پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی

حوزه/ گاهی پژوهشگران انجام کارهای پژوهشی در عرصه سادات پژوهی را اتلاف وقت می‌دانند درحالی‌که این حوزه خدمت به اهل‌بیت(ع) بوده و سادات پژوهی تاکنون مورد غفلت قرارگرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین راد امروز در نشست تخصصی سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی که در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: تکریم سادات و تکریم اهل‌بیت(ع) از جایگاه والایی در اندیشه اسلامی برخوردار است ولی یکی از مهمترین جایگاه این تکریم، احیای امر اهل بیت(ع)است.

وی افزود: همایشی که در این عرصه برگزار می شود در واقعا مصداق بارز کلام امام رضا(ع) در باب اهمیت احیای امر اهل بیت(ع) است؛ از آیات قرآن و روایات، در ارتباط با بحث ذریه پیامبران به معنای کلی و عام آن چنین برمی‌آید که یک موضوع جدی بوده و افرادی که از خاندان پیامبر اکرم(ص) هستند از جایگاه مهم و ویژه‌ای برخوردارند.

مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم با ذکر این مطلب که کسانی که رابطه سببی با اهل بیت(ع) دارند، دارای جایگاه ارزشمندی هستند، گفت: کار در زمیه و در راستای بحث سادات جای هیچ شک و شبهه ای ندارد.

وی با ذکر این مطلب که آستان قدس به دنبال احیای نهاد نقابت است، اظهارکرد: برگزاری این نوع همایش‌ها مورد تأیید قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) است، گاهی پژوهشگران انجام کارهای پژوهشی در عرصه سادات پژوهی را اتلاف وقت می‌دانند درحالی‌که این حوزه خدمت به اهل‌بیت(ع) بوده و سادات پژوهی تاکنون مورد غفلت قرارگرفته است.

راد با ذکر این مطلب که سادات در گستره تاریخ تشیع یک سرمایه غنی و مبارک تلقی می‌شوند یادآورشد: در حالی‌که در این رابطه کار جدی انجام نداده‌ایم، امیدواریم کارهای جدی در ارتباط با سادات پژوهی انجام گیرد؛ابعاد تمدنی، جامعه‌شناختی و سیاسی باید موردتوجه قرارگرفته و آسیب‌شناسی بحث سادات به‌ویژه در برخی حوزه‌ها ضروری به نظر می‌رسد که به حفظ اصالت و تکریم سادات منجر به خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رادبا تأکید بر لزوم پاسخگویی به شبهاتی که در حوزه نسب‌شناسی سادات مطرح است، خاطرنشان کرد: باید در پژوهشکده الذریه النبویه و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کارهای جدی صورت گرفته و پاسخ گوی شبهات باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha