جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اخبار فرهنگی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سعودی ها،ماسک رسانه ای جدید خود  را طراحی کردند

جنگ در یمن، اختلاف با قطر ، دشمنی با ایران و منافعی که عربستان در سوریه دنبال می کند، بار سنگینی بر دوش سعودی ها گذاشته است که به دنبال رسانه های قوی تر و موثرتری برای تبلیغ سیاست های خود هستند. در همین راستا یکی از مهم ترین رسانه هایی که سعودی ها روی آن دست گذاشته اند روزنامه انگلیسی ایندیپندنت است که از شهرت بالایی در عرصه مطبوعات جهان برخوردار است. سعودی ها مذاکرات خود را با این روزنامه شروع و با هزینه کردن میلیون ها دلار اعلام کردند که این روزنامه با مجموعه پژوهش و بازرایابی سعودی (SRMG) به توافق جدیدی دست یافته است.براساس این توافق قرار است ایندیپندنت به صفحه اینترنتی خود چهار صفحه به زبان های عربی، ترکی، فارسی و اردو اضافه کند.شرکت پژوهش و بازاریابی سعودی بیشتر در زمینهٔ چاپ و انتشار نشریات عرب زبان فعال است؛ روزنامه‌های عرب‌زبان و انگلیسی‌زبان جهان عرب، مانند الشرق الاوسط، الاقتصادیه، عرب نیوز و نشریاتی مانند هی، المجله، سیّدتی، و الرّجل متعلق به این گروه عظیم رسانه‌ای است. قرار است این پروژه رسانه ای جدید در پایان سال 2018 میلادی آغاز به کار کند. با این که به تازگی خبر قرار داد جدید (SRMG) رسانه ای شده است اما سعودی ها به شکل محرمانه مدت طولانی در حال لابی گری در این خصوص بوده اند. روزنامه ایندیپندنت اولین روزنامه ای نیست که با عربستان قرارداد بسته است، بلکه شرکت های رسانه ای معروف جهان با مجموعه پژوهش و بازاریابی (SRMG ) قرداد بسته اند. شرکت بلومبرگ آمریکا در سال 2017 قراردادی با این مجموعه به منظور انتشار نسخه های عربی اخبار مالی این پایگاه خبری امضا کرد.

 

مهم‌ترین اسقف‌ آمریکا هم به آزار جنسی کودکان متهم شد

روز جمعه مشخص شد که کاردینال تئودور مک‌کریک از اسقف‌های باسابقه و قدیمی کلیسای آمریکا به آزار جنسی یک پسر ۱۱ ساله و یک فرد بزرگسال متهم شده است. معلوم نیست پاپ فرانسیس با این اسقف چه برخوردی خواهد داشت؛ و اینکه آیا مقام اسقفی را از وی پس خواهد گرفت یا نه.رهبر کاتولیک‌های جهان در شرایط بسیار سختی گرفتار شده است؛ او همیشه به مبارزه با لاپوشانی آزارهای جنسی تاکید کرده و حتی اسقف هندوراس – یکی از اصلی‌ترین مشاورانش- را به جرم رفتارهای نامناسب جنسی با اعضای کلیسا اخراج کرده است. حالا باید منتظر ماند و دید او با کاردینال آمریکا چه رفتاری خواهد داشت.

 

گردشگری برای ثبت دماوند در فهرست میراث طبیعی جهان خیز برداشت

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: پرونده ای در حال تهیه است تا دماوند در فهرست میراث طبیعی جهانی قرار بگیرد.محب خدایی این خبر را در «سمپوزیوم دماوند 2018»  اعلام کرد.این سمپوزیوم با حضور سفیر اتریش و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در صدو هفتاد و پنجمین سالروز صعود نخستین کوهنورد اتریشی به قله دماوند برگزار شد.مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر همکاری ایران و اتریش در حوزه گردشگری گفت هدف این سازمان معرفی سرمایه‌های فرهنگی کشور از طریق گسترش همکاری‌های مشترک با کشورهای دیگر است.

 

«نیما» صادرکنندگان صنایع دستی را معاف کرد

معاون صنایع دستی کشور گفت: صادرکنندگان این صنایع از ارائه ارز صادراتی خود در سامانه «نیما» معاف شدند و ارز خود را در بازار ثانویه عرضه می کنند. وی افزود: در نتیجه پیگیری‌های مکرر و مکاتبات با معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معدن تجارت و نیز سازمان توسعه و تجارت، تصمیم بر این شد که صادرکنندگان صنایع دستی به ارائه ارز صادراتی خود در سیستم نیما ملزم نباشند؛ یعنی بتوانند با مذاکره و توافق با واردکننده‌ها ارز صادراتی خود را تبدیل کنند. وی یادآور شد: صادرات صنایع دستی کشور در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته (1396) رشدی امیدبخش داشته است و کماکان جزء کالاهایی است که بیشترین رشد را در اقلام غیرنفتی کشور دارد.معاون صنایع دستی کشور صادرات این بخش را در سال 96 نسبت به سال 95 دارای 19 درصد رشد دانست.صنایع دستی سال گذشته بیش از 281 میلیون دلار صادرات بدون در نظر گرفتن فروش زیورآلات داشته است؛ همچنین با در نظر گرفتن 250 میلیون دلار صادرات چمدانی در سال 96، سهم صنایع دستی از صادرات کشور به 500 میلیون دلار رسیده است که به زعم علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ظرفیت افزایش این مبلغ تا 2 میلیارد دلار هم وجود دارد.

 

جاده اکران فیلم‌های دولتیِ گروه کودک هم به بن بست رسید

کارگردان فیلم سینمایی «کامیون» گفت: سینمای کودک و نوجوان آنقدر مهجور است که آثار دولتی که در این حوزه تولید می شود هم به اکران نمی‌رسند. وی افزود: سینمای کودک در هر شرایطی نیاز به حمایت دارد و مهمترین حمایت از آن در واقع اکران است که متاسفانه این روزها در پایین‌ترین حد قرار دارد. کامبوزیا با یادآوری اهمیت توجه به سینمای کودک و نوجوان، اظهار داشت: اکنون فقط اسمی از سینمای کودک و نوجوان باقی مانده است، البته تلویزیون همچنان با پخش کارتون‌های بعضا جذاب کودکان را به هنر نمایش علاقه‌مند نگاه داشته اما سینما در این گونه هنری کاملاً مغفول مانده است.پرتوی با بیان اینکه حتی بنیاد سینمایی فارابی هم که یک نهاد کاملا دولتی است و فیلم‌های کودکی که حمایت مالی کرده هنوز نتوانسته‌اند اکران شوند، گفت: وقتی فارابی نمی‌تواند فیلم‌های کودک خود را اکران کند از فیلم‌های بخش خصوصی قطعاً توقعی نباید داشته باشیم.

 

جشنواره نامه ای به امام رضا برترین هایش را شناخت

سیزدهمین جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا (ع) با معرفی برگزیدگان و تقدیر از آثار برتر در ساری به کار خود پایان داد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم در آیین اختتامیه این جشنواره گفت که در مجموع علاقه مندان داخلی و خارجی بیش از 82 هزار نامه به امام هشتم (ع) نوشته و برای دبیرخانه ارسال کردند که 2 هزار نامه بیشتر از پارسال بود.محمود شالویی با اعلام این که جشنواره در بخش های کودک ، نوجوان و بزرگسال ، بین الملل ، حدیث رضوی و بومی برگزار شد ، توضیح داد : 912 نامه از این تعداد برای بخش بین الملل ، 329 نامه بخش حدیث رضوی و 248 نامه برای بخش بومی بود.وی افزود : هیات داوران در بخش بین الملل ، خانم ' مالکی اماسای پرزیوس ' از کشور پرو و ' بتول زهرا اکپول ' از ترکیه را به صورت مشترک به عنوان نفر اول معرفی کرد ، ' عایده عیسی ' از لبنان و ' سوتیاوان ' از اندونزی نیز رتبه دوم را به صورت مشترک از آن خود کردند و 'محمد ابراهیم ' از نیجریه و ' بتول سایوز ' مقام مشترک سوم را کسب کردند. در این مراسم از نویسنده 30 نامه برتر ملی و استانی با اهدای جوایز قدردانی شد. جشنواره نامه ای به امام رضا (ع ) از سال 1393 با هدف گسترش فرهنگ رضوی و ایجاد بستری برای حضور مسلمانان جهان ، بین المللی شد.

 

"پاپ" در سینما به بوته نقد رفت

دومین نشست "جهانِ فیلم" جهت نقد و بررسی فیلم «پاپ» با حضور جناب احسان عبدی پور کارگردان اثر در سینما آیه برگزار می‌‌شود.در این نشست جمعی از اساتید عرصه علوم ارتباطات و هنرمندان هنرهای تصویری حضور می‌یابند.فیلم پاپ سه داستان در هم فرو رفته از این خانواده سیاه‌پوست را روایت می‌کند؛ دختر دانشجویی که مستاجر خانواده است و باید به هر شکلی به نامزدش که در بند است، کمک کند تا به ربوکاپ مکزیک برسد، پسر خانواده که به امید طی کردن کانال مانش هر روز در دریا شنا می‌کند و پاپ که قرار است بعد از کاخ سفید کلید واتیکان را هم در دست سیا‌هان بگذارد تا بالاخره تاریخ، بدهی‌اش را به سیاه‌ها پس بدهد.

 

شبکه تلویزیونی مسلمانان روسیه مورد استقبال میلیونی قرار گرفت

از اول مارس سال ۲۰۱۸ برنامه‌های تولیدی این شبکه در سایت «huzurtv.ru» به اشتراک گذاشته می‌شود.این شبکه تلویزیونی برنامه‌هایی به دو زبان روسی و تاتاری برای مسلمانان این منطقه پخش می‌کند.باید به این نکته هم اشاره کرد که محتوای تولیدی این کانال در سرویس یوتیوب بیش از ۲۴ میلیون بازدید دارد.با توجه به جمعیت قابل ملاحظه مسلمانان در اوفا، پایتخت باشقیرستان و «نفتکامسک» و «بلارتسک» امکان مشاهده برنامه‌های «حضور تی وی» در این مناطق نیز فراهم شده است.

 

از اطلس تاریخی سادات ایران رونمایی شد

همزمان با دهه کرامت نشست تخصصی انساب رضوی و رونمایی اطلس تاریخی سادات ایران رونمایی می‌شود.این مراسم صبح روز سه شنبه در پژوهشکده مطالعات تقریب برگزار می‌گردد.کتاب اطلس تاریخی سادات ایران مجموعه‌ای هفت جلدی است که نخستین جلد آن در مورد سادات منطقه زنجان و ابهر است.

 

دادگاه درخواست اسلام‌شناس فرانسوی را رد کرد

دادگاهی در فرانسه درخواست اسلام‌شناس فرانسوی متهم به تجاوز جنسی را رد کرد.وکلای طارق رمضان از دادگاه تقاضا کرده بودند اتهامات مربوط به تجاوز جنسی او به چند زن را کنار بگذارد که دادگاه این درخواست را رد کرد. رمضان استاد دانشگاه آکسفورد و اسلام‌شناس فرانسوی که پدربزرگش یکی از موسسان اخوان‌المسلمین مصر است از ماه فوریه به جرم تجاوز جنسی به چند زن در زندان است.

 

جامو و کشمیر شبکه تلویزیونی اسلامی را بست

مولوی عبدالاحد مسرور در خطبه نماز جمعه گفت: اختلاف بین مسلمانان در فروعات دین اسلام است،‌ اما در اصول اساسی اسلام هیچ اختلافی ندارند و به همین علت دشمن نمی تواند مسلمانان را متحد ببیند و منع پخش شبکه تلویزیونی اسلامی در جامو و کشمیر نیز اقدامی ضد اسلامی و ضد وحدت است و ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم.وی افزود: دشمنان اسلام برای ضرر رساندن به اسلام و برای تقسیم و تجزیه مسلمانان هر روز یک حربه جدید شیطانی انتخاب می کنند، آنها با اسم اسلام هم مشکل دارند و برای ضرر رساندن به دین اسلام مستقیم به خود دین حمله می کنند و مسلمانان باید برای مبارزه با استعمار یکپارچه شده و برای سربلندی دین اسلام تلاش کنند.وی در ادامه گفت: جنبش اسلامی همیشه حامی شبکه های تلویزیونی اسلامی بوده و علیه خرافات و بی حیایی ایستادگی کرده است، اما دولت به جای اینکه به شبکه های تلویزیونی مستهجن را ممنوع کنند با شبکه های اسلامی برخورد کرده است.وی افزود: دولت با منع پخش شبکه های تلویزیونی مدنی تی وی، پیس تی وی، هادی تی وی و پیغام تی وی در اصل فعالیت های اسلامی را در جامو کشمیر منع کرده است.

 

«لغت‌نامه اصطلاحات قرائت و تجوید قرآن» نگارش شد

کتاب «لغت‌نامه اصطلاحات قرائت و تجوید قرآن کریم» اثری است که به قلم حجت الاسلام والمسلمین علی حبیبی به نگارش درآمده است. این اثر لغت‌نامه‌ای درباره اصطلاحاتی است که علمای قرائت و تجوید در کتاب‌های خود آورده‌اند. اصطلاحات هر علمی، کلیدهای فهم آن علم به شمار می‌رود و به منزله اسکلت و استخوان‌بندی آن است. نویسنده در مقدمه در معرفی کتاب می‌نویسد؛ علمای قرائت و تجوید از دیرباز در تشریح اصطلاحات قرائت و تجوید، سعی و تلاش فراوانی کرده‌اند و راه را برای آیندگان همراه کرده و کتاب‌های بسیاری به رشته درآورده‌اند. در این کتاب‌ها از واژه‌هایی استفاده شده است که در معنای اصطلاحی آنها در علم قرائت و تجوید با معنای لغوی آنها تفاوت دارند و معنای بعضی از این واژه‌ها بر دانشجویان این دو رشته، مبهم و نامفهوم است.اصطلاحات این لغت‌نامه به ترتیب الفبایی تنظیم شده و معنای لغوی این اصطلاحات از کتاب‌های فرهنگ لغات و تعاریف اصطلاحی آنها از مجموع کتاب‌های قرائت و تجوید قرآن کریم گرفته شده است.قبل از شروع به تلاوت قرآن کریم، بسیار به جاست که قاریان قرآن با اصول و قواعد صحیح‌خوانی قرآن آشنا شوند؛ علمای قرائت از صدر اسلام تاکنون، برای قرائت صحیح، کتاب‌های ارزشمندی را به رشته تحریر درآورده‌اند و در این کتاب‌ها از اصطلاحاتی استفاده شده که معنای آنها با معنای لغویشان تفاوت دارند.

 

چراغ وب‌سایت آقابزرگ خاموش شد

به نقل از پایگاه خبری نسخ خطی؛ مدتی است، وبسایت «آقا بزرگ»، تنها بانک داده برِ خطی (آنلاین) رایگان نسخ خطی از کار افتاده است. این وبسایت در سال‌های ۸۳-۸۵ با حمایت کتابخانه ملی و خانه کتاب از سوی استاد گلباز طراحی شد.با وجود نواقص بسیار، در این مدت، همچنان تنها سرچشمه بر خطی و ملجأ محققان و مصححان نسخ خطی بوده است. با اینکه بر اساس شنیده‌ها، در این سال‌ها، بانک‌های متنوعی برای داده‌های نسخ خطی ایران و دیگر کشورها، از سوی برخی اشخاص و برخی نهادها و مؤسسات، ساخته شده است، اما متأسفانه، چنین بانک‌هایی از دسترس محققان نسخ خطی خارج شده است.مجموعه بساتین، به نمایندگی از تمامی محققان و مصححان متون کهن، از مسئولان و مدیران کتابخانه ملی و خانه کتاب خواسته است تا نسبت به فعال‌سازی تارنمای سایت آقا بزرگ، این تنها شمع انجمن نسخ خطی، اقدامی عاجل انجام دهند.

 

رای برخی ناشران متخلف صادر شد

رئیس هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه امسال کتاب تهران، ضمن اعلام صدور رای نهایی برای تعدادی از ۲۵ ناشر متخلف این دوره، در عین حال به جزئیات احکام صادره اشاره‌ای نکرد. به گفته وی، حدود ۲۵ ناشری که در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات نمایشگاه سی و یکم کتاب، متخلف شناخته شده بودند و بر این اساس، احکامی از قبیل محرومیت از حضور در نمایشگاه سی و دوم برایشان صادر شده بود، تقاضای تجدید نظر در رسیدگی به پرونده‌هایشان را به هیئت تجدیدنظر داده‌اند که بررسی تعداد زیادی از پرونده‌ها در این هیئت، نشان می‌دهد که «فروش کتاب سایر غیر (سایر ناشران)» بیشترین تخلفِ گزارش شده، بوده است.حسینی‌پور ادامه داد: متاسفانه این تعداد از ناشران، بدون داشتن نمایندگی از سایر ناشران، اقدام به عرضه کتاب‌های آنها در نمایشگاه کتاب کرده‌اند. بدیهی است هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، در این مورد محکم و قاطع ایستاده است تا حق و حقوقی از ناشرانِ اصلی این کتاب‌ها تضییع نشود.

 

«تفنگ اهلی» صدای محیط‌بان‌ها شد

«تفنگ اهلی» عنوان جدیدترین اثر مسعود ملکیاری است که با موضوع شکار بی رویه ی حیوانات، به روایت زندگی و معرفی محیط بانان و نقش مهم آنها در حفظ محیط زیست می پردازد.«سفر مرد بی‌لبخند»، «گاومیش‌ها و سوسن»، «کبوترباشی و زرافه‌های پرنده» و...دیگر کتاب‌های ملکیاری با موضوع محیط زیست اند که چندی پیش توسط کتاب‌های نردبان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.مخاطبان «تفنگ اهلی» گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال‌اند و می‌توانند این کتاب را به قیمت ۷ هزارتومان تهیه کنند.

 

صداوسیما، دست فضای مجازی آتو داد

دختر‌ها پسرجوان را دوره کرده‌اند و پسرجوان خود را از پنجره به بیرون پرتاب می‌کند. باورتان نمی‌شود که نشود، اما این صحنه را در سریال تلویزیونی پدر دیدیم که حالا دوباره این موضوع تلویزیون و دست‌اندرکاران سریال را وارد حاشیه‌های اینستاگرامی کرده است. کاربران مجازی البته در دو روز گذشته حسابی پای کار آمده‌اند و خیلی نکته‌های جالبی گفته‌اند، اما تهیه‌کننده سریال پدر این‌ها را حاشیه نمی‌داند و می‌گوید: «نمی‌دانم آمار کامنت‌ها را از کجا می‌گیرید، اما از هر ١٠٠تایی که من پای مطالبی که درباره سریال پدر است دیده‌ام، فقط ١٠تای آن درباره این مسأله است.» جالب اینکه، تنهایی لیلا، سریال قبلی این تهیه‌کننده هم دقیقا همین موضوع را نشان داده بود و انگار حالا سریال پدر کپی همان قبلی است؛ اگرچه به اعتقاد تهیه‌کننده، این سریال باورپذیر‌تر از تنهایی لیلا بوده است.

 

سندی از قدیمی‌ترین ضریح حرم امام رضا(ع) رونمایی شد

تاریخ قدیمی‌ترین سندی که ازضریح‌های مرقد مطهر امام‌رضا(ع) موجود است، به ۳۲۸ سال قبل باز می‌گردد.جواد فرهمندنژاد به برخی از اسناد این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین سند به نمایش درآمده مربوط به سال 1111 قمری با عنوان «ثبت حاصل ضریح مبارک» است.فرهمندنژاد تصریح کرد: «صورت اسباب ضریح مطهر که بازدید شده است» مربوط به سال 1264 قمری، «صورت‌حساب حاجی رجب‌علی زرگرباشی برای هزینه‌های ساختن ضریح نقره» به تاریخ 1281 قمری، «هزینه تعمیرات و تهیه وسایل نظافت ضریح مطهر» به تاریخ 1322 قمری، «قرارداد ساخت ضریح برای مرقد مطهر بین آستان‌قدس و حاجی محمدتقی ذوفن اصفهانی» به تاریخ 1336 شمسی و «آیین‌نامه تشرف به حرم در موقع غبارروبی ضریح مطهر» به تاریخ 1339 شمسی از جمله اسناد به نمایش درآمده است.وی همچنین اعلام کرد: تصاویر جدا کردن ضریح دوم از اطراف مضجع نورانی امام‌رضا(ع) در جریان تعویض ضریح پنجم در سال 1379شمسی، کارگاه ساخت ضریح چهارم در سال 1338 که در آن ابوالحسن حافظیان، اکبر حافظیان و محمدتقی ذوفن اصفهانی مشاهده می‌شوند و همچنین نماز مقام معظم رهبری در کنار مضجع شریف در جریان تعویض سنگ مرمر در سال 1379، از جمله تصاویری است که در معرض نمایش قرار گرفته است.

 

"جن زیبا" پروانه گرفت

به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری ، شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، مجوز نمایش چهار فیلم: " آخرین داستان ( انیمیشن)" به تهیه کنندگی احسان رسول اف و کارگردانی  اشکان رهگذر در ژانر حماسی اسطوره ای ، "بنفشه آفریقایی" به تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری و کارگردانی  مونا زندی  در ژانر اجتماعی ، "کلمبوس" به تهیه کنندگی و کارگردانی هاتف علیمردانی در ژانر اجتماعی  و "جن زیبا" به تهیه کنندگی مهرداد فرید و کارگردانی  بایرام فضلی  در ژانر اجتماعی صادر شد.

 

دو زمین‌لرزه هم نتوانستند تاریخ را از پای دربیاورند

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان اعلام کرد: وقوع دو زمین‌لرزه شدید صبح امروز یک‌شنبه ۳۱ تیر، خوشبختانه هیچ آسیبی به بناهای تاریخی قرار گرفته در منطقه کانون زلزله یعنی باغ شهر تاریخی "رویدر" وارد نشده است.اشکان مختاری گفت: بعد از وقوع زمین‌لرزه بلافاصله بررسی خسارات احتمالی واردشده به آثار و بناهای تاریخی در نقاط مختلف استان هرمزگان آغاز شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد خوشبختانه آثار و بناهای تاریخی آسیبی ندیده‌اند.او مهم‌ترین بنای تاریخی استان هرمزگان در باغ‌شهر تاریخی "رویدر" را خانه قاجاری "قاضی" معرفی کرد که ان نیز خوشبختانه آسیبی ندیده است.وی در توضیح مرمتِ بناهای تاریخی که نوروز ۹۶ در معرض زلزله هرمزگان قرار گرفتند، بیان کرد: خانه‌ی "فکری"، قلعه "خان" و قلعه "موغویه" در ان زمین‌لرزه آسیب دیدند که از همان زمان کار مرمت آن بناها آغاز شد و مرحله‌ی بعدی مرمت آن‌ها نیز از سال مالی امسال در دستور کار قرار گرفته است.صبح امروز دو زمین‌لرزه به ترتیب با شدت ۴.۷ ریشتر مناطق "رویدر" هرمزگان و "لار" و "درز" استان فارس و سپس لرزشی با شدت ۵.۷ ریشتر مناطق "رویدر" هرمزگان، "درز" و "مزایجان" استان فارس را لرزاند.

 

صنایع‌دستی، ۱۱ شهر و روستا را ثبت ملی کرد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت: شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی پس از بررسی شاخص‌ها انتخاب شدند، در مرحله بعد، دو شهر و یک روستا برای ثبت جهانی به شورای جهانی صنایع‌دستی معرفی می‌شوند.به نقل از روابط‌عمومی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، پویا محمودیان امروز یکشنبه ۳۱ تیر ماه بیان کرد: انتخاب شهرها و روستاهای جهانی و معرفی آنها به شورای جهانی صنایع‌دستی، دلیل آغاز فرآیندی برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی بود. معاون صنایع دستی با بیان اینکه این فرآیند برای انتخاب معرفی شهرها و روستای جهانی صنایع‌دستی انجام می‌شود، افزود: شاخص‌هایی که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در شورا مورد توجه قرار می‌گیرد، موضوعات مربوط به صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، حوزه میراث‌فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری، میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی و ... است.معاون صنایع دستی اضافه کرد: از بین این تعداد شهرها و روستاهای ثبت ملی، در شورای راهبردی، دو شهر و یک روستا برای ثبت جهانی انتخاب و به شورای جهانی صنایع‌دستی معرفی می‌شوند.محمودیان بیان کرد: شهر تهران در رشته شیشه، روستای سمقاور استان مرکزی در رشته منبت، روستای کردوان استان بوشهر در رشته عبابافی، روستای هرسین استان کرمانشاه در رشته گلیم و شهر ارومیه استان آذربایجان غربی در رشته ریزه‌کاری چوب نیز به صورت مشروط ثبت شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha