شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: انقلاب اسلامی ایران بی‌تردید ریشه در حضور مؤثر و اقدامات بسیار سنجیده، صریح و شجاعانه حضرت در بسط فرهنگ ولایت در این خطه دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، در سلسله برنامه های تبلیغی «شکوه رضوان» ویژه دهه کرامت در حرم مطهر رضوی با اشاره به ترویج و تعمیق ولایتمداری امام رضا(ع) در جامعه اسلامی، اظهار کرد: امام رضا(ع) در زمان حیات خویش رسالت بسیار سنگینی در نشر معارف ولایتی به عهده داشتند که این رسالت را به خوبی به انجام رساندند، به خصوص با سفری که به ایشان تحمیل شد برکات وجودی ایشان در نشر فرهنگ و فکر ولایتی بسیار بالا بود و انقلاب اسلامی ایران بی‌تردید ریشه در حضور مؤثر و اقدامات بسیار سنجیده، صریح و شجاعانه حضرت در بسط فرهنگ ولایت بود.

وی با بیان اینکه شاید بتوان گفت هیچ امامی مانند آقا علی‌بن‌موسی الرضا امام رضا(ع) فرصت پیدا نکردند به صراحت در میان جوامع بشری، محیط اسلامی که در آن زمان در اختیار دین اسلام بود، از ولایت سخن بگویند، تصریح کرد: امام جعفرصادق(ع) شاگردان زیاد داشتند و به تعلیم و ترویج دین از این طریق بسیار خوب اقدام فرموده‌اند اما در زمینه حضور میان جوامع بشری و ارتباط با مردم به اندازه‌ای که امام رضا(ع) از ولایت سخن می‌گفتند امام دیگری این قدر موقعیت پیدا نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: همچنین شاید بتوان گفت ایشان دربین ائمه هدی(ع) تنها امامی که بیش از سایر ائمه اطهار(ع) صریحا پرچم ولایت را برافراشته کردند؛ آقا امام رضا(ع) هم سطح درک مردم را از ولایت امام رضا(ع) بالابردند، هم مفاهیم عمیق‌تری از ولایت را بیان و شجاعت بیشتری این را به جامعه انتقال دادند، علاوه بر اینکه به محیط بیشتری هم دسترسی پیدا کردند که خطه ایران اسلامی نمونه برجسته آنبود.

امام رضا(ع)؛ پرچمدار مفهوم ولایت

وی خاطرنشان کرد: برجسته‌ترین ویژگی امام رضا(ع) که جلوه ولایی در کلمات ایشان صریح‌تر بود امروز هم در این بارگاه باعظمت دیده می‌شود؛ بزرگترین حرم در میان 14 معصوم با بیشترین زائر حرم مطهر علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است. گویا خداوند برای آقا ثامن‌الحجج(ع) مقدر فرمودند که پرچمدار مفهوم ولایت باشند چه در زمان حیات و چه پس از شهادت غریبانه‌‌شان، که این پرچمداری هم امروز دیده می‌شود و به صورت برجسته به چشم می‌خورد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: وقتی مأمون قصد منت‌گذاری به امام رضا(ع) داشتند که ما شما را در دستگاه خلافت آوردیم، امام جواب قاطعی به مأمون دادند که گمان نکن تو به من لطفی کردی یا در ارتباط با مردم کمکی به من کردی، با اینکه مرا به دستگاه خلافت آوردی و ولایتعهدی اجباری به من تحمیل کردی که مرا در پایگاه خلافت خود در خراسان و مرو مستقر ساختی، من اگر بر مرکب خود در مدینه می‌نشستم بر قطعه کوچکی از کاغذ دستوری می‌نوشتم در شرق و غرب عالم اطاعت می شد، بدان تو بر عزت من چیزی نیفزوده‌ای.

وی تأکید کرد: این کلام امام رضا(ع) در تاریخ نشان می‌هد ایشان قبل از اینکه در موقعیت خلافت البته اجبار قرار بگیرند، غریب نبودند بلکه قدرتمندترین امام در عرصه اجتماعی بودند و این صحن و سرا جلوه ای از اقتدار ایشان است.

قوت قلب امام به مردم

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه هارون الرشید پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) به مدت 10 سال در زمان امامت امام رضا(ع) حکومت کرد و در آن مدت حضرت علنی دعوت به امامت می‌کردند، خاطرنشان کرد: بعضی از مردم به امام(ع) می‌گفتند «خون پدر شما تازه به زمین ریخته توسط هارون ملعون، هنوز از شمشیر او خون می‌چکد منظورشان این بود که چطور صریحا دعوت به ولایت می‌کنید؟» چرا که ولایت یعنی سیاست، قدرت و مخالفت با طاغوت.

وی افزود: آقا امام رضا(ع) در پاسخ به افراد می‌فرمودند: «همان طور که رسول خدا(ص) فرمودند: اگر ابوالهب می‌توانست یک مو از سر من کم کند، من پیامبر شما نیستم، همان‌گونه من به شما می‌گویم اگر هارن‌الرشید توانست یک مو از سر من کم کند، من امام شما نیستم»، امام رضا(ع) اینگونه به اطرافیان قوت قلب می‌دادند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان اضافه کرد: از طرفی مردم به هارون می‌گفتند: امام کاظم(ع) را از ترس اینکه مردم را به ولایت خود دعوت کند، به شهادت رساندی، از ترس اینکه بین مردم قدرت پیدا کند و قدرت تو را از بین ببرد حال امام رضا(ع) که به راحتی این کار را انجام می‌دهد، چرا آزاد گذاشته‌ای علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را. هارون ملعون این جواب را داد «قتل امام موسی‌بن‌جعفر(ع) برای هفت پشت من بس است و دیگر به این خاندان کاری ندارم، چرا که با قتل مخفیانه امام کاظم(ع) حکومتش خیلی متزلزل شده بود».

313/28

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha