جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهارت های عمومی تدریس

حوزه/«خانم سیده نفیسه حسینی واعظ» بیان کرد: اساتید حوزه‌ در صورتی می‌توانند موفق باشند که صلاحیّت و شایستگی علمی خود را دائما تقویت کرده و هیچ‌گاه از مسئولیّت خطیر خود غفلت نورزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، «خانم سیده نفیسه حسینی واعظ» در کارگاه آموزشی «آشنایی با مهارت های عمومی تدریس» در جمع اساتید مدارس علمیه خواهران استان گلستان با استناد به آیاتی از قرآن کریم پیرامون مقام معلم ابراز کرد: بعد از خداوند به عنوان اولین معلم، بزرگ ترین معلم جهان بشریت حضرت رسول خاتم(ص) هستند که به این ویژگی خود افتخار می کردند.

وی افزود: زمانی که پیامبر(ص) با دو گروه در مسجد مواجه شد که عده ای عبادت می کردند و عده دیگر به آموزش علم مشغول بودند؛ گروه دوم را به جهت علم آموزی در محضر استاد افضل دانست و فرمود: «اِنَّمَا بُعِثْتُ مَعَلِّما؛ همانا که من به عنوان معلم مبعوث شده ام».

سرپرست حوزه علمیه خواهران استان گلستان خاطرنشان کرد: پس از مقام پیامبران و اوصیاءالهی(علیهم السلام) به عنوان معلّمان اصلی بشریّت؛ هیچ جایگاهی، اهمیّت و برجستگی مقام معلّمان و استادان را ندارد، پس باید قدردان وجود معلمان بود.

حسینی واعظ با بیان این که ارزش و منزلت مقام معلم به اندازه ای است که خداوند در بخشی از آیه 32 سوره مائده می فرماید؛ «... و رسولان ما، با دلائل روشن براى ارشاد آنها آمدند، اما بسیارى از آنها، پس از آن در روى زمین تعدّى و اسراف کردند».

وی اذعان کرد: طلّاب امانت الهی در محضر اساتید هستند که باید از همه جهات به ویژه ابعاد علمی و تربیتی مورد توجّه اساتید باشند، به گونه‌ای که برای اداره آینده حوزه‌های علمیّه، تبیین آرمان‌ها و تعالیم دینی و ترویج اسلام کاملا آماده شوند.

مدیر نظارت و ساماندهی حوزه علمیه خواهران گلستان ضمن بیان حقوق شاگرد بر استاد ادامه داد: استاد باید افرادی عالم و باتقوا تربیت کند و تحویل جامعه دهد تا برای آینده اسلام، انقلاب و مردم الگو باشند.

حسینی واعظ در راستای ضرورت امانتداری الهی بیان کرد: در فرهنگ قرآنی، ضرورت امانتداری و پرهیز از امانت ‏شکنی تنها به امانت‌های دیگران اختصاص ندارد، بلکه امانت‌های خداوند، پیامبر اکرم(ص) و حتی امانت‌های خودِ انسان را نیز در برمی‏گیرد.

وی با اشاره به این که انسان بار امانت الهی را به دوش کشیده و به پاسداشتِ امانت‌های خداوند مأمور شده است، افزود: در ضرورت پاسداشت امانت‌های خداوند، یادآوری این نکته ضروری است که اساتید و مدرّسان به مجاهدت و افزایش سطح علمی خود توجّه دائمی داشته باشند.

این استاد حوزه در پایان بر تقویت علمی اساتید تاکید کرد و گفت: اساتید حوزه‌ در صورتی می‌توانند موفق باشند که صلاحیّت و شایستگی علمی خود را دائما تقویت کرده و هیچ‌گاه از مسئولیّت خطیری که در قبال تعلیم طلّاب جوان و بالا بردن سطح علمی آنان دارند، غفلت نکنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha