پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله جعفر سبحانی، در ادامه سلسله جلسات مسائل جدید کلامی، در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد، به تبیین دو اعتراض مردم در رابطه اعجاز با صدق گفتار مدعی نبوت پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید امروز در ادامه سلسله جلسات مسائل جدید کلامی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد، به تبیین نمونه هایی دیگر از وجود رابطه میان اعجاز و صدق ادعا پرداختند.

ایشان با بیان این که اساسا باید دید اعتراض و اشکال مردم نسبت به پیامبران چه بود و آیا این اعجاز ارائه شده و امور خارق العاده بروز و ظهور کرده می تواند پاسخگوی اعتراض آنان باشد یا نه، تصریح کردند: پیامبران آسمانی چنین مدعی بودند که وحی بر آنها نازل می شود؛ در حقیقت از آنجا که وحی نوعی ادراک مرموز است که حقیقت و کم و کیف آن برای نوع مردم روشن نیست، آنان با این ادعا(ادعای نزول وحی) مدعی نوعی خرق عادت بودند که مردم نیز با دیده شک به آنان نگاه می کردند.

این مرجع تقلید با بیان این که پیامبران یک ادعا بیش تر نداشتند و آن نیز نزول وحی الهی بر آنان بود، اظهار کرد: لازمه این ادعا نیز آن بود که آنها واجد حس و ادراکی هستند که دیگران واجد آن نبوده اند و این ادراک نیز نوعی خرق عادت در محیط ادراکات است که این نوع از ادعا نیز سبب شد تا عموم مردم اعتراضاتی را به آنها وارد کنند.  

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که عده ای به اعتراض می گفتند که شما بشر هستید و علتی ندارد که دارای چنین امتیازاتی باشید و ما نباشیم که اگر بنا باشد بر انسان وحی نازل شود، باید بر ما نیز نازل گردد، خاطر نشان کردند: پیامبران به آنها چنین پاسخ می دادند که نبوت یک موهبت الهی است و نصیب بندگان مخصوص خدا می شود و صحیح نیست که همه مردم در امتیازات یکسان باشند.

معظم له با بیان این که اعتراض دیگر آنان نیز این بود که شنیدن وحی الهی و اخذ وحی از مقام غیب، یک نوع خارق العاده ای است که با موازین عادی قابل توجیه نیست، بیان کردند: نوع بشر از چنین احساسی محروم می باشند و این نیز نوعی احساس خاصی است که شما مدعی آن هستید؛ بنابراین اگر شما در این ادعای سراپا خارق العاده صادق باشید، یا خود ما را با آن آشنا سازید و ما آن حقیقت را لمس کنیم و یا خارق العاده دیگری انجام دهید که با مشاهده آن، پی به ثبوت خارق العاده دیگری که ادعا می کنید ببریم.

این مرجع تقلید ادامه دادند: بنابراین آنان چنین می گفتند که یا آنچه را خود شما مشاهده می کنید و فرا می گیرید به ما نشان دهید تا اطمینان به حقانیت دعوت شما پیدا کنیم و یا خارق العاده دیگری بیاورید که با رویت آن خارق العاده به خارق العاده دیگری به نام وحی که شما مدعی بر آن می باشید، مطمئن گردیم.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه دادند: پیامبران در راه تامین اطمینان مردم و به عنوان پاسخی به سؤال معقول و منطقی آنان و همچنین در راه اثبات ارتباط خود با جهان دیگر، معجزه های مناسبی می آوردند و با ارائه برخی از خارق العاده ها ارتباط خود را با جهان غیب ثابت می نمودند و در حقیقت پیامبران با این کار اطمینان مردم را نسبت به خارق العاده های دیگر نیز جلب می کردند.

ایشان با بیان این که هدف پیامبران از معجزه این نبود که اصول و معارفی را که از طریق عقل و خرد قابل اثبات است به مردم بگویند و معجزه را نشان حقانیت همه گفتارهای خود حتی در آن قسمت که می توانند از راه اقامه دلیل قانع سازند بگیرند، خاطر نشان کردند: آنان پیوسته در مسائل عقلی در حد امکان پیش گرفته و مشعلی از برهان فراروی مردم قرار می دادند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha