پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب «امام رضا علیه‌السلام الگوی زندگی»

حوزه/آیین رونمایی از کتاب «امام رضا علیه‌السلام الگوی زندگی» در کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ آیین رونمایی از کتاب «امام رضا علیه‌السلام الگوی زندگی» ظهر امروز در سالن حضرت خدیجه کتابخانه حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) برگزار شد.

بر اساس این گزارش: حجت‌الاسلام حبیب‌الله احمدی، نویسنده این کتاب به بررسی وقایع تاریخی روند فراخوانی امام رضا علیه‌السلام از سوی مأمون به مرکز خلافت عباسی (مرو) پرداخت و اظهار داشت: عبور کاروان حامل امام رضا علیه‌السلام از مسیر مرکز ایران دارای ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه ویژه شود.

مؤلف کتاب «امام رضا علیه‌السلام الگوی زندگی» با اشاره به این‌که مسیر مرکزی ایران دارای آبادانی است و کاروان حامل امام رضا علیه‌السلام نیازی به بیابان‌گردی فراوان نداشت، ابراز داشت: نقاط مختلف این مسیر شیعیان حضور دارند تا جایی که قم، ری و طبرستان از پایگاه‌های مهم شیعه بود که در همین مسیر اصلی قرار داشتند.

وی ادامه داد: امام رضا علیه‌السلام اگر از این مسیر عبور می‌کردند از جنس حدیث سلسله الذهب احادیث فراوانی در تراث شیعه و نصوص ثقلین باقی می‌ماند.

حجت‌الاسلام احمدی در ادامه سخنان خود به یکی دیگر از مسیرهای احتمالی در این سفر تاریخی اشاره کرد و ابراز داشت: این مسیر از اهواز به بوشهر سپس به فارس، قم، طبس و نیشابور بود که بیابان‌های متعدد و سختی‌های فراوانی داشت.

مؤلف کتاب «امام رضا علیه‌السلام الگوی زندگی» با اشاره به این که اگر انتخاب مسیر بر عهده امام رضا علیه‌السلام بود مسیر ابتدایی  یعنی همان مسیر عبور از مرکز ایران را انتخاب می‌کردند، عنوان داشت: مأمون به خاطر احساس خطر از ناحیه شیعیان مسیر دوم را انتخاب کرد.

حجت‌الاسلام احمدی به انگیزه‌های فراخوانی امام رضا علیه‌السلام از سوی مأمون عباسی اشاره کرد و گفت: کنترل و شکستن موقعیت‌های اجتماعی امام یکی از انگیزه‌هایی است که امام به مرو فراخوانده شد.

مؤلف کتاب «امام رضا علیه‌السلام الگوی زندگی» با اشاره به این‌که پیشنهاد خلافت، تحمیل ولایت‌عهدی، تشکیل مناظرات بزرگ (جهانی) و تحمیل دو ازدواج از حربه‌های سیاسی مأمون برای تأمین انگیزه‌های فراخوانی امام بود، اظهار داشت: مأمون در جریان تحمیل ازدواج به امام رضا و امام جواد می‌خواست با ایجاد ارتباط سببی و تولد فرزندی از این ازدواج‌ها به دنبال تغییر نسل امامت و خلافت بود.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به این‌که امام رضا علیه‌السلام در هر یک از اقدامات مأمون تمام فتنه‌های او را خنثی کرد، ابراز داشت: تمام مناظره‌ها به نفع جریان امامت تمام شد و موقعیت علمی و اجتماعی و سیاسی امام رضا علیه‌السلام را به اوج اعلا رسانید.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha