جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) مرودشت

حوزه/مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) مرودشت که در مرکز شهر مرودشت واقع‌شده است، در حال حاضر ۱۱۹ طلبه در پایه‌های ۱ تا ۵ مشغول به تحصیل و ۸ طلبه فارغ التحصیل دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مدرسه به نام مبارک دردانه حضرت رسول(صلی‌الله علیه واله) فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها)مزین شده، در حال حاضر مکان مدرسه خانه‌ای از موقوفات اداره اوقاف است که در خیابان هفت‌تیر شرقی قرار گرفته است.

تاریخچه تأسیس

خانم فاطمه خلیفه، مدیر مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شیراز، در خصوص روند تأسیس این مدرسه گفت: چون شهرستان مرودشت دومین شهرستان بزرگ استان فارس بعد از شیراز است، ظرفیت‌های بسیاری جهت تربیت و پرورش بانوان در امر تبلیغ دین و اشاعه فرهنگ اسلامی دارد به همین علت از سال‌ها قبل از تأسیس مدرسه علمیه خواهران در این شهرستان، تلاش‌های زیادی جهت این امر انجام‌شده بود که سرانجام در سال 1390 با تأییدات خداوند و همت امام‌جمعه محترم وقت شهرستان و دیگر مسئولین گران‌قدر، این مدرسه دایر شد و اولین سال با 35 نفر از خواهران علاقه‌مند کار خود را آغاز کرد و زرخیز بودن خود را این بار در پرورش زرهایی از جنس طلاب علوم دینی به نمایش گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: از سال 90 تاکنون هرسال بین 30-25 طلبه در مقطع سطح2 دوره حضوری تمام‌وقت و نیمه‌حضوری تحصیل خود را آغاز می‌کنند و به جمع دیگر دوستان خود در مدرسه می‌پیوندد.

خلیفه در ادامه اظهار کرد: هم‌اکنون تعداد 119 نفر طلبه خواهر در این مدرسه، به تحصیل علوم دینی اشتغال دارند که ان‌شاءالله در سال‌های آینده، با افزایش چشمگیرتری به کار خود ادامه دهد.

فعالیت‌های آموزشی

سکینه کشاورز، معاون آموزش مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) با اشاره به نقاط قوت نظام آموزشی حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وجه تمایز نظام آموزشی حوزه‌های علمیه نسبت به دیگر مراکز آموزشی، وجود مبحث بسیار مهمی به نام «مباحثه» است که طی آن طلاب بعد از تدریس استاد، محتوای دروس خود را با یکدیگر به بحث گذاشته و اشکالات و ابهامات را رفع می‌نمایند؛ معمولاً این گروه‌های مباحثه ترکیبی از طلاب قوی و ضعیف در مباحث درسی است.

وی با تأکید بر این‌که مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا(س) مرودشت ازجمله مدارس موفق در عرصه علمی است، افزود: هم‌اکنون تعداد 119 طلبه در پایه‌های 1 تا 5 مشغول به تحصیل می‌باشند که هرساله تعداد چشمگیری از این عزیزان در مسابقات علمی مدارس علمیه سراسر کشور شرکت کرده و مجوز ورود به مرحله استانی و کشوری را کسب می‌نمایند.

 کشاورز در ادامه با اشاره به اشتغال اساتید توانمند و مجرب در این مدرسه، موارد زیر را از نتایج این امر برشمرد:

۱- پذیرش 13 نفر از دانش‌آموختگان این مدرسه در مقطع سطح 3

۲- راه‌یابی تعدادی از طلاب در پایه‌های مختلف به مرحله کشوری مسابقات علمی

۳- کسب معدل 18 به بالا و کسب رتبه ممتاز تحصیلی توسط 37 طلبه از 119 طلبه مدرسه

۴- ثبت‌نام بیشترین تعداد از متقاضیان پذیرش در سطح استان

۵- شرکت اساتید به جشنواره علمی اساتید و راه‌یابی به مرحله کشوری

فعالیت‌های پژوهشی

رقیه حسن علیزادگان، معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) مرودشت بابیان این‌که یکی از دغدغه‌های مهم مدرسه ترغیب و تشویق طلاب به سمت تحقیق، پژوهش و نویسندگی است، اظهار کرد فعالیت‌های زیر در همین راستا صورت گرفته است:

۱- برگزاری دوره‌های نویسندگی

۲- برگزاری دوره‌های مقاله‌نویسی

۳- برگزاری دوره‌های فیش نویس

۴- برگزاری دوره‌های  منبع شناسی

وی در ادامه با تأکید بر فراهم کردن فضای تحقیق و پژوهش برای طلاب خاطرنشان کرد: این مدرسه با تشویق طلاب به نگارش چند مقاله علمی در طول تحصیل پنج‌ساله ایشان، زمینه را برای یادگیری روش صحیح پژوهش فراهم آورده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) مرودشت در پایان از برگزاری 13 جلسه دفاعیه برای دانش‌آموختگان سطح 2 خبر داد.

فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی

خانم لیلا کشاورزی معاون فرهنگی مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س)مرودشت، با تأکید بر رسالت اصلی طلاب یعنی تبلیغ دین مبین اسلام و اشاعه فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: تلاش مجموعه مدرسه بر این است که از بستر روستاهای اطراف شهرستان جهت امر تبلیغ بهره‌گیری نماید که به همین منظور طلاب ارجمند را برای فعالیت‌های مختلفی فرهنگی ازجمله:

۱- برگزاری کلاس‌های آموزش احکام، روخوانی، روان‌خوانی، تجوید قرآن کریم، مشاوره‌های خانواده‌، ازدواج، تربیت فرزند و ... به روستاهای اطراف اعزام کرده تا بتوانند مردم عامه را در زمینه‌های مذکور بهره‌مند سازند.

۲- شرکت فعال در مراسم‌های خاص مذهبی در طول سال مانند مراسم اعتکاف، دهه اول محرم، ماه رمضان و پاسخگویی به سؤالات اعتقادی، شرعی و ..... مردم در این مراسم.

۳- اعزام مبلغ به‌عنوان امام جماعت در مدارس روستاها و سطح شهر

۴- اعزام مبلغ به ادارات مختلف ازجمله کمیته امداد امام خمینی(ره)

۵- اعزام مبلغ و راوی به اردوهای راهیان نور

وی در پایان از راهیابی تعدادی از طلاب این مدرسه به مراحل استانی و کشوری مسابقات قرآن خبر داد.

گذری بر فعالیت‌های عمرانی مدرسه

 فاطمه خلیفه، مدیر مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) مرودشت با اشاره به فعالیت این مدرسه دریکی از موقوفات اداره اوقاف،  بر ضرورت وجود فضایی مناسب و درخور برای تحصیل طلاب تأکید کرد و اظهار کرد به مدد و توفیق الهی، ساختمان اصلی مدرسه با فضایی مناسب در حال ساخت‌وساز است.

وی در ادامه با تأکید بر رایزنی‌های بسیار مؤسس و مدیر مدرسه جهت تأمین بودجه برای پیشرفت سریع فیزیکی مدرسه اظهار امیدواری کرد: ساختمان مدرسه با سرعت قابل‌ملاحظه‌ای در حال پیشرفت است که ان‌شاءالله به‌زودی آماده بهره‌برداری طلاب عزیز خواهد بود.

خدمات مشاوره‌ای

خانم خلیفه با تأکید بر نیاز مبرم جامعه به مشاوره مذهبی در مباحث ازدواج، طلاق، تربیت فرزند و .... خاطرنشان کرد: واحد مشاوره در این مدرسه علاوه بر ارائه مشاوره به طلاب و خانواده‌های ایشان، پذیرای بانوان متعدد از سطح شهر و روستاهای اطراف برای امر مشاوره است که به شکرانه خداوند متعال در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری نیز حاصل‌شده است.

مهدکودک

وی با اشاره به لزوم کاهش دغدغه طلاب عزیزی که فرزند خردسال دارند، تصریح کرد: این مدرسه به مهدکودک نیز مجهز است و دو تن از مربیان متعهد وظیفه نگهداری از کودکان ایشان را بر عهده‌دارند.

سخن پایانی

مدیر مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) مرودشت در پایان اظهار امیدواری کرد: با آماده شدن ساختمان اصلی مدرسه ظرفیت برای پذیرش تعداد بیشتری از طلاب در دوره‌های مختلف فراهم خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بانو IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 0
    سلام خداقوت شماره تماس حوزه فاطمه الزهرا (مردوشت) دارین ؟