سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024

حوزه/ معاون مشارکت های اجتماعی وزارت کشور به تأثیر قوی رسانه ها بر افکار اشاره کرد و گفت: رسانه ها از افکار تا رفتار مخاطبان را در بر می گیرند و می توانند همه مراحل زیست انسانی را تحت تأثیر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» کمال اکبری شامگاه پنجشنبه در دومین روز از دوره مقدماتی تربیت مربی رسانه که در سالن جلسات انجمن های حوزه علمیه برگزار شد اظهار داشت:  دنیای امروز رسانه ای شده است و تقریبا همه با رسانه زندگی می کنیم و رسانه ها جز لاینفک زندگی ما شده اند.

وی با بیان اینکه تلفن همراه همچون یک رسانه همیشه با فرد است، گفت: زبان، فهم، مخاطب، گیرنده و فرستنده دچار تغییر و تحولات گسترده شده اند و ما نیز وارد رسانه های اجتماعی  و در تعامل گسترده، عمیق و چند جانبه شده ایم.

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور تصریح کرد: گاهی اوقات این فضا ما را به شدت سطحی و پایین نگه می دارد و لذا سطحی شدن اطلاعات اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه اطلاعات عرضه وسیع ولی عمق اندک دارند که آسیب بزرگی به حوزه علم می زند، گفت: امروز در اینترنت از نبوغ و ابتکار خیلی چیزی دیده نمی شود و این منجر به قفل شدن سیستم ذهنی جامعه می شود.

اکبری  ادامه داد: امروزه اتفاق دیگری نیز افتاده است و درگیر حجم جدیدی از رسانه های خبری در همین حوزه مباحث رسانه های اجتماعی شده ایم مانند شبکه های اجتماعی که این ها ظاهرشان با باطنشان متفاوت است.

وی با بیان اینکه بنگاه های بزرگ خبری دست غربی ها بوده است توضیح داد: آنکه می تواند دنیا را اداره کند و افکار را مدیریت نماید کسی است که تولید خبر را انجام می دهد  و کسی که خبر تولید می کند تسلط بر همه دارد لذا باید تلاش کنیم تا تولید کننده باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: امروزه با توجه به اینکه گستردگی رسانه ها در شبکه اجتماعی متفاوت شده است، لذا آن هایی که تولید کننده خبر بودند اکنون تولید کننده ابزار و زمین بازی هم هستند که ما در آن بازی می کنیم و همچنین قواعد بازی را معین می کنند.

وی با اشاره به اینکه باید در این فضا هوشمندانه رفتار کنیم تا بتوانیم شرایط را به نفع خود تغییر دهیم، افزود: ما وارد یک فضای رسانه ای جدید شده ایم.

اکبری به تأثیر قوی رسانه ها بر افکار اشاره کرد و ابراز داشت: رسانه ها از افکار تا رفتار مخاطبان را در بر می گیرند و می توانند همه مراحل زیست انسانی را تحت تأثیر قرار دهند.

مراحل تأثیر گذاری رسانه

وی تغییر گرایش، دانش و نگرش را از مراحل تأثیر گذاری رسانه ها برشمرد و گفت:  به دنبال آن تغییر ارزشی و بینشی رخ می دهد و بینش و رفتار فرد عوض می شود، لذا اگر می خواهیم این سیر را اصلاح کنیم باید در داخل  رسانه حرکت کنیم و آن را بفهمیم و برای رسانه ارزش قائل شویم.

این کارشناس رسانه مطرح کرد: بر طبق نظریه ای رسانه محصول اجتماع است و بر طبق نظریه ای دیگر جامعه در حال تغییر است چون رسانه آن را تغییر می دهد.

وی با بیان اینکه رسانه ها در هفت مرحله رفتار فرد را تغییر می دهند به ابعاد رسانه اشاره کرد و افزود: رسانه پنج بعد اساسی دارد مانند بعد ارتباطی، فناوری، سازمانی و زمانی که بخواهیم رسانه ای را بشناسیم باید ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهیم.

رابطه بین مردم و حاکمیت تحت تآثیر رسانه ها است

اکبری به رابطه بین مردم و حاکمیت و  تأثیر گذاری رسانه  ها در لایه های مختلف زندگی انسان اشاره کرد و عنوان کرد: امروز روابط دولت و مردم بسیار مهم است و این رابطه مردم با حاکمیت در تعامل با رسانه سنجیده می شود.

وی افزود: رسانه می تواند رابطه بین مردم با حاکمیت را به رابطه منطقی یا رابطه تنازع  تبدیل کند و به شدت نیز تأثیر گذار است و حتی می تواند این رابطه را به شدت سست و قطع کند؛ حاکمیت با همه تحولات تجزیه پذیر نیست و باید در این جا کل را در نظر گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha