جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازدید میکائیل کلور برشتولد سفیر جمهوری فدرال آلمان از دانشگاه ادیان

حوزه/ جهان شیعه آن‌طور که باید در غرب شناخته شده نیست و در بسیاری از پایتخت‌های اروپایی سیاست‌هایی در ارتباط با جهان شیعه تدوین می‌شود، در حالی که این شناخت اصلاً وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در دیدار میکائیل کلور برشتولد سفیر جمهوری فدرال آلمان که در دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد، ضمن خوش‌آمدگویی از همکاری سفارت آلمان برای گسترش همکاری‌های علمی میان دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه‌های آلمان تشکر کرد و گفت:‌ هم ایران و هم آلمان تجربه افرادی هم‌چون هیتلر و تیمور را داشته‌اند و در دوران حاضر هم افرادی مانند ابوبکر البغدادی ظهور کرده‌اند و همه کشورها باید از تاریخ درس بگیرند و اجازه ندهند چنین اندیشه‌هایی دوباره در جهان ظهور کند. لازمه چنین کاری گسترش همکاری‌های فرهنگی و آکادمیک است.

رئیس دانشگاه در ادامه چند پیشنهاد برای گسترش همکاری‌های دوطرف مطرح کرد و گفت: در کشور ما هزاران کتاب در زمینه علوم انسانی تولید می‌شود که مردم آلمان و غرب تشنه دانستن راجع به آن هستند. شما می‌توانید با استفاده از مؤسساتی مانند مؤسسه DAD و استفاده از ایرانیانی که در دانشگاه‌های آلمان مشغول به فعالیت علمی هستند، این کتاب‌ها را به آلمانی ترجمه کنید. این اقدام هیچ سودی برای ما ندارد اما برای آلمانی‌ها بسیار مفید است.

وی درباره دیگر پیشنهاد خود گفت: ‌شما می‌توانید در راستای تبادل فرهنگی بین دو ملت یک مؤسسه علمی در آلمان راه‌اندازی کنید. این اقدام بسیار مبارکی خواهد بود، چراکه ما نیاز داریم فرهنگ یکدیگر را بشناسیم. ما چنین کاری را تحت عنوان مرکز الهزاره در لبنان انجام داده‌ایم. با راه‌اندازی این مرکز کل افکار و آرای ایرانی که شما به آن نیاز دارید به آلمانی ترجمه می‌شود. ما اکنون تبادل گفت‌وگویی زیادی داریم اما مایلیم وارد تبادل مکتوب نیز بشویم و این کار باید نهادینه شود.

رئیس  دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تمجید از شخصیت علم‌دوست و فرهنگی سفیر آلمان، پیشنهاد دیگری مطرح کرد و گفت:‌ در بنده در همایش سنت‌اجیدیو در شهر مونستر آلمان شرکت کردم و در آن‌جا جناب آقای مهند خورشید که مسئول آموزش امامان جماعت آلمان است، از بنده درخواست کرد تا در تدوین کتب مورد نیاز آنان همکاری کنم. دانشگاه ادیان و مذاهب آماده است در حوزه فلسفه و عرفان برای تدوین کتب مورد نیاز امامان جماعت آلمان با شما همکاری کند.

وی در پایان ضمن تأکید بر تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌های آلمان، خبر داد که به‌زودی دوازده نفراز دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب برای شرکت در دوره مشترک الهیات مسیحی رهسپار پادربورن آلمان خواهند شد.

سفیر آلمان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور مجدد در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بنده به سخنان شما احترام قائل هستم. این بسیار مهم است که با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و ارتباط داشته باشیم و این ارتباط را ادامه دهیم. یکی از اصول دیپلماسی آلمان این است که سخنان طرف مقابل را بشنویم و این بسیار مهم است که ما و شما یکدیگر را بشناسیم.

وی تأکید کرد: بنده بسیار علاقه‌مند به گفت‌وگو با روحانیت شیعه هستم چرا که یکی از قدرت‌های ایرانیان در میان دیگر کشورهای اسلامی، نظر علمی و روشنفکرانه روحانیت شیعه و ایرانیان است.

سفیر آلمان از پیشنهادهای ریاست دانشگاه استقبال کرد و گفت:‌ نیازی به توضیح نیست که آلمان این فرصت را از دست داده و اکنون با توجه به تندروی‌های سلفی‌ها به این نتیجه رسیده که امامان جماعت آلمان را آموزش دهد تا از گسترش اندیشه‌های تندروانه جلوگیری کند. جهان شیعه آن‌طور که باید در غرب شناخته شده نیست و در بسیاری از پایتخت‌های اروپایی سیاست‌هایی در ارتباط با جهان شیعه تدوین می‌شود، در حالی که این شناخت اصلاً وجود ندارد.

گفتنی است: در پایان این دیدار ریاست دانشگاه به سفیر آلمان توصیه کرد تا با دعوت خبرنگاران آلمانی به ایران و شرکت در دوره‌های شیعه‌شناسی و گفت‌وگو با صاحب‌نظران زمینه آشنایی هرچه بیشتر دو ملت را فراهم کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha