سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عارف حسین واحدی  دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عارف حسین واحدی گفت: انتخابات برگزار شد و بعضی پیروز شدند و بعضی شکست خوردند اما در واقع پاکستان پیروز و موفق شد و امیدواریم دولت جدید پاکستان را از چنگال قدرت های استعماری نجات دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عارف حسین واحدی در گفت‌وگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به بیان نکاتی درباره انتخابات اخیر پاکستان پرداخت؛ وی نائب دبیر شورای همبستگی ملی، نائب دبیر متحده مجلس عمل پاکستان و عضو شیعه شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان (شورای نگهبان این کشور) است.

متن این گفتگو  را در ذیل می خوانید:

حوزه: انتخاباتی که اخیرا در پاکستان برگزار شد چطور بود؟

دشمنان پاکستان همیشه تلاش و کوشش می کردند که انتخابات امسال به موقع برگزار نشود، برای رسیدن به این هدف پلیدشان در دوران تبلیغات انتخاباتی حمله های انتحاری متعددی خصوصا در خیبرپختونخوا و بلوچستان انجام دادند. اما مردم باوجود خطر امنیتی، با حضور خودشان در انتخابات دشمن را در هدفش ناموفق ساختند و توانستند یک انتخابات پرشور برگزار کنند و در این مورد مردم عزیز پاکستان مستحق تمجید و تحسین هستند. نتایج آراء رسمی هم اعلام شده و بنظرم حضور مردم در این انتخابات بی سابقه بود.

حوزه: حضور شیعیان در انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟

حضور شیعیان پاکستان هم در این انتخابات قابل ستایش بود. شیعیان از هر حزبی که بودند به کاندیداهای حزب خودشان رای دادند و در انتخابات پاکستان نقش مهمی داشتند. خصوصا در پاکستان یک تفکری ایجاد شده است که بدون در نظر گرفتن مذهب، مردم برای پاکستان و برای استحکام کشورشان رای دادند و این واقعا قابل تحسین است.

آینده و استحکام پاکستان، عزت و اقتدار پاکستان در سطح بین الملل با یک نظام جمهوری مقتدر و مستحکم ممکن است. تا زمانی که در پاکستان نظام جمهوری قدرتمند نشود عزت در سطح بین الملل ممکن نیست.

ما معتقدیم که امنیت و آرامش در پاکستان فقط با نظام جمهوری ممکن است، اگر قدرت های دموکراسی در کشور خودمختار شوند که متاسفانه از 70 سال پیش تا کنون نشده است حتما پاکستان پیشرفت خواهد کرد و در سطح بین الملل و در جهان اسلام عزت و اقتدار پاکستان بهتر خواهد شد.

* در واقع در انتخابات، پاکستان پیروز شده است

در اینجا یک نکته را عرض میکنم و آن این است که انتخابات برگزار شد و بعضی پیروز شدند و بعضی شکست خوردند اما در واقع پاکستان پیروز و موفق شد. من به این مناسبت به مردم عزیز پاکستان تبریک عرض میکنم چون باوجود تهدید های مختلف در انتخابات حضور پیدا کردند و در سطح بین الملل عزت پاکستان بیشتر شد. اما احزاب سیاسی هم درمورد تقلب در انتخابات گله دارند که باید با دقت بررسی شود.

حوزه: چه توصیه هایی شما و مردم پاکستان به نمایندگان جدید در پارلمان و دولت دارید؟

بنظرم افرادی که در انتخابات پیروز شدند در کرسی پارلمان یا در مجلس ایالتی مسئولیت سنگین و برای پیشرفت کشور یک فرصت خوب به به ایشان داده شده است. مردم پاکستان از نمایندگان جدید انتظار دارند که برای استحکام پاکستان، برپایی عدل در کشور و برای گرفتن حقوق مردم سعی و تلاش کنند و پاکستان را از این وضعیت که فساد مالی به اوج خود رسیده است و گرانی هر روز بیشتر می شود، نجات دهند.

ما هم امیدواریم که دولت جدید پاکستان را از چنگال قدرت های استعماری نجات داده و برای رفاه مردم و برای استحکام کشور تلاش خواهد کرد.

* دولت جدید در اختلافات کشورهای اسلامی بدون اینکه در جنگی شرکت کند میانجی گری کند

انتظار داریم پاکستان با کشورهای همسایه روابط خوبی داشته باشد و با استقلال تصمیم بگیرد و اعضای منتخب شده پارلمان پاکستان برای عزت و عظمت و برای غیرت ملی صدا بلند کرده و پاکستان را از غلامی آمریکا نجات دهند.

پاکستان یکی از قدرتمندترین کشورهای اسلامی دارای بمب اتم است و مردم پاکستان انتظار دارند که دولت جدید پاکستان در اختلاف در میان کشورهای اسلامی بدون اینکه در جنگی شرکت کند میانجی گری کرده و هدف دشمن که با اختلاف در کشورهای اسلامی میخواهد حکومت کند را ناکام سازد و کشورهای اسلامی را هم از چنگ استعمار نجات دهد.

حوزه: چرا در این انتخابات رهبران حزب متحده مجلس عمل مانند سراج الحق و فضل الرحمان رای نیاوردند؟

ببینید وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند یا پیروز می شویم یا شکست می خوریم و همین حزب متحده مجلس عمل بود که درسال 2002 به وجود آمد و در پارلمان 58 کرسی داشت و در سرحد دولت تشکیل داد و در بلوچستان هم نقش مهمی را داشت. اما در این انتخابات مثل آن نشد و اینطور اتفاق ها میافتد و در این انتخابات ضعف  هایی هم داشتیم و من از ابتدا بارها مسئولین مربوطه را از این ضعف آگاه کرده بودم.

در سال 2002 همه ی احزاب مذهبی سیاسی متحد بودند و غیر از متحده مجلس عمل هیچ حزب مذهبی وجود نداشت اما در این انتخابات کاملا برعکس بود چندین حزب سیاسی مذهبی به وجود آمده است و فعالیت سیاسی حزب متحده مجلس عمل هم مانند قبل نبود و در انتخابات 2002 رهبران این حزب هم مانند قاضی حسین احمد و شاه احمد نورانی شخصیت هایی بودند که در میان مردم معروف بودند.

علت پیروزی متحده مجلس عمل در انتخابات 2002 این هم بود که آمریکا به افغانستان حمله میکرد و این حزب هم علیه آمریکا بودند و مردم هم بخاطر حمله آمریکا به افغانستان از آمریکا بیزار بودند. از سوی دیگر متحده مجلس عمل هم از اول دوباره فعال شد و زمان هم خیلی کوتاه بود و مانند انتخابات 2002 نشد، چون در آن زمان در مقابل این حزب تکفیری ها نبود و امروز تکفیر با تمام وجود علیه متحده مجلس عمل در میدان بودند و در نتیجه مولانا فضل الرحمان و سراج الحق از دو جا شکست خوردند و لیاقت بلوچ هم از لاهور شکست خورده است. در این انتخابات حزب متحده مجلس عمل توانست در پارلمان 12 کرسی کسب کند و در خیبرپختونخواه چند کرسی و چند کرسی از بلوچستان کسب کرد.

به نظرم متحده مجلس عمل باید دوباره از اول منظم شده و به عنوان یک وطن دوست، سیاست های مثبت در کشور انجام دهد. این را هم بگویم که بخاطر فعالیت های متحده مجلس عمل در پاکستان تفرقه مذهبی برای همیشه نابود شده و تکفیر در پاکستان شکست خورده است و اگر همه احزاب مذهبی کشور باهم متحد شوند فضای کشور به کمال آرامش خواهد رسید و پاکستان پیشرفت خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha