سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
  برنامه های دینی و فرهنگی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س)، وجود خلاقیت و نوآوری را از مهم ترین لوازم توفیق برنامه های دینی صدا و سیما عنوان کرد.

دکتر زهرا تاجیک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که برنامه های تلویزیونی صدا و سیما به خصوص برنامه های دینی و مذهبی آن باید به سمت خلاقیت و تحول بیشتر در زمینه جذب مخاطب برود، اظهار داشت: اگر ما بتوانیم از مطالب و مباحثی در این راستا استفاده کنیم که از درون، مردم را به سمت تحول ببرد، آن وقت این تحولات آثار مثبتی در برخواهد داشت.

وی افزود: حضور کارشناسان دینی و برنامه ریزی برای تولید و پخش ویژه برنامه های مذهبی به خصوص در ایام مناسبتی باید به گونه ای باشد که در جریان هدایت و تحول مردم موثر باشد

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: از سوی دیگر نیز گاهی احساس می شود که گویا وجود این برنامه ها و تماشای آن ها از قاب تلویزیون برای بخشی از مردم اصلاً اهمیتی ندارد، ضمن آن که متاسفانه در خیلی از موارد مباحث دینی به صورت تکراری و کلیشه ای به مخاطب عرضه می شود و چندان در آن خبری از خلاقیت و نوآوری در چگونگی ارایه پیام مشاهده نمی شود.

وی بیان داشت: حقیقت آن است که ما نسبت به زندگی بشر این قدر موضوعات متنوع داریم که اگر یک برنامه ریزی درستی انجام دهیم می توانیم به خصوص در کلان مقوله سبک زندگی ، کارهای بسیار خوب و تحولات مناسبی را رقم بزنیم؛ به عنوان مثال در همین دهه کرامت که پشت سر گذاشتمی، ما می توانیم با چاشنی خلاقیت و البته دغدغه مندی ابعاد مختلف این دهه را با حضور کارشناسان دینی و فرم و ظاهر جذاب برای عامه مردم و نسل جوان بیان کنیم که بی شک موثر نیز خواهد بود.

تاجیک در ادامه گفت: این که به عنوان مثال هنوز هم بعد از حدود چهار دهه ، درس هایی از قرآن حجت الاسلام و المسلمین قرائتی برای عموم مردم و جوانان ما جذاب است به این خاطر است که ایشان از آیات نورانی قرآن به صورت کوتاه و کاربردی و امروزی استفاده کرده و به ارایه مباحث در حوزه سبک زندگی می پردازند.

وی تاکید کرد: واقعیت آن است که در شرایط کنونی مردم ما دیگر مردم حوصله بحث های مفصل ندارند و با توجه به ذائقه مخاطب و استفاده از چاشنی طنز حاج آقای قرائتی در کار خود در حدود این چهل سال موفق بوده اند، هر چند که شاید برخی مباحث ایشان تکراری هم باشد اما بازگو کردنشان همچنان برای مردم جذاب و ارزشمند است.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) گفت: همچنین مباحث حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی نیز به این دلیل که با زبان خودمانی و متناسب با نیازهای روز صحبت می کنند بسیار جذاب و شنیدنی برای نسل جوان است.

وی افزود: البته گاهی اوقات ممکن است فرد تشخیص ندهد که چه چیزی نیاز اوست و ما باید مخاطب را متوجه کنیم که دلیل برخی مشکلات در زندگی این است که نسبت به یک دسته از معارف دینی و علم و آگاهی غفلت وجود دارد و در صورت رفع این غفلت بخش قابل توجهی از مشکلات خود به خود مرتفع می شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با تاکید بر این که ما باید از کارشناسان دینی در قالب اتاق فکر برای تحول در برنامه های دینی صدا و سیما استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: باید از نسل جوان نظرخواهی کنیم و شرایط امروز جامعه را به درستی رصد کنیم تا در کار تبلیغ دین آن هم در قاب رسانه ملی موفق باشیم و در این بین لازم است که ضمن پرهیز از کلیشه گرایی از مناسبت های شاد مذهبی نیز نهایت استفاده را ببریم.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha