جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام قنبری - المصطفی

حوزه/ جداسازی تربیت از آموزش و پژوهش، پروژه عرفی سازی علوم از دین و اخلاق بود که در غرب کلید خورد و در سراسر عالم در قالب آموزش‌های آکادمیک بسط یافت. آموزش و پژوهش باید معطوف به تربیت و منعطف از آن باشد.

 معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه المصطفی در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به برگزاری یازدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان المصطفی در خارج کشور در روزهای آینده، مسائل فرهنگی- تربیتی را، که موضوع اجلاس امسال است، در خط سیر المصطفی مهم برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری درباره جایگاه مسائل فرهنگی تربیتی در جامعةالمصطفی، اظهار داشت: تربیت از بنیادی‌ترین و اصیل‌ترین مقوله‌های حوزه‌های علمیه و المصطفی، به مثابه حوزه مدرن به شمار می‌رود که مورد تأکید کتاب خدا و بیانات نبوی(ص) و علوی است. تربیت، فاز پیشینی تعلیم از دیدگاه قرآن کریم بوده، تمهیدگر دل و جان فراگیران علم و ادب برشمرده می‌شود. المصطفائیان می‌کوشند همه فرآیندهای آموزشی- پژوهشی بر مدار تربیت استوار شده، جهت‌گیری اخلاقی و معنوی داشته باشد.
معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی با تأکید بر اهتمام به تحقق همه‌جانبه مسائل فرهنگی- تربیتی در المصطفی، ابراز نمود: به نظر من، تربیت باید در همه برنامه‌های المصطفی دمج شود. نباید تصور کرد که معاونت فرهنگی- تربیتی می‌تواند به صورت مستقل در کنار معاونت‌ها و بخش‌های تخصصی دیگر جامعه‌المصطفی فعالیت داشته باشد،‌زیرا جداسازی تربیت از آموزش و پژوهش، پروژه عرفی سازی علوم از دین و اخلاق بود که در غرب کلید خورد و در سراسر عالم در قالب آموزش‌های آکادمیک بسط یافت. آموزش و پژوهش باید معطوف به تربیت و منعطف از آن باشد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری، با اشاره به انتخاب موضوع «فرهنگی- تربیتی» برای دوازدهمین مدیران و نمایندگان جامعه‌المصطفی، خاطرنشان ساخت: اهمیت موضوع تربیت در آموزش‌های دینی، المصطفی را بر آن داشت تا این موضوع، محور اصلی اجلاس مدیران و نمایندگان جامعه‌المصطفی در خارج کشور باشد. از سوی دیگر، جریان‌سازی تربیتی بین المصطفائیان خط مش‌‌گذار، تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر، استادان، طلاب و دانش‌آموختگان در این نشست هدف‌گذاری شده است که به مدد الهی و تلاش همکاران معاونت فرهنگی- تربیتی میسور خواهد شد که مسئولیت تولید محتوای این اجلاس به عهده آنان و دیگر بخش‌های تخصصی است.
وی اهداف اجلاس این گونه برشمرد: نیل به جهان معنای مشترک ذهنی تربیتی در المصطفائیان، دغدغه‌آفرینی تربیتی برای همه بخش‌های تخصصی سازمان مرکزی و اهتمام بدان، کاستن آسیب‌های احتمالی تربیتی در مخاطبان تعلیم و تربیت، عملیاتی‌سازی نظام‌نامه تربیتی المصطفی و در نهایت، رسیدن به منشور زیّ طلبگی که به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در سال 1379 در مدرسه فیضیه قم ، در دو جمله تعریف می‌شود:پارسایی باعزت و نظم در تحصیل و زندگی.
حجت‌الاسلام والمسلمین  قنبری، از روند برگزاری جلسات پیش از اجلاس سخن به میان آورد و در این باره گفت: الحمدلله جلسات منظم پیش‌اجلاسی در سه فاز در حال برگزاری است: 1. کمیته محتوایی، که خط‌مشی‌گذاری محتوایی را بر عهده دارد، با حضور رؤسای بخش‌های تخصصی المصطفی تشکیل جلسه داده و تاکنون سه جلسه محتوایی تشکیل شده است؛ 2. کمیسیون‌های تخصصی پنجگانه، که سه جلسه به صورت مجزا پیش از اجلاس تشکیل داده و پیش‌نویس مباحث خود را برای طرح در کمیسیون‌های اجلاس آماده کرده‌اند؛ 3. کمیته اجرایی، که مسئولیت حسن اجرای اجلاس را بر عهده دارد و جلساتی را برگزار کرده است.
معاون ارتباطات و بین‌الملل، درباره روند تشکیل کمیسیون‌ها بیان نمود: امسال، کمیسیون‌های اجلاس پس از تصویب در نخستین جلسه کمیته محتوایی، با توجه به نقش و تأثیرگذاری بخش‌های تخصصی در فرایند تربیت، بالمعنی الاعم در المصطفی در پنج عنوان شامل آموزش، پژوهش، استادان، امور خانواده و دانش‌‌آموختگان شکل گرفت و هدف از آنها، ایجاد فایل پیوست تربیتی در هر یک از بخش‌های تخصصی است که ارائه خواهد شد.
وی، با اشاره به مسئولیتش در ریاست کمیسیون صیانت از هویت المصطفایی دانش‌آموختگان تصریح کرد: دانش‌آموختگان، خروجی المصطفی و آینه تمام‌نمای هویت المصطفایی هستند که اگر مورد توجه ویژه قرار نگیرند، ممکن است به سمعه حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفی آسیب وارد کنند. تکمیل بانک اطلاعات دانش‌آموختگان، آسیب‌شناسی فرآیند دانش‌آموختگی، دانش‌افزایی شبکه‌ای و مداوم ایشان، ایجاد وحدت و همدلی بین آنان برای نیل به کار گروهی در جهان و در نهایت، نیل به زیّ المصطفایی آنان، با تعریف شاخص‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی دقیق، از برنامه‌های این کمیسیون خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha