جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آینده نه چندان روشن محصلان مطالعات اسلامی در تاجیکستان

حوزه/ به گفته سرپرست کمیته اسلامی تاجیکستان، در سال های اخیر دانش آموختگان مطالعات دینی که به خارج از کشور اعزام شده اند، بدون تکمیل تحصیلات شان به اجباربازگشته و به مشاغل پست و نامرتبط با علوم دینی مشغول شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از eurasianet، جوانانی که در سال های اخیر برای تحصیل در رشته های مطالعات دینی به خارج از تاجیکستان سفر کرده اند، بدون کامل کردن تحصیلات شان به کشور ارجاع داده شده و این افراد به اجبار به مشاغل کارگری، ثبت نام در ارتش، کار در مزارع  یا ثبت نام برای دریافت حقوق بیکاری روی آورده اند.

سرپرست کمیته اسلامی  تاجیکستان روز گذشته طی یک کنفرانسی خبری اذعان داشت: در طی 8 سال گذشته ، 3 هزار و 400 تن از کسانی که برای گذراندن دوره مطالعات اسلامی به دانشکده های خارج از این کشور فرستاده شده بودند مجبور شده اند پیش از پایان تحصیل به کشور بازگردند. 

دولت زاده افزود که تنها 126 تن از محصلان بازگشته از خارج تحصیلات شان را در تاجیکستان ادامه داده اند و 73 تن دیگر نیز بار دیگر به خارج بازگشته اند.

سلیمان دولت زاده، سرپرست کمیته مذهبی دولتی افزود: هم اکنون نزدیک به 400 تاجیک در موسسات خارج از کشور مشغول تحصیل در دوره مطالعات اسلامی هستند. 

به گفته وی علت کوتاه شدن دوره تحصیلی این افراد، بهانه تراشی امامعلی رحمان، رئیس جمهور دولت تاجیکستان در رابطه با نگرانی از ترویج تندروی و افراط گرایی دینی در میان دانش آموختگان درمدارس دینی در کشورهای خارج از کشور از جمله مصر بوده است. در همین راستا نیز دولت امامعلی رحمان از تابستان امسال با خطرناک خطاب کردن تحصیلات اسلامی در خارج از کشور، تعداد دانشجویان محصل در رشته های مرتبط با مطالعات اسلامی به خارج را به نصف کاهش داده است.

دولت زاده چاره مشکل را اتکاء به موسسات آموزش اسلامی داخل کشور دانسته و گفت: ما موسسه اسلامی خودمان را داریم که قادر به تعلیم و تربیت متخصصان دینی در سطوح عالی است.

این درحالی است که هم اکنون تنها موسسه مطالعات اسلامی تاجیکستان، در شهر دوشنبه پایتخت این کشور واقع شده و تنها می تواند حداکثر 1 هزار و 400 دانشجو را در آن واحد بپذیرد.

گفتنی است در تاجیکستان گزینه ها برای افرادی که به دنبال آموزس دینی هستند محدود هستند. موسسه مطالعات اسلامی نمی تواند تقاضاها را برآورده سازد و تاسیس «مدارس حوزوی» عملا ممنوع است. تغییراتی در قانون اساسی  در سال 2012 به تصویب رسیدند که بر اساس آن ها مدارس دینی مجوز فعالیت می گیرند، اما از آن زمان تاکنون هیچ مدرسه دینی احداث نشده است.

لازم به ذکر است به رقم اقدامات خصومت آمیز دولت تاجیکستان در رابطه با اسلام، گرایش اجتماعی و مردمی در این کشور به سمت دین در سال های اخیر قابل توجه بوده است و همین امر باعث شده دولت تمهیدات سرکوبگرانه ای در این رابطه به کار بگیرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha