پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
احمد کلباسی - مدرسه رکن الملک

حوزه/ حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه شاگردان امام رضا(ع) فرهنگ شیعه را به دور بعدی انتقال دادند، چراکه امامان ما در برخی دوران تحت محذورات شدید بودند، اظهار کرد: یکی از کارهای مهم امام رضا(ع) این بود که در سه سال ولایت عهدی خود مناظره های بزرگ علمی با علمای ادیان و فرهنگ های مختلف برگزار کردند و این مناظرات در تثبیت تفر شیعه بسیار موثر بود.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ احمد کلباسی در گفتگو با خبرنگار «حوزه»در اصفهان، با بیان این که یکی از کارهای بزرگ امام رضا پرورش شاگردان خوب است که امتیاز ویژه ای دارند و مورد عنایت امام زمان خودشان بودند، عنوان کرد: این شاگردان بودند که فرهنگ اهل بیت را از دوران امام کاظم به دوران امام جواد منتقل کردند و امام هشتم با پرورش این شاگردان معارف اهل بیت را برای نسل های بعدی حفظ کردند.

وی افزود: امام رضا علیه السلام شاگردانی پرورش دادند که مثل زکریا ابن آدم که اهل قم بوده و بهره های زیادی از امام را برده، مطالب خود را تحت عنوان کتاب تدوین کرده و بعد نماینده امام در قم می شود که علی بن مسیب از امام  می پرسد فاصله زیادی بین ما و شما است، اگر دسترسی به شما نداشتم، مسائل دین را از کی بپرسم؛ امام علیه السلام فرمودند از زکریا ابن آدم قمی سوال کن که ایمن شده در امر دین در دنیای و آخرت شماست.

مدیرمدرسه علمیه رکن الملک با اشاره به این که محمد ابن قولویه نقل می کند زکریا به امام گفت می خواهم از قم بروم چون در بین این مردم افراد نادانی هستند که درباره ما خوب قضاوت نمی کنند، تصریح کرد: امام رضا می گویند این کار را نکن، چون خداوند به خاطر وجود تو بلا را از مردم قم دور می کند، همانطور که خدا بلا را به خاطر پدرم از بغداد بر طرف می کند.

وی با بیان اینکه یونس بن عبدالرحمن از شاگردان برجسته امام کاظم و امام رضا(ع) است که در سن 73 سالگی در مدینه فوت کرده، خاطرنشان کرد: یونس یکی از 4 نفری است که به عنوان حامل علوم اسلامی در رده بالا معرفی شده است که یکی از آنها سلمان، دیگری جابر جعفی و بعد یونس عبدالرحمن است که امام رضا 3 بار بهشت را برای ایشان ضامن شدند.

حجت الاسلام کلباسی با اشاره به اینکه فضل ابن شاذان می گوید یونس هزار جلد کتاب برای مخالفان شیعه نوشته و ردّیه ای بر تفکرات آنها زده، بیان کرد: کتاب یوم و لیله یکی از این کتاب ها است که احمد ابن ابی خالد پدر رضاعی امام جواد می گوید مریض شده بود امام جواد به عیادتش آمدند و این کتاب را در خانه او دیدند و 2 بار فرمودند رحم الله یونس یعنی خداوند یونس را رحمت کند.

وی با بیان اینکه یونس از فقهای عالی قدر است که حسن بن علی یقتین می گوید به امام رضا گفتم فاصله ام با شما دور است در مسائل دینی به چه کسی مراجعه کنم، اذعان کرد: حضرت فرمودند یونس بن عبدالرحمن مورد اطمینان ما است.

استاد سطح عالی حوزه  با اشاره به اینکه وقتی فردی از اهل بصره نزد امام رضا آمد و برای یونس بدگویی کرد یونس غمگین شد و به امام رضا(ع) درد و دل کرد، ابراز داشت: حضرت فرمودند ای یونس اگر امام تو از تو راضی باشد خشنودی مردم ملاک نیست براین اساس ما باید به دنبال خشنودی اهل بیت باشیم و با حرف مردم کاری نداشته باشیم.

وی افزود: امام رضا به یونس فرمودند ای یونس اگر در دست تو تکه ای گوهر باشد و مردم بگویند فضله است آیا گفتار مردم در علم تو تاثیر می گذارد و یا اگر در دست تو فضله باشد و مردم بگویند گوهر است آن فضله گوهر می شود؟ پس به دنبال حرف مردم نباش.

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه شاگردان امام رضا(ع) فرهنگ شیعه را به دور بعدی انتقال دادند، چراکه امامان ما در برخی دوران تحت محذورات شدید بودند، اظهار کرد: یکی از کارهای مهم امام رضا(ع)  این بود که در سه  سال ولایت عهدی خود مناظره های بزرگ علمی با علمای ادیان و فرهنگ های مختلف برگزار کردند و این مناظرات در تثبیت تفر شیعه بسیار موثر بود.

وی در پایان با اشاره به روایتی از امام هشتم، یادآور شد: حضرت رضا علیه السلام فرمودند هرکس به اندکی رزق از خداوند راضی باشد خداوند هم به عمل کم از او راضی خواهد شد براین اساس هرکس رزقش بیشتر باشد باید بیشتر حساب و کتاب پس دهد و هرکس رزقش کمتر باشد حساب و کتابش محدودتر خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha