانند.چند روز پیش هزاران نفر از ساکنان تل آویو در فلسطین اشغالی در اعتراض به لایحه «کشور- ملت یهود» به خیابان ها ریختند.در این تظاهرات که هزاران نفر در آن شرکت داشتند، معترضان آن را به عنوان طرحی «نژادپرستانه و تبعیض آمیز» توصیف کردند.

 

وزیر حنگ رژیم صهیونیستی غزه را برای بار دوم تهدید به حمله نظامی کرد

"آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، مجددا نوار غزه را به حمله همه‌ جانبه تهدید کرد.لیبرمن در گفت‌ و گو با یک شبکه رادیویی مدعی شد: سران حماس، ما را به وضعیتی رسانده‌ اند که نیاز است تا عملیات نظامی وسیع و دردناکی را (علیه غزه) آغاز کنیم.وی همچنین افزود که ساکنان غزه باید بهای تداوم پرواز بادبادک‌ ها و بالن‌ های آتش‌ زا به سمت شهرک‌ های صهیونیست‌ نشین را بپردازند.وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین در بازدید از زمین‌ ها و اراضی آتش‌ گرفته بر اثر فرود بادبادک‌ های فلسطینیان، اذعان کرد که توان بازدارندگی اسرائیل کمرنگ شده و صهیونیست‌ ها دیگر احساس امنیت ندارند.لیبرمن پیشتر هم هشدار داده بود که اگر ارسال بادبادک‌ هاا و بالن‌های آتش‌ زا توسط گروه‌ های مقاومت از نوار غزه به سمت شهرک‌ های صهیونیست‌ نشین متوقف نشود، ارتش اسرائیل ملیات نظامی جدیدی شدیدتر از عملیات سال 2014 اجرا خواهند کرد.

 

دومینوی رسوایی ها در آمریکا به شکنجه فرزندان مهاجران رسید

در ادامه رسوایی‌ها درباره رفتارهای تحقیرآمیز دولت آمریکا با مهاجران غیرقانونی، رسانه‌های آمریکایی جزئیات بیشتری از عمق این رسوایی فراهم کرده‌ و آشکار کرده‌اند دامنه این مشکل تنها به دولت «دونالد ترامپ» محدود نمی‌شود.روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی روز سه‌شنبه به شرح آزارهای جنسی علیه مهاجران زن بازداشت‌شده در مراکز بازداشت آنها پرداخته است. این آمارها نشان می‌دهند بین سال‌های مالی 2013 تا 2017، حدود 1310 مورد سوءاستفاده جنسی علیه مهاجران بازداشت‌شده گزارش شده است. روزنامه هافینگتون‌پست روز چهارشنبه از به کارگیری شکنجه‌هایی مانند نوشیدن آب سرویس بهداشتی و برهنه کردن اجباری فرزندان مهاجران بازداشت‌شده، بعد از جدایی آنها از والدینشان منتشر کرده است. یک وکیل به هافینگتون‌پست گفت: «رفتارهایی که با این کودکان انجام شده معادل شکنجه هستند. شاهد به کارگیری سیاست گرسنگی اجباری، تشنگی اجباری، بی‌خوابی اجباری به همراه توهین‌ها و آزارهای فیزیکی هستیم.» فرزندان مهاجران بازداشت‌شده علاوه بر این موارد از رفتارهای کارکنان این مراکز هم به شدت گلایه کرده‌اند. در این پرونده، کودکان در موارد متعدد به لگد زدن مأموران هنگام خواب و آزارهای کلامی آنها اشاره شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha