پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سواد رسانه ای

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب تصریح کرد: سلبریتی های کم سواد، نباید با اظهارنظرهای نادرست و خاص خود باعث مخدوش شدن فضای روانی جامعه شوند.

فائزه حسین خانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: متاسفانه فضای جامعه به گونه ای شده که بسیاری از جوان ها و حتی مردم عادی، حرف ها و نظرات غیردقیق و پست های احساسی سلبریتی های کم سواد را باور می کنند اما تحلیل های دقیق و نظرات کارشناسانه فلان استاد اقتصاد دانشگاه علامه(ره) را قبول نمی کنند.

وقتی بازیگر دیپلمه سینمای ایران تئوری اقتصادی می دهد!

وی افزود: این مساله شاید به خاطر این باشد که سلبریتی ها با وجود عدم تخصص در بسیاری از مسایل چون معروف و مشهور هستند و به قول امروزی ها دارای فلان تعداد فالوئر در فضای مجازی هستند، حرفشان در بین بخش قابل توجهی از مردم خریدار دارد؛ به عنوان مثال یکی از بازیگران زن سینمای ایران با داشتن مدرک دیپلم چنان درباره اوضاع اقتصادی مملکت سخن می گوید که گویا دارای مدرک دکتری اقتصاد است یا سال ها در این عرصه فعالیت جدی مدیریتی داشته و حال این که حقیقتاً به هیچ وجه این گونه نیست.

این فعال فضای مجازی همچنین خاطرنشان کرد: تقویت سواد رسانه ای و اهمیت دادن به این مقوله باعث می شود که ما کمتر تحت تاثیر جو روانی و احساسی امروز در فضای مجازی و رسانه های نوظهور قرار بگیریم و در عوض به تحلیل و نظرات دقیق تر و تخصصی تر بهای بیشتری بدهیم.

برخی بازیگران و ورزشکاران به فضای روانی دشمن کمک می کنند

وی افزود: دشمن در شرایط خاص کنونی با تبلیغ و ترویج انگاره هایی چون شیوع فساد گسترده در کشور و یا نامرغوب بودن کالای ایرانی به دنبال اهداف خاص خود با نشر گسترده اخبار نادرست و تحلیل های غلط است که متاسفانه گاهی سلبریتی ها اعم از بازیگر و ورزشکار و غیره به این فضای نادرست و جنگ روانی ، خواسته یا ناخواسته دامن می زنند.

حسین خانی بیان داشت: یکی از راهبردهای جدی دشمن در همین شرایط، پخش و نشر شایعات و خبرسازی در زمینه های مختلف به خصوص مباحث اقتصادی و سیاسی است، تا با ناامن کردن فضای روانی حاکم بر جامعه، به تدریج برنامه های از پیش تعیین شده خود را به جلو ببرد.

تقویت سواد رسانه ای؛ لازمه مقابله با فضاسازی رسانه ای دشمن

وی همچنین گفت: از این حیث به نظر بنده، مهم ترین راهکار برای مقابله با شایعات و موج خبرسازی های نادرست این است که سواد رسانه ای را در جامعه تقویت کنیم و در این باره از هیچ تلاشی در جهت بصیرت افزایی آحاد جامعه به خصوص نسل جوان غافل نشویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروزه تاثیر رسانه های جمعی از جمله فضای مجازی را نمی توان در تغییر و تحولات مربوط به سبک زندگی افراد جامعه نادیده انگاشت، افزود: وقت سبک زندگی سلبریتی ها، توام با اسراف و خودنمایی و شو و تجمل گرایی و ترویج برندبازی و زندگی های لاکچری باشد، طبیعی است که بخشی از مردم به خصوص جوان ها به سمت اسراف و زندگی های این چنینی گرایش یافته و یا دست کم آرزوی این چنین سبک زندگی را داشته باشند که این برای هویت و فرهنگ جامعه حقیقتاً خطرناک است.

ترویج لاکچری بازی و تجمل گرایی ؛ خطری برای سبک زندگی

وی با تاکید بر این نکته که اساساً فرهنگ دینی و ملی ما با اسراف و زندگی های تجملاتی و برندگرایی و لاکچری بازی همخوانی ندارد، تصریح کرد: فرهنگ ساده زندگی کردن و درست مصرف کردن از دیرباز در فرهنگ ایرانی وجود داشته و اسلام نیز موکداً بر آن تاکید دارد و حال آن که متاسفانه نوع رفتار و زندگی برخی سلبریتی ها به خصوص ترویج این مباحث در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، دقیقاً مخالف فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ماست.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین گفت: در این باره آنچه مهم است این که ما باید در فضای رسانه ای خود، دست به فرهنگ سازی صحیح بزنیم و به نسل جوان اطلاع رسانی مناسب داشته باشیم که کدام سبک زندگی ضامن سلامت و آسایش حقیقی اوست.

وی افزود: متاسفانه وضع به گونه ای شده که حتی برخی جوان های قشر ضعیف جامعه نیز علاقه شدیدی به زندگی های لاکچری داشته و فکر می کنند بدون زحمت و تلاش، می توانند به ثروت های هنگفت و خوشی های یک شبه دست پیدا کنند.

اظهارنظرها و توجیه های عجیب برخی سلبریتی ها

حسین خانی همچنین ابراز داشت: از سوی دیگر وقتی به برخی چهره های خاص و به اصطلاح سلبریتی درباره سبک زندگی شان معترض می شویم از این دست پاسخ ها می شنویم که هر کسی پول داشته باشد هر چه قدر می تواند و دوست دارد ، می تواند خرج کند و این مساله به کسی مربوط نیست و حال آن که فرهنگ دینی ما مخالف این رویه غلط است.

وی گفت: در همین روزهای اخیر حاشیه های مربوط به عروسی به اصطلاح لاکچری یکی از فرزندان سفرای ایران در فضای مجازی بسیار بازتاب داشت و عروس این خانواده وقتی با حجم بالای اعتراض ها روبرو می شود می گوید پول حلال خودم بوده و دوست داشته ام این گونه باشم و حال آن که هر کسی که پول زیاد داشت و لو حلال ، حق ندارد که هر جور دوست داشت جلوه گری کرده و خودنمایی کند.

تنبلی و کسالت ؛ یکی از ثمرات شبکه های اجتماعی

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین در قسمت دیگری از سخنان خود با بیان این که شبکه های اجتماعی در شرایط فعلی، بیش از حد ما را کسل و تنبل بار می آورد، اظهار داشت: یکی از آسیب های فضای مجازی این است که به فرد تلقین می کند که قادر نیست در خود و جامعه تغییراتی پدید آورد و لذا همین نگاه و رویکرد موجب می شود که در برخی از مخاطبان جدی فضای مجازی، روحیه تلاش و پشتکار از میان رفته و نااُمیدی رواج یابد.

وی با بیان این که سواد رسانه ای به افراد جامعه به خصوص مخاطبان جدی رسانه ها درک و شناخت مناسبی از زندگی و نحوه مواجهه با پیام های رسانه ای را می دهد، اضافه کرد: وقتی با رسانه های جدید ارتباط داریم نباید تلاش و کوشش را در زندگی را فراموش کنیم بلکه ما خودمان انتخاب می کنیم و با تلاش به اهدافمان هم می رسیم و لذا نباید دست از تلاش و خلاقیت برداشت ولو این که الان شرایط اقتصادی و اجتماعی نامناسب باشد.

۳۱۳/۸

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha