شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرحسین ضیایی مدیر مدرسه علمیه اهل‌البیت در شهر شبرغان ولایت جوزجان افغانستان

مدیر مدرسه علمیه اهل‌البیت در شهر شبرغان ولایت جوزجان افغانستان گفت: مردم افغانستان به حوزه‌های علمیه باور دارند زیرا زعامت و رهبری سیاسی جامعه شیعی در حوزه‌های علمیه است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، زمانی که  بیداری اسلامی در منطقه و کشورهای عربی اتفاق افتاد، دشمن بار دیگر از اختلافات سیاسی به نفع خود استفاده کرد و گروه‌های اسلامی را در منطقه معرفی کرد و نشان داد، که بسیار مقید به اجرای احکام اسلامی ، ظاهر اسلامی ، ولی  خیلی زود چهره واقعی خود را در منطقه نشان دادند .

یکی از کشورهایی که گروه‌های تکفیری به شکل‌های گوناگون امنیت آن را بر هم زده است ، افغانستان است. در سال‌های اخیر پس از شکست طالبان ، و خروج طالبان از شهرهای بزرگ افغانستان و به حاشیه رانده شدن، آمریکا در این کشور حضور پیدا کرده است.

برای آشنایی با وضعیت اجتماعی و حوزه های علمیه و روحانیون افغانستان گفتگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرحسین ضیایی، دانشجوی دکتری دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، مدیر مدرسه علمیه اهل‌البیت در شهر شبرغان ولایت جوزجان افغانستان ،انجام داده‌ایم. وی یکی از فعالان حوزوی و دانشگاهی این کشور است که با اتمام دروس حوزوی در ایران و مشهد، به تعلیم و تربیت طلاب جوان افغانستانی در شمال این کشور پرداخته است و تا به امروز ادامه دارد.

 

متن گفتگو بدین شرح است:

* آشنایی با شهید توکلی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهید جعفر توکلی از دوستان نزدیک من بود، و از سال 68 به بعد هم رابطه دوستانه و محکمی داشتیم در دانشگاه رضوی سال‌های سال باهم در یک حجره زندگی کردیم، بعدازاینکه ایشان وارد کارهای فرهنگی  در شهر باستانی هرات شدند، من  به سمت شمال افغانستان  شهرهای جوزجان  و مرازشریف واردعرصه  کارتبلیغی شدم.

شهید توکلی ، توفیق نمایندگی  مرجع تقلید جهان تشیع را داشتند، یعنی نماینده  آیت‌الله طباطبایی حکیم را داشتند، بعدها ایشان در هرات رادیو حکمت را، راه اندازی کردند،که در حد خود قابل‌تقدیر است که از این طریق کارهای فرهنگی و آگاهی دینی انجام می‌دادند.

کمک به فقرا،  ایتام یکی  دیگر از کارهای این شهید بوده است ، همچنین چند لیسه خصوصی( ایجاد دبستان تا دبیرستان) که زیربنای کارهای فرهنگی در شهر هرات بوده است،به راه انداختند و تا روزهای آخری که ایشان در قید حیات ظاهری بودند مشغول انجام این کارها بودند.

*اهمیت حضور علما در شهرهای مختلف افغانستان

در هر کشوری علما و روحانیت حوزه‌های علمیه در تحولات و حوادث آن کشور نقش به سزایی دارند ، همان‌طور که حضور روحانیت و علمای برجسته در کشور افغانستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:صِنْفانِ مِنْ اُمَّتى اِذا صَلُحا صَلُحَتْ اُمَّتى وَ اِذا فَسَدا، فَسَدَتْ اُمَّتى، قيلَ يا رَسولَ اللّه‏ِ وَ مَنْ هُما؟ قالَ: اَ لْـفُقَهاءُ وَ الاُْمَراءُ؛دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى‏ شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد می‌شوند. عرض شد اى رسول خدا آن دو گروه کدم‌اند؟ فرمودند: عالمان و حاکمان. (خصال، ص ۳۷٫)

این حدیث  اهمیت  حضور علما و نقش آن‌ها را  در جامعه نشان می دهد، که  نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

* عالم دینی موتور محرک رشد جامعه دینی است

به عقیده من ،  علما  در هر جامعه‌ای موتور متحرک آن جامعه می‌دانم،  جامعه‌ای زنده است  که علمای بیدار،  زنده‌دل ، دلسوز در  میان آن جامعه مشغول  کار و فعالیت باشند.  زیرا علما هستند که که در جامعه می توانند با مدیریت زمینه و آگاهی را ایجاد کنند و جامعه اسلامی را به سمت ارزش ها و خوبی ها سوق دهند.

  علمای افغانستان  از این مقوله خارج و بیرون نیستند،  اینها با حضو خود،  در  در سراسر کشور می توانند  امور جامعه  به خوبی  مدیریت کنند،  و با مسائل منفی  که در جامعه است، مبارزه کنند .

 

* رشد تمدن جوامع به وسیله علما دین در هر جامعه ای است

 زمینه رشد تمدن جوامع،  علمای هر جامعه می توانند  فراهم بکنند،  جامعه ای که در  در آن علما نقش ندارند  جامعه مرده است.  بنابراین نقش علما  در امور کشور و کشور داری  تعیین کننده و   مهم است،  اساسی است  این را نمی توان نادیده گرفت.

علمای شیعه   برای حضور در جامعه  و در کشور از ارتباط بایکدیگر انسجام با همدیگر استفاده کنند و مواردی که نیاز جامعه است برجسته کنند در جامعه فعالیت بکنند و از وضعیت فعلی که در کشور  هست جامعه  را بیرون بیاورند و از این وضع فلاکت بار  جامعه را نجات بدهند که این را علما می توانند انجام دهند.

* هدف از ترور علمای دین در افغانستان ، جلوگیری بیداری اسلامی در کشور است

در این اواخر از سوی گروه های تکفیری حملات متعددی  به مراکز عبادی مسلمین از جمله شیعیان صورت گرفته است و علمارا مورد حملات و انتحار ترور قرار داده اند، هدف دشمن از به شهادت رساندن  علما  در واقع جلوگیری از آگاهی پیدا کردن  مردم وجلوگیری از رشد جامعه و بیان نقشه های دشمن که توسط   علما صورت می گیرد.

  می خواهند علمارا از وسط بردارند تا علما آگاه در جامعه نداشته باشند  و آنها به نقشه های شوم خودشان که ایجاد تعصب  و تفرقه و ناامنی است،  برسند ،با راه انداختن جنگ های مذهبی  که هم می توانند  از این طریق  در جامعه ایجاد نا امنی کنند،  آب را گل آلود کنند و از آب گل آلود سوء استفاده کنندو   آنهایی که به دنبال منافع اقتصادی هستند از تضعیف علما به  منافع اقتصادی خودشان  بهره ببرند  .

* ایجاد تفرقه قومی و مذهبی در افغانستان

حوادث انتحار و انفجار مردود و منفور همه جوامع بشری است،  از جمله علمای شیعه ای که  یک تشکل بیدار و زنده دل  هستند  با چنین حوادثی مخالف هستند  و چنین حوادثی را منتسب می دانند  به دشمنانی که از این طریق می خواهند  در میان مردم  بحث های مذهبی، تعصب های قبیله ای ،زبانی ، قومی به راه بیندازند.  از جمله تعصب های مذهبی  تا با راه انداختن  این تعصب ها زمینه درگیری نا امنی  در جامعه فراهم شود  و دشمن به هدف خود برسد  این دید علمای شیعه است

علمای جامعه افغانستان این حرکت را ما عقیم می دانیم ، به هدف نمی رسد، بلکه ما را مستحکم تر می کند، جامعه را بیدار تر می کند.

شهادت شهید توکلی ها زمینه فهم و شعور و آگاهی  مردم را بیشتر می کند، زیرا در حوادثی که پیش آمد، در بحث تشییع این عزیز  در شهر هرات و صحبت زیبای دختر شهید که مردم  را تکان داد، شیعه و سنی  حضور داشت ،تجلیل عظیمی صورت گرفت، این کار باعث می شود که استحکام و وحدت و بیداری مردم ما بیشتر شود برعکس آنچه که دشمن می خواهد نتیجه بگیرد.

دشمن از این حرکت نمی تواند نتیجه مثبت بگیرد، بلکه نتیجه مثبت نصیب جامعه ما می شود به شهادت رساندن علما از زمان پیغمبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) کسانی که راه اهل بیت را به مردم نشان می دادند به دست دشمنان اسلام به شهادت رسیدند و این مانند ارث از بزرگان  به ما رسیده است و از شهادت نمی ترسیم، شهادت را افتخار می دانیم راهی است که زمینه روشنایی  و آگاهی و بیداری  مردم را بیشتر می کند.

 بنابراین  بنده به عنوان یک طلبه همراه با علمای شیعه  این حوادث را از نظر جامعه بشری محکوم می دانیم، باعث نمی شود که ما را از حرکت باز بدارد بلکه زمینه جذب و تلاش ما را برای بیداری مردم بیشتر خواهد کرد.

* وظیفه حوزویان به خصوص علمای افغانستان در مقابل تحرکات دشمنان اسلام  

طبعا ما در برابر چنین حوادثی   نباید خواب باشیم،  بلکه باید بیدارو بصیر باشیم نقشه های دشمن را دریابیم، با نقشه های دشمن مبارزه کنیم و این را به آگاهی مردم برسانیم.

 بالاخره با سکوت با غفلت نگذاریم که دشمن از این فرصت ها استفاده کند ،حوزه ها باید بیدار باشند،باید در عرصه های سیاسی و اجتماعی حضور پیدا کنند،حوزه های شیعی همان طور که در امور فرهنگی و دینی و سیاسی کار می کنند از باب اینکه دین ما از سیاست ما جدا نیست در عرصه های بین المللی این کارهای فرهنگی و دینی تاثیر به سزا و بالایی دارد در واقع کلید تحرک جامعه در حوزه ها است.

* مسلمانان افغانستان  نقش حوزه های علمیه را در رهبری جامعه دینی باور دارند

مردم افغانستان به حوزه‌های علمیه باور دارند ،مردم حوزه‌های علمیه ،مدیریت حوزه‌های علمیه را قبول دارند ، زیرا زعامت و رهبری سیاسی جامعه شیعی در حوزه‌های علمیه است.

با توجه به اینکه نکته حوزویان باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند، فرصت‌هایی که دارد پیش می‌آید خوب استفاده کنند عرصه را بر دشمن تنگ کنند نگذارند دشمن از این عرصه‌ها استفاده کند و مسلمین را به جان هم بیندازد و پیروان مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را در تنگنا قرار دهد چون دشمن فهمیده است که آنچه زمینه سعادت بشر را فراهم می‌کند در میان همه انسان‌ها و بالأخص در میان مسلمین آن فکر و اندیشه ناب  تشیع و مکتب امام صادق(ع) است، که از طریق علما بیان می‌کنند.

 بنابراین دشمن  سعی می‌کند که در درون این حرکت را خفه کند، تا زمینه وحدت و انسجام و آگاهی برای بشر فراهم نشود، تا آن‌ها بتوانند از این فرصت سوءاستفاده کنند، به عیاشی و اهداف پلید خود دست یابند .

با حضور حوزویان درصحنه‌های بین‌المللی و عرصه‌های اجتماعی روزبه‌روز عرصه بر دشمنان  تنگ‌تر خواهد شد و آن‌ها به اهداف شوم خود نخواهند رسید نقش‌های آن‌ها را حوزویان عقیم و بی‌نتیجه خواهند ساخت .

گفتگو:‌ زهرا حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha