چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام  فروغی

حوزه/ مسئول مدارج علمی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که طلابی که تا امروز برای اخذ مدرک علمی مراجعه کرده اند، حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر هستند، گفت: طلاب متقاضی به تفکیک در سطح یک ۸۵۰ نفر، در سطح دو ۱۰۲۵ و در سطح سه حدود ۴۴۰ نفر ثبت نام کرده اند و تعدادی از آنان پس از طی مراحل قانونی موفق به دریافت مدرک شده اند.

حجت الاسلام حسنعلی فروغی مسئول مدارج علمی حوزه علمیه اصفهان در  گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، در خصوص وظایف، سیاست ها و ماموریت های این واحد، اظهار کرد: بخش مدارج علمی اقدامات مدرکی طلاب را در سه سطح انجام می دهد، سطح یک شامل پایه اول تا پایه شش حوزه که معادل فوق دیپلم است، سطح دو از پایه هفت تا پایه نه که معادل کارشناسی و سطح سه که پایان نامه و ارزیابی پایه ده است، معادل کارشناسی ارشد است.

وی در خصوص وظایف واحد مدارج در زمینه پایان نامه ها گفت: طلاب در این سه سطح برای اخذ مدرک به واحد مدارج مراجعه می کنند. مجوز صدور مدرک  هم از شورای عالی حوزه های علمیه به اصفهان داده شده است.

مسئول مدارج علمی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که طلابی که تا امروز برای اخذ مدرک علمی مراجعه کرده اند، حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر هستند، عنوان کرد: طلاب متقاضی به تفکیک در سطح یک ۸۵۰ نفر، درسطح دو ۱۰۲۵ و در سطح سه، حدود ۴۴۰ نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد در سطح سه، حدود ۲۵۰ نفر پیگیر امور مدرک و نگارش پایان نامه هستند و تا امروز حدود ۴۰ نفراز پایان نامه خود دفاع کردند و ۴۰ مدرک سطح سه صادر کردیم.

وی افزود: در اصفهان سطح چهار نداریم، البته کارهای مقدماتی برای اخذ مجوز صدور مدرک سطح چهار در اصفهان انجام شده و آیت الله طباطبایی نژاد و معاونت آموزش حوزه برای اخذ این مجوز تلاش های قابل توجهی کرده اند.

حجت الاسلام فروغی در خصوص موضوعات پایان نامه های ارائه شده، گفت:  ما سعی کردیم موضوعات به روز و متناسب با شرایط جامعه به طلاب ارائه دهیم، البته طلاب می توانند به دلخواه خود نیز موضوع انتخاب کنند، از جمله مهمترین موضوعات پایان نامه ها بحث های انقلابی، بین المللی، حتی شرایط مذاکره طرفین در برجام، مسائل اجتماعی و روانشناسی است که اکثر این موضوعات از منظر قرآن و حدیث و مبانی قرآنی کار می شود.

مسئول واحد مدارج علمی حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: ما برای طلاب سطح سه که قصد دفاع از پایان نامه خود را دارند، تاکنون سه کارگاه آموزشی برگزار کردیم، کارگاه اول درسال ۹۳ برگزار شد که در این کارگاه روش پایان نامه نویسی و مقاله نویسی را آموزش دادیم، در سال ۹۵ کارگاهی دیگر با این مضمون و همزمان با این کارگاه؛ کارگاهی برای اساتید مشاور و راهنما در خصوص چگونگی راهنمایی و مشاوره و داوری عادلانه داوران نیز برگزار شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ در مجتمع آموزشی کاربردهای علمیه حوزه علمیه، آخرین کارگاه را برگزار کردیم که شرکت کنندگان در این کارگاه، حدود ۱۵۰نفر از روحانیون و فضلا بودند که پس از ارزیابی در مجموع کارگاه خوب و کاربردی برای طلاب بود، تلقی شد؛ لذا به نظر می رسد این کارگاه های عملی و کاربردی باید بیشتر برگزار شود.

حجت الاسلام فروغی بیان کرد: برای امور پایان نامه ها با ۴۶ استاد مشاور، راهنما وداور که اساتید مختلف حوزه و دانشگاه هستند، همکاری داریم، لذا طلاب می توانند استاد راهنما و مشاور را خود به صورت اختیاری انتخاب کنند و البته گاهی اوقات هم به پیشنهاد ما استاد راهنما و مشاور را برمی گزینند.

حجت الاسلام فروغی در ادامه گفت: از دیگر اقدامات واحد مدارج علمی بحث ارزیابی کتب است، طبق تبصره ای اگر روحانیون کتابی تألیف کرده باشند، آن کتاب در کمیته بررسی می شود و اگر کتاب وجهه و ارزش علمی داشت، مورد ارزیابی قرار می گیرد، ارزیاب ها نتیجه را به کمیته ارائه می دهند و اگر  کمیته تشخیص داد کتاب ارائه شده معادل پایان نامه دفاع شده محسوب می شود.

وی اذعان کرد: شورای مدارج که متشکل از مدیریت حوزه، معاونت آموزش و پژوهش، نماینده واحد اساتید و یک تعدادی از اساتید  که به انتخاب حوزه است، در جلسه ای نظر کمیته را در مورد کتاب مورد بررسی قرار داده و اگر با نظر کمیته موافق بود، مدرک سطح سه به طلبه داده می شود و اگر با نظر کمیته موافق نبود، کتاب را دوباره به کمیته ارجاع داده تا مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.  

مسئول مدارج علمی حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: از دیگر اقدامات واحد مدارج بررسی پایان نامه طلاب است که چنانچه پایان نامه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد مطالب کپی و یا اینترنتی است، مجددا بررسی شده که تا چه اندازه کپی است، اگر از ۳۰ درصد بیشتر بود، پایان نامه طبق مصوبات داخلی معاونت آموزش قابل دفاع نخواهد بود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha