جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سیدان

حوزه/ استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: طلاب باید در حوزه های مسائل دینی و اعتقادی بصیر بوده و اینطور نباشد که اگر شبهه ای در زمینه های اعتقادی عنوان شد نتوانند به آن پاسخگویی کنند و در آنان تزلزل پدیدار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در جلسه هفتگی در محل بیت ایشان، ضمن اشاره به خطبه متقین و ظرافت های وجودی انسان و رشد و تکامل غیر قابل توصیف او، به آیه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» تاکید و اظهار کرد: در این آیه خداوند متعال به ظرفیت رشد و تکامل انسان اشاره دارد.

وی با بیان این که دانه سیب موجودی معمولی در خلقت است که وقتی برنامه رشد او محقق می شود، آنگه مبدل به ریشه و ساقه و درخت شده و به بار می نشیند که این روند تکامل و رشد او، بر اساس تدبیر خالق مدبر است، تصریح کرد: هر یک از انسان ها باید از امکانات رشد و تکامل در جهان هستی استفاده کرده و نباید با مسامحه زندگی را بگذرانند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که انسان ها نباید باری به هر جهت و بدون آنکه هدف مهمی را تعقیب کنند، به گذران زندگی بپردازند، بیان کرد: انسان در راه رشد و تکامل باید از قرآن و بیانات معصومین استفاده کند و آنچه در مسیر رشد نیاز دارد را با بهره گیری از معارف این کتاب آسمانی بتواند در زندگی به کار ببندد.

آیت الله سیدان با بیان این که یکی از نشانه های جمع ممتاز و افراد ارزنده استفاده از امکانات مختلف بر اساس مبانی دینی است، این را به منزله قوت داشتن در دین عنوان و ابراز کرد: قوت داشتن در دین در درجه اول یعنی انسان بداند که دین مبین اسلام چه مطالبی را برای امت بیان کرده و برنامه های وسیعی که در حوزه های اعتقادی، اخلاقی و احکامی ارائه شده را درک کند.

وی با بیان این که طلاب باید در حوزه های مختلف قوی و مستحکم شده و اینطور نباشد که اگر شبهه ای در زمینه های اعتقادی عنوان شد نتوانند به آن پاسخگویی کنند و در آنان تزلزل پدیدار شود، گفت: طلاب باید در حوزه های اعتقاد به خداوند، معارف توحیدی، اعتقاد به نبی مکرم اسلام(ص)، مساله امامت، قیامت و دیگر مسائل مربوط به دین و اجتماع بصیر باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر «شیعتنا اهل الهدی و اهل التقی و اهل الخیر و اهل الایمان و اهل الفتح و الظفر» عنوان کرد: ایشان می فرمایند شیعیان ما اعل هدایت، ایمان، خیر و نیکی و پیروزی و موفقیت هستند یعنی در مناظره ها و بحث ها پیروزند چراکه هر یک از آنان به حقند.

آیت الله سیدان با بیان این که شیعیان همواره پیروزند چراکه انگیزه کار داشته و به آخرت نیز سخت معتقدند، گفت: شیعیان، زمان عمر را صرف آنچیزی می کنند که زمینه را برای رشد و تکاملشان فراهم می آورد؛ همواره در جنگ با نفس اماره موفقند؛ آنجایی که هواهای نفسانی با عقل درگیر می شود جنگ داخلی آغاز شده و بنا دارد تا هواهای نفسانی را به سمت و سوی فساد بکشاند اما شیعیان با استمداد از پرودگار روح خود را در مسیر تقویت دین قرار می دهند.

وی با بیان این که همواره باید از انبیای الهی، ائمه معصومین(ع) و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) طلب کرد تا شیعیان با استمداد از پروردگار زمینه برای رشد و تکاملشان فراهم شود، پیمودن این راه را عاملی در نجات از ضلالت و گمراهی عنوان کرد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha