جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام موسوی نیا

حوزه/ حجت الاسلام موسوی‌نیا با انتقاد از شیوه فعلی امتحانات ارتقائی حوزه، ضمن تاکید بر اصلاح روند فعلی، گفت: در روش فعلی طلبه ای که امکان امتحان ارتقائی دارد می تواند در مدت یک ماه یک پایه درسی را امتحان بدهد!

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی‌نیا، معاون آموزش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، به تشریح اهم برنامه های علمی و آموزشی این حوزه پرداخت و اظهار داشت: تمام برنامه هایی که در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) اجرا می شود مطابق ابلاغیه هایی است که از جانب مرکز مدیریت استان تهران اعلام می شود.

وی ادامه داد: هر حوزه ای علاوه بر این که مؤظف است برنامه های ابلاغی مرکز مدیریت را دنبال کند، باید در راستای ارتقاء سطح کیفی و کمّی طلاب برنامه های فوق العاده دیگری هم در نظر بگیرد. در این حوزه علمیه طلاب در سه پایه اول، دوم و سوم مشغول به تحصل هستند و مؤظفند در نوبت صبح در 5 کلاس حضور یافته و از محضر اساتید بهره علمی ببرند.

معاون آموزش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان، افزود: مدرسه در نوبت بعد از ظهر کلاس درسی ندارد، ولی امسال توفیق داشتیم در خدمت اساتیدی باشیم که به عنوان مشاورین پایه های تحصیلی حوزوی فعالیت دارند. از این جهت بعد از ظهر ها از ساعت 16 الی 18 و به صورت روزانه اساتید محترم به طلاب مشاوره ارائه می دهند و احوال طلاب را از همه حیث بررسی و سپس نسبت به رفع موانع پیشرفت تحصیلی آنها اقدام می شود.

حجت الاسلام موسوی‌نیا عنوان داشت: همچنین فعالیت های علمی و پژوهشی از دیگر وظایف اساتید مشاور است و طلاب مؤظفند در راستای ارتقاء کیفی دروس حوزوی خود طبق برنامه های علمی و پژوهشی که برنامه ریزی شده است، اقدام کنند.

وی گفت: در طول سال تحصیلی جاری قریب به سه موضوع پژوهشی به طلاب پیشنهاد داده شده و آنها مؤظفند با راهنمایی های اساتید مشاور نسبت به ارائه مقالات پژوهشی خود در موضوعات مطرح شده اقدام کنند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: هم اکنون تعداد طلابی که در حوزه علمیه لواسان مشغول به تحصیل هستند در سه پایه یعنی در مقطع ادبیات قریب به 70 نفر می رسد که همگی هر شب از شنبه تا چهارشنبه در حوزه بیتوته می کنند. همچنین روزانه 4 کلاس در مدرسه علمیه برگزار می شود و 5 نفر از اساتید حکم دار هم در خدمت طلاب عزیز هستند.

وی اظهار داشت: یکی از برنامه های ویژه مدرسه حضور یکی از اساتید رسمی حوزه هر شب تا صبح در مدرسه می باشد و پاسخگوی سوالات علمی و مشاوره ای طلاب هستند و این امر موجب شده تا شناخت ما نسبت به طلاب بیشتر شده و در فضایی صمیمانه بتوانیم بسیاری از مسائل و موانع احتمالی را برطرف کنیم.

معاون آموزش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان، ادامه داد: از دیگر برنامه های مدرسه؛ حضور هفتگی یکی از نمایندگان دفاتر مراجع برای بیان احکام شرعی و پاسخ به سوالات طلاب در موضوع احکام و مباحث فقهی هستند.

وی افزود: در راستای غنی سازی کیفی برنامه های تهذیبی اقدام به راه اندازی هیئت طلاب مدرسه شده است، و نکته جالب آنکه در آغاز هر مراسمی از هیئت حدیثی بیان می شود و طلاب بعد از بحث در موضوع حدیث و تجزیه و ترکیب آن، هیئت را شروع می کنند و با توسل به اهل بیت(علیهم السلام) انگیزه بیشتری برای ماندن در مسیر طلبگی و رشد و ارتقاء معنوی خود پیدا می کنند.

استاد حوزه علمیه در ادامه با انتقاد از برخی برنامه های آموزشی، عنوان داشت: یکی از معضلات آموزشی در نظام فعلی نحوه برگزاری امتحانات ارتقائی است. در بحث امتحانات ارتقایی ملاحظه ای که بنده به عنوان معاون آموزش این مدرسه دارم این است که اجازه بدهند طلبه ای که از استعداد خوبی برخوردار است در همان سال تحصیلی که درس خود را می خواند، با صلاحدید مدیر و معاون آموزش مدرسه، یک پایه دیگر را هم در همان سال تحصیلی انتخاب و امتحانات را هم با همان کیفیت در نیم سال اول و دوم بگذراند.

وی افزود: این مدل بهتر از روشی است که هم اکنون در حال اجرا است. در روش فعلی طلبه ای که امکان امتحان ارتقائی دارد می تواند در مدت یکماه یک پایه درسی را امتحان بدهد! یعنی یک پایه درسی که در حالت عادی یک سال تحصیلی فهم و درک مطلب آن طول می کشد، طلبه در عرض یکماه آن را امتحان می دهد و قبول هم می شود!

معاون آموزش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان ادامه داد: این روش ترویج مدرک گرایی و نمره محوری است، زیرا اغلب طلاب بدون درک کامل و تسلط به محتوای دروس این پایه را می گذرانند. در حالی که اگر اجازه داده شود همین طلبه که صلاحیت او توسط مدیر تایید شده، در همان سال تحصیلی دو پایه درسی را بخواند در این روش قطعاً اکثر مطالب کتاب توسط طلبه مطالعه و فهمیده می شود. امیدوارم این مسئله مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد.

حجت الاسلام موسوی‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: بر این باور نیستیم که طلاب نمره محور باشند بلکه انتظار ما از طلاب فهم مفاهیم و تسلط به محتوای دروس است و از همه طلاب خواسته ایم به درک مطلب و محتوای درس اهمیت بدهند زیرا این مطالبه جدی مدرسه از طلاب است، علاوه بر این که در امتحانات شفاهی نیز رتبه علمی طلبه برای ما تا حدودی روشن می شود. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha