جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب  با رئیس دانشگاه الزهرا(س)

حوزه/ هماهنگی و همکاری بین حوزه و دانشگاه به وجود نمی‌آید، الا این که یک نسل فرهیخته از طلاب، تحصیلات آکادمیک بخوانند و چهارچوب‌های دانشگاه را بشناسند و بعد از فهم این چهارچوب‌ها در دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند و همکاری بین حوزه و دانشگاه از رفاقت بین حوزه و دانشگاه به وجود می‌آید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب  در نشستی با رئیس دانشگاه الزهرا(س) که در  قم برگزار شد،‌ گفت: باید همکاری آکادمیک بین حوزه و دانشگاه شروع شود. باید از موضع گفت‌وگو، تساوی، همکاری و هماهنگی با هم صحبت کنیم. متأسفانه بسیاری از گفت‌وگوهای سال‌های گذشته موفق نبوده چون احساس برخی روحانیان این بوده که موضع برتر دارند و باید از موضع برتر با دانشگاه صحبت کنند.

وی افزود:  این دیالوگ موفق نبود و نتوانستیم بعد از 40 سال از یک همکاری و هماهنگی موفق بهره‌مند شویم. امیدواریم در فصل جدید همکاری‌ها بتوانیم با تربیت نسل آگاه و روحانیان پخته و باتجربه در حوزه‌های علمیه با دانشگاه تعامل مثبت و سازنده داشته باشیم.

رئیس دانشگاه ادایان  در ادامه گفت: تعبیر امام(ره) این بود که روحانیان باید با دانشگاهیان همکاری کنند؛ چون این‌ها می‌خواهند کشور را اداره کنند. الان 45 هزار طلبه مشغول به تحصیل در مقابل چهار و نیم میلیون دانشجوی در حال تحصیل داریم. بنابراین باید به دانشگاه از موضع هماهنگی، مدارا، دوستی و همکاری وارد شد.

وی بیان داشت:  ما احساس می‌کنیم این نگاه در حوزه علمیه قم در حال شکل‌گیری است، چرا که اکنون حوزه، مدیر فرهیخته‌ای هم‌چون آیت الله  اعرافی را دارد که سی سال رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بوده است. ایشان هم حوزه و هم دانشگاه را عمیق می‌شناسد. ایشان هم‌چنین مسئول امور برنامه‌ریزی دانشگاه‌های حوزوی بود و بعد از آن‌که مسئولیت حوزه علمیه را عهده‌دار شد، این وظیفه بر دوش حقیر نهاده شده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب درباره هماهنگی و همکاری بین حوزه و دانشگاه گفت: هماهنگی و همکاری بین حوزه و دانشگاه به وجود نمی‌آید الا این که یک نسل فرهیخته از طلاب، تحصیلات آکادمیک بخوانند و چهارچوب‌های دانشگاه را بشناسند و بعد از فهم این چهارچوب‌ها در دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند و همکاری بین حوزه و دانشگاه از رفاقت بین حوزه و دانشگاه به وجود می‌آید.

وی در ادامه به اهمیت زن و مطالعات زنان در دانشگاه ادیان و مذاهب اشاره کرد و گفت: این سخن امام را باید با آب طلا نوشت که از دامن زن، مرد به معراج می‌رود. به صورت تشریفاتی و تکلفی تعریف‌هایی از زن می‌شود ولی کسی که در روال و عمل، معتقد به مسئله زن باشد، بسیار کم است. امیدواریم با همکاری دانشگاه الزهرا بتوانیم این فضا را عوض کنیم.

در ادامه این جلسه، دکتر مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا در سخنان کوتاهی گفت: مطالبی که جناب آقای نواب در جلسه‌ای قبلی که در تهران برگزار شد، بیان کردند، یک انگیزه جدی در ا ایجاد کرد. نگاه گفت‌وگوپذیر آقای نواب و نیاز دانشگاه‌ها به این نگاه، زمینه‌ای شد برای این‌که امروز این‌جا باشیم. امیدواریم در این دیدار به دنبال فرصت‌های مشترک برای زمینه‌های ارتباطات بهتر دو دانشگاه باشیم.

وی هم‌چنین گفت: نیاز امروز ما در فضای دانشگاه‌ها بالا بردن ظرفیت در درون خودمان برای این گفت‌وگوها و ارتباطات است. ما در این زمینه یعنی ارتباط حوزه و دانشگاه و توجه به نیازهای جوانان و عنوان کردن آن و پاسخ آن نیازها و ابهام‌ها با زبانی که قابل درک باشد، به کمک شما نیاز داریم. دانشگاه الزهرا چنین افرادی را در مجموعه خود دارد اما طبیعتاً‌ گستره این ارتباطات می‌تواند فرصت خوبی برای دانشگاه الزهرا باشد.

سپس خانم خسروی رئیس پژوهشگاه مطالعات زنان دانشگاه الزهرا درباره همکاری با دانشگاه ادیان و مذاهب در زمینه برگزاری دوره‌های مشترک، تألیف منابع درسی، پایان‌نامه‌ها و نشست‌های علمی سخن گفت.

وی افزود: با توجه به تبلیغاتی که در دانشگاه انجام می‌شود و مسائل و مشکلات روز باید نشست‌های تخصصی برای بررسی مشکلات و مسائل زنان توسط پژوهشگران دو طرف برگزار و هم‌فکری صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در ادامه به برخی سرفصل‌های مشترک برای همکاری بین دو دانشگاه اشاره کرد و گفت: کار مشترک دیگر، قبول و اجرای پروژه‌های مشترک از سازمان‌ها و نهادهای مختلف در زمینه مطالعات زنان است. ما همیشه به دنبال پژوهش منفی هستم ولی باید بتوانیم پژوهش مثبت هم انجام دهیم؛ مثلاً‌ این که چرا مردم جهرم و یزد هنوز متدین هستند و بنیان خانواده در این شهرها فرونپاشیده و چرا آمار طلاق در استان‌هایی مثل یزد کم‌تر است.

وی هم‌چنین گفت: بهترین زمینه همکاری، برقراری دور‌ه‌ها و رشته‌های مشترک است. هم‌چنین می‌توانیم رشته‌های فعال در دانشگاه الزهرا را با استفاده از هیئت علمی این دانشگاه در دانشگاه ادیان و مذاهب ایجاد کنیم. به عنوان نمونه ما به رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی نیاز داریم. دیگر زمینه همکاری، استفاده از ظرفیت‌ بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب است. ما می‌توانیم مهمانان و استاد خارجی خود را برای برگزاری سمینار به شما معرفی کنیم. هم‌چنین چاپ و انتشارات قوی‌ای نیز داریم و آماده هستیم کتب شما را به چاپ برسانیم. دانشکده مطالعات زن نیز از دیگر زمینه‌های همکاری است چرا که این‌ دانشکده تنها دانشکده زنان در کل ایران است.

دکتر سیف‌برقی معاونت آموزش دانشگاه الزهرا نیز در این جلسه به معرفی اجمالی دانشگاه الزهرا و رشته‌ها و دانشکده‌های آن پرداخت.

وی گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب با استفاده از استادان خارجی، پتانسیل خوبی ایجاد کرده است. ما از اقدامات آقای نواب در بر عهده گرفتن مسئله ادیان در جمهوری اسلامی و ایجاد فضا و امکانات برای طلاب در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تشکر می‌کنیم.

در این دیدار پیش‌نویس موافقت‌نامه همکاری بین دو دانشگاه بررسی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha