جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سیدموسی محمودی

حوزه/ مدیر مدرسه سفیران هدایت حضرت ولیعصر (عج) در شهرستان بیجار گفت: پژوهش در مدارس علمیه و حوزه ها باید به عنوان زیرساخت علوم دینی شناخته شود و طلاب و اساتید هرگز خود را با مقوله پژوهش بیگانه نبینند.

حجت الاسلام سیدموسی محمودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در  کردستان، اظهار داشت: در حوزه ها و مدارس دینی علوم بسیاری توسط اساتید به طلاب آموخته می شود، ولی بازهم در این میان جای انجام برخی از کارها باقی است.

مدیر مدرسه سفیران هدایت حضرت ولیعصر(عج) شهرستان بیجار ادامه داد: اگر نگاهی اجمالی به آثار مکتوب علما و روحانیون در دهه های گذشته داشته باشیم، بی شک متوجه وجود کارهای پژوهشی در آثار این بزرگواران خواهیم شد، لذا این بدان معناست که مسئله پژوهش در حوزه ها باید جدی گرفته شود.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه طلبه باید در کنار دروس حوزوی، روحیه پژوهش گری داشته باشد، افزود: علم و فن پژوهش در مراکز مهم علمی سالهاست که به عنوان عنصری مهم مورد توجه پژوهشگران بوده است، ولی این علم هنوز به معنای واقعی در بین مدارس علمیه و حوزه ها نهادینه نشده است.

وی با اشاره به ضرورت نهادینه کردن پژوهش در حوزه های علمیه بیان کرد: امروز دنیا در بحث تبادل اطلاعات به دهکده ای جهانی تبدیل شده است، لذا طلابی که از مدارس و حوزه های علمیه فارغ التحصیل می شوند باید بتوانند خود را با شرایط علمی عصر خود تطبیق دهند.

حجت الاسلام محمودی تاکید کرد: البته باید از ترم های نخست، اساتید، طلاب را ملزوم به ورود به عرصه پژوهشی کنند و از آنها بخواهند که کارهای پژوهشی را در اولویت دوران تحصیل خود قرار دهند.

مدیر مدرسه سفیران هدایت حضرت ولیعصر(عج) در شهرستان بیجار گفت: پژوهش در مدارس علمیه و حوزه ها به عنوان زیرساخت علوم دینی باید شناخته شود، لذا طلاب و اساتید باید هرگز خود را با علم و مقوله پژوهش بیگانه نبینند و همیشه به دنبال کنکاش و پژوهش در مسایل دینی و فقهی باشند، زیرا با پژوهش بسیاری از مسایل دینی که تاکنون مبهم مانده است، حل می شود.

وی در پایان گفت: در بحث هایی که  هفته های گذشته در طرح میثاق طلبگی با طلاب جدیدالورد استان کردستان داشتیم، اساتید بر اهمیت مقوله پژوهش در دوران تحصیلات حوزوی تاکید فراوان کردند، لذا امیدواریم که طلاب بتوانند به خوبی خود را با مسئله پژوهش های حوزوی و دینی وفق دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha