شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آیت الله علم الهدی آّب پاکی را روی دست آقازاده ها ریخت

آیت الله سید احمد علم الهدی در جمع اصحاب رسانه گناباد در خصوص این سوال که فساد در جامعه روحانیت و آقازاده ها وجود دارد، اظهار کرد: در جامعه روحانیت فساد وجود ندارد و این قشر پاکترین هستند. اگر آقازاده یک روحانی فاسد بود خودش مسئول است مگر این که سنش نابالغ باشد که باید پدر مسئول باشد. وی افزود: پسر بنده هزار برخورد و ارتباط دارد و صاحب شغل و مقام است ولی هیچ پدری مسئول پسر مکلف نیست. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در صورتی که کسی از رانت پسر روحانی و آقازاده بودن استفاده کرده باشد باید یقه آن پدر را گرفت؟ علم الهدی بیان کرد: مرحوم آقا بزرگ تهرانی بزرگترین روحانی نجف بوده و شخصی بود که در اوّلیات زندگی خودش لنگ بود و هیچ چیزی نداشت و نویسنده بزرگترین کتاب شیعه یعنی الذریعة بود ولی پسرش یک توده ای و کمونیست بود که این دلیل بر فساد روحانیت نمی شود.

 

آیت الله جوادی آملی فرمان پاتک به چپاول گرها را صادر کرد

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی شرق استان تهران ابراز داشتند: اولین وظیفه نیروی انتظامی این است که کشور را امن کند، نه امنیتی! عنایت ما باید به امن کردن کشور باشد؛ کشوری امن است که اکثریت قاطع مردم آن نه بیراهه بروند و نه راه کسی را ببندند.ایشان تاکید داشتند: با فشار مردم را ساکت کردن نتیجه تلخ دارد لذا باید با نشاط مردم را ساکن، نه ساکت کرد! ما باید بین سکوت و سکون فرق بگذاریم. آن سکینت است که پشتوانه ملت است و ما باید آن را در جامعه ایجاد کنیم.معظم له تصریح داشتند: در قرآن کریم ذات اقدس الهی فرمود هرگز خدا شما را تنها نمی‌گذارد، برای اینکه شما مجاهدت کردید، براي اينکه شما کار کرديد، ملت بيکار را خدا رها مي‌کند ملتي را که کار کرد خدا فرمود من شما را رها نمي‌کنم.حضرت آیت الله جوادی آملی با تقدیر از نیروی انتظامی در مبارزه با جرایم اقتصادی و در نتیجه امن کردن جامعه، اذعان داشتند: ما خوشحال هستيم که نيروي پربرکت ناجا، مفاسد اقتصادی را کشف مي‌کند که کشور را از لرزه به در مي‌آورد، و به این وسیله بازاری که ملتهب و امنيتي است ، امن  می شود  و ما مي‌خواهيم هميشه اين طور باشد. ما وظيفه‌مان اين است قدرداني کنیم.ایشان تاکید داشتند: شما باید چپاولگرها را شناسایی کنید و قبل از اینکه آنها شروع به کار کنند شما عزیزان توطئه آنها را خنثی کنید، نه اینکه تنها کشف جرم کنید بلکه باید دفع جرم کنید! در حقیقت باید جُرم را جلوگیری کنیم نه اینکه تنها جرم واقع شده را کشف کنیم.

 

آیت الله اعرافی آرزوی ترامپی را بر باد داد

امام جمعه قم بر لزوم اتحاد ملی مسئولان و مردم برای نقش بر آب کردن نقشه ترامپ برای تسلیم شدن ایران تاکید کرد. آیتالله اعرافی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه قم در مصلای قدس، گفت: امروز همه ما باید بپذیریم که تمام قدرت های استکباری تجمیع شده اند که فروپاشی اقتصادی و آشوب و هرج و مرج و فاصله مردم و انقلاب را رقم بزنند؛ ترامپ دیروز گفت منتظر تسلیم شدن و گفت وگوی ایران با خود هستیم؛ ملت ما باید هوشمند باشد و دولتمردان باید بیش از گذشته در وسط میدان بیایند و تدابیر حکیمانه را اتخاذ کنند.وی افزود: کنترل قیمت ها، اقتصادمقاومتی و اتکای به منابع داخلی و... باید نگاه اصلی مسئولان ما باشد و مردم نیز باید شرایط را درک کنند؛ دشمنان پس از انقلاب همیشه گفته اند که چند ماه دیگر و چند سال دیگر نظام ما ساقط می شود و امروز همه آنها جمع شده اند که چهلمین سال انقلاب ما برگزار نشود ولی به فضل خدا این ملت پس از گذر از سختی ها راه خود را برای تقویت پیدا خواهد کرد و آرزوهای ترامپ و امثال او را نقش برآب خواهد کرد.امام جمعه قم بیان کرد: همه مستکبران و نوکران آنها بسیج شده اند که این ملت بزرگ را از پای درآورند، ولی در پس این ژست های قلدر مآبانه به جایی نخواهد رسید؛ قطعا ما با منطق داران گفتگو و تعامل می کنیم ولی نه این چهره های منفورو سفاکان عالم؛ با بازگشت به منطق انقلابی در مقابل آنها می ایستیم و این ملت از امام عاشورا را یادگرفته است که تسلیم این قدرت ها نشود و سخن و زبان آنها هیهات من الذله است.

 

الازهر برای سواحل فتوا صادر کرد

مرکز جهانی فتوای الازهر بیانیه ای با عنوان "بسته های شرعی؛ تابستانی زیباتر" منتشر کرد و در آن برخی احکام درباره گذراندن تعطیلات تابستان و رفتن به تفریحگاه های تابستانی را بیان کرد و تاکید کرد: وقت از بزرگ ترین نعمت های خداوند است که اهمیت زیادی دارد و اولین چیزی است که در قیامت درباره آن سؤال می شود و به همین خاطر اسلام از ما خواسته وقت را غنیمت بشمریم و به گونه ای از آن استفاده کنیم که برای ما منفعت مشروع دینی یا دنیایی داشته باشد و موجب زیان به خویش و تنبلی در عبادات نباشد.مرکز فتوای الازهر ادامه داد: تردیدی نیست که هر انسانی نیازمند زمانی برای استراحت و آسایش است تا پس از آن بتواند فعالیت و کار خود را از سر بگیرد، اما این گونه نیست که تفریح و استراحت حتما با محرمات همراه باشد، زیرا نیازِ انسان به تفریح و استراحت باعث نمی شود که حرام خدا حلال شود و از این رو انسان باید برای تفریح خود مکان و شرایط مناسبی را ایجاد کند که به دور از حرام و کشف عورت باشد.در این بیانیه آمده است: تفریحات تابستانی مانند هر فعل مباح دیگری که خالی از حرام باشد، مباح است و اشکالی ندارد و هدف دین از وضع احکام نیز این نیست که انسان ها دچار غم و کسالت بشوند، بلکه هدف دین رشد و تعالی جامعه است؛ اما باید توجه داشت که صِرف وجود سرگرمی و تفریح ظاهری در یک کار دلیل نمی شود که آن کار الزاما حلال باشد؛ زیرا بسیاری از کارهای حرام هستند که مرتکبان آنها گمان می کنند این کارها فایده و سودی دارد در حالی که زیان آن از سود احتمالی بسیار بیشتر است و از این رو مسلمانان باید توجه داشته باشند که حضور آنها در تفریحگاه های تابستانه نباید با کشف عورت و اختلاط و نگاه حرام و گوش دادن به موسیقی حرام و رقص و گناه همراه باشد.الازهر خاطر نشان کرد: برخی انسان ها حرمت اعمالی که در تفریحگاه ها و ساحل ها انجام می شود فراموش کرده اند و خیال می کنند چون عده ای از مردم این کار را انجام می دهند لابد اشکالی ندارد، اما باید دانست که اجتماع مردم در این کارهای گناه و حرام، باعث نمی شود این کارها حلال باشد.

 

آیت الله نعیم آبادی از پشت میز نشین ها به شدت انتقاد کرد

امام جمعه بندر عباس گفت: اندیشه پشت میز نشینی و کارمندی، باید اصلاح شود در مملکت ما شغل بسیار است، جزیره کیش زمان های قدیم محل پرورش صدف بود، اما حالا شده محل فروش اجناس چینی. وی با بیان اینکه بخش زیادی از بودجه دولت به حقوق کارمندان اختصاص می گیرد افزود: این اندیشه پشت میز نشینی و کارمندی، باید اصلاح شود در مملکت ما شغل بسیار است، همین کیش زمان های قدیم محل پرورش صدف بود، اما حالا شده محل فروش اجناس چینی.آیت الله نعیم آبادی یکی از عوامل گرانی در کشور را خود مردم برشمرد و ابراز کرد: گرچه دولت دستگاه قضا و دیگر دستگاه ها مقصراند، اما مردم نیز خود در گرانی تقصیر دارند، چرا که علاج گران فروشی نخریدن است، اما مردم برعکس عمل می کنند.امام جمعه بندر عباس با بیان اینکه اگر فشار ترامپ دیوانه، نتیجه اش این باشد به سوی تولید برویم این یک فرصت برای ما است افزود: جوانان ما کار را  نیابد عار بدانند.

 

حسین خانی از سواد مجازی سلبریتی ها به مردم هشدار داد

فائزه حسین خانی اظهار داشت: متاسفانه فضای جامعه به گونه ای شده که بسیاری از جوان ها و حتی مردم عادی، حرف ها و نظرات غیردقیق و پست های احساسی سلبریتی های کم سواد را باور می کنند اما تحلیل های دقیق و نظرات کارشناسانه فلان استاد اقتصاد دانشگاه علامه (ره) را قبول نمی کنند. وی افزود: دشمن در شرایط خاص کنونی با تبلیغ و ترویج انگاره هایی چون شیوع فساد گسترده در کشور و یا نامرغوب بودن کالای ایرانی به دنبال اهداف خاص خود با نشر گسترده اخبار نادرست و تحلیل های غلط است که متاسفانه گاهی سلبریتی ها اعم از بازیگر و ورزشکار و غیره به این فضای نادرست و جنگ روانی ، خواسته یا ناخواسته دامن می زنند.حسین خانی بیان داشت: یکی از راهبردهای جدی دشمن در همین شرایط، پخش و نشر شایعات و خبرسازی در زمینه های مختلف به خصوص مباحث اقتصادی و سیاسی است تا با ناامن کردن فضای روانی حاکم بر جامعه، به تدریج برنامه های از پیش تعیین شده خود را به جلو ببرد. وی افزود: این مساله شاید به خاطر این باشد که سلبریتی ها با وجود عدم تخصص در بسیاری از مسایل چون معروف و مشهور هستند و به قول امروزی ها دارای فلان تعداد فالوئر در فضای مجازی هستند، حرفشان در بین بخش قابل توجهی از مردم خریدار دارد؛ به عنوان مثال یکی از بازیگران زن سینمای ایران با داشتن مدرک دیپلم چنان درباره اوضاع اقتصادی مملکت سخن می گوید که گویا دارای مدرک دکتری اقتصاد است یا سال ها در این عرصه فعالیت جدی مدیریتی داشته و حال این که حقیقتاً به هیچ وجه این گونه نیست.این فعال فضای مجازی همچنین خاطرنشان کرد: تقویت سواد رسانه ای و اهمیت دادن به این مقوله باعث می شود که ما کمتر تحت تاثیر جو روانی و احساسی امروز در فضای مجازی و رسانه های نوظهور قرار بگیریم و در عوض به تحلیل و نظرات دقیق تر و تخصصی تر بهای بیشتری بدهیم.

 

حوزه های علمیه خواهران خانه تکانی اساسی کرد

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور از اجرای طرح تحول بنیادین در حوزه های خواهران خبر داد و بر ضرورت مدرسه محوری تاکید کرد. وی بر ضرورت مدرسه‌ محوری در مدیریت امور حوزه های علمیه تاکید کرد و اظهار داشت: تمام فعالیت های فرهنگی، پژوهشی باید در خود مدرسه انجام شود و مدرسه محوری در حوزه خواهران به عنوان شعار اصلی در اولویت قرار گیرد.حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه استقلال حوزه در همه عرصه‌ ها از جمله اقتصادی، آموزش و تربیت باید به صورت کامل حفظ‌ شود، تصریح کرد: رویه مرکز مدیریت خواهران باید به‌ گونه ‌ای باشد که در نهایت تمام امور خواهران طلبه به خودشان واگذار شود.مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور ادامه داد: با اجرای سیاست مدرسه محوری در حوزه های علمیه خواهران، تلاش می کنیم فعالیت ‌ها از مدارس شروع ‌شده و مرکز مدیریت، حامی طلبه و مدیران مدرسه علمیه باشد.وی، برنامه ریزی مسؤولان، تعامل مؤسسان، هیئت امنا و خیرین را لازمه توسعه مدارس علمیه خواهران دانست و گفت: اعتقاد به استقلال حوزه به معنای استقلال در عرصه‌ های آموزشی، پژوهش، تربیتی و مقوله ‌هایی است که رسالت و هویت طلاب را رقم می ‌زند.

 

مولوی مدنی بار دیگر رئیس جمعیت علمای هند شد

در جلسه اعضای جمعیت علمای هند مولوی سید ارشد مدنی رئیس آینده جمعیت علمای هند منتخب شد.» در جلسه اعضای جمعیت علمای هند مولوی سید ارشد مدنی رئیس آینده جمعیت علمای هند شد.بعد از انتخاب مولوی ارشد مدنی در سخنرانی خود گفت: هند برای همه ی شهروندان است امروز ظلم و بی عدالتی که در کشور نسبت به مسلمانان انجام می شود بی سابقه است.وی افزود: بسیار تاسف بار است که بعد از حکم دادگاه عالی در خصوص کشتار مسلمانان؛ بازهم کشتار مسلمانان در کشور کمتر نشده است و مسئله کشتار هدفمند مسلمانان آنقدر برای دولت مسئله بزرگی نیست که برای حفظ جان مسلمانان قانون سازی کند.

 

جنوب،بزرگداشت سالار اسلام را برگزار کرد

شیخ حسین چاه‌کوتاهی، معروف به شیخ حسین خان، ملقب به «سالار اسلام» از فعالان جنبش جنوب ایران و فرماندهان نیروهای تنگستان در برابر هجوم بریتانیا در جنگ جهانی اول و از همرزمان نزدیک رئیسعلی دلواری بود.علما و بزرگان همواره در طول تاریخ کشور نقش مؤثری در مبارزه و استعمارستیزی داشته‌اند و سبب شدند تا دست بیگانگان از این کشور کوتاه شود؛ در این راستا خبرگزاری حوزه قصد دارد تا به معرفی علمای مبارز و استعمارستیز استان بوشهر بپردازد. پس از جنگ جهانی اول نیز انگلیسی‌ها در قالب پلیس جنوب ایران به سرکوبی مجاهدان ادامه دادند.در ۱۳۳۶ق در جریان بازگشایی جاده شیراز و طرح احداث راه‌آهن در منطقه، شیخ حسین‌خان و زایر خضر و شیخ محمد برازجانی، که از اهداف انگلیسیها در کشیدن راه‌آهن اطلاع داشتند، استقلال ایران را در خطر دیدند و در نامه‌ای از کنسولگری انگلیس خواستند تا پاسخ دهد که احداث راه‌آهن طبق معاهده با دولت ایران بوده‌است یا خیر و چون انگلیسیها پاسخی ندادند، مجاهدان به قصد نبرد با آنان در چُغادک مستقر شدند ولی، بر اثر خیانت عده‌ای از همراهان خویش، ناچار به عقب‌نشینی شدند. انگلیسیها پس از تصرف چغادک، چاه‌کوتاه را نیز تصرف کردند و شیخ حسین‌خان را، که به چاه‌کوتاه پناه برده بود، وادار به عقب‌نشینی کردند وی در ربیع الاول ۱۳۳۸ قمری ناچار به قلعه فاریاب در منطقه بلوک بوشکان پناهنده شد و جنگ و گریز با انگلیسی‌ها مشغول بود. انگلیسی‌ها، پس از تصرف چاه‌کوتاه، ضابطی آن را به شیخ‌عبداللّه چاه‌کوتاهی، برادر شیخ‌حسین، سپردند.انگلیسی‌ها چند ماه شیخ‌حسین را تعقیب و با هواپیما مواضعش را بمباران کردند. در آن زمان، به‌جز معدودی تفنگچی کسی با وی نمانده بود.

 

نیجریه حجاب را محدود کرد

دولت ایالتی لاگوس در نیجریه روز گذشته اعلام کرد تا زمان اعلام حکم تجدیدنظر دیوان عالی این کشور، استفاده از حجاب در مدارس دولتی ممنوع است.عبدالطیف عبدالحکیم، عضو کمیساریای امور داخلی دولت ایالتی لاگوس در کشور آفریقایی نیجریه ضمن مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد که دولت حکم ارائه شده در یک دادگاه تجدیدنظر در رابطه با استفاده از حجاب در مدارس دولتی را اعمال نمی کند و تا زمانی رسیدن حکم دادگاه تجدیدنظر دیوان عالی کل کشور، استفاده از حجاب درمدارس دولتی ممنوع خواهد شد.گفتنی است یک دادگاه تجدیدنظر در جولای 2016  به اتفاق آراء حکم دادگاه علی منطقه ای لاگوس را ملغی کرده بود و ممنوعیت حجاب برای دانش آموزان مسلمان در مدارس دولتی را منع آزادی دینی و مغایر با قانون اساسی این کشور اعلام کرده بود.مقامات دولتی که از حکم این دادگاه تجدیدنظر ناراضی بودند به دیوان عالی کشور مراجعه کرده و از تاریخ 21 جولای 2016 نیز بار دیگر حجاب در مدارس این ایالت آزاد اعلام شد.به گفته این مقام دولتی، دولت ایالتی درانتظار تصمیم دیوان عالی کشور می باشد و تا آن زمان تصمیم یک دادگاه را که به نظرش درسطح پایین تری قراردارد به اجرا نخواهد گذاشت.

 

حوزه برای پیشمرگان،اتاق شهدا راه اندازی کرد

حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان، مدیر حوزه علمیه استان کردستان، شامگاه سه شنبه از مرکز جهادرسانه ای راهیان نور در شهر سنندج بازدید کرد.مدیرحوزه علمیه استان کردستان در این بازدید عنوان کرد: در کردستان تلاش زیادی در زمینه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا داشته ایم، لذا در این راستا در تلاش بومی سازی نیروی های جهادی و خادم الشهدا هستیم.وی افزود: در این زمینه تلاش شده که رشادت و فداکاری های گروه پیشمرگان  کرد مسلمان را احیا کنیم و با برگزاری جلسات متعدد بتوانیم فداکاری های این گروه  را به خوبی به مردم ایران نشان دهیم. این استاد حوزوی بیان کرد: در مدارس علمیه استان اتاق هایی را با عنوان «اتاق شهدا» ایجاد کرده ایم و در این اتاق ها برنامه های معرفتی و ارزشی دفاع مقدس و ترویج روحیه شهادت طلبی را دنبال می‌کنیم که با استقبال خوبی از سوی طلاب مواجه شده است.وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: لازم است به نسل جوان حقایق را بگوییم و به رشادت های شهدای مظلوم این دیار بپردازیم و سعی کنیم فضای شهر را به گونه ای بازسازی کنیم که روحیه ایثار و مقاومت در آن وجود داشته باشد.

 

آیت الله یزدی از نیمه شب های صدا و سیما انتقاد کرد

آیت الله محمد یزدی در دیدار با مدیر و اعضای ستاد اقامه نماز قم و فعالین نماز استان، گفت: همه می‌دانیم نماز از ضروریات اسلام است که هرگز نباید ترک شود و در هیچ صورتی نباید فراموش شود.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بهترین رابطه بندگان با خدا، نماز است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.آیت الله یزدی  با انتقاد از برگزاری برخی محافل تا پاسی از شب و برخی برنامه‌های تلویزیونی، گفت: نتیجه این اقدامات کاهلی به نماز در وقت صبح است، توجه به فرایض وظیفه‌ای است که همه ما در مقابل آن مسئولیم.در اجرای فرایض همه باید کمک کنیم و فرقی بین روحانی و غیر روحانی نیست.

 

حوزه علمیه در سوگ ارتحال آیت الله سیاه پوشید

حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی، مدیر حوزه علمیه استان فارس، در پیامی با تسلیت ارتحال ایت الله حاج شیخ محمدرضا حدائق، اعلام کرد: به مناسبت ارتحال این عالم ربانی، حوزه علمیه استان فارس سه روز تعطیل می باشد.در پیام تسلیت مدیر حوزه علمیه استان فارس آمده است: خبر ارتحال عالم ربانی، عارف وارسته، مهذب قلوب، میراث علم و عمل حضرت آیت ا.. شیخ محمدرضا حدائق موجب تاثر و تالم گردید.آیت‌الله حدائق به حق مظهر اسماء و صفات  الهی میان مردم بودند و حیات و ممات این عالمان، تجلی ارزش ها و یادآور آثار دینی و الهی است. عالمانی که نفس زکیه آن ها پیوسته مایه سربلندی و افتخار برای حوزه های علمیه درگذشته و حال بوده اند.مدیریت حوزه علمیه استان فارس این مصیبت مولمه را به محضر عصاره عالم هستی، امام عصر(عجل ا.. تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری حضرت آیت ا.. خامنه ای (دام ظله العالی)، علماء، اساتید، طلاب مدارس علمیه و امت عالم دوست استان فارس و بیت معظم آن مرحوم به ویژه حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای شیخ علیرضا حدائق و دیگر علماء از این بیت شریف تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و رحمت و غفران الهی و برای همه بازماندگان صبر جمیل و اجز جزیل مسئلت می نماید و به این مناسبت جهت برقراری سوگواری و مراسم تشییع ، مدارس علمیه استان فارس به مدت سه روز تعطیل می باشد.

 

شیعیان هند بالیوود را تهدید کردند

شورای مسلمانان شیعه شهر حیدرآباد در هند خواستار حذف یک بخش از فیلم «Satyameva Jayate» به کارگردانی میلاپ زاوری شدند. این بخش از فیلم که ماتم نام دارد به اعتقادات شیعیان اهانت کرده است. شیعیان حیدرآباد به پلیس و کمیسیون نظارت بر رسانه‌های هند شکایت کرده و خواستار حذف این بخش از فیلم شده‌اند. آنها تهدید کرده‌اند اگر قسمت ماتم از این فیلم به اکران عمومی درآید، به صورت گسترده تظاهرات خواهند کرد.این فیلم داستان چند پلیس را که به دنبال انتقام از تبهکاران هستند را روایت می‌کند. شیعیان هند می‌گویند در بخشی از این فیلم به اعتقادات و رسوم مذهبی شیعه توهین شده‌است . این فیلم قرار است روز ۱۵ اوت به اکران درآید.

 

دادگاه نیجریه هشتاد هوادار شیخ زکزاکی را تبرئه کرد

وکلای دفاع و دادستان یک دادگاه قضایی در نیجریه از تبرئه حدود هشتاد هوادار «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه که متهم به برهم زدن اوضاع در جریان اعتراض‌های سال 2015 در این کشور شده بودند، خبر داد. به نوشته روزنامه «ونگارد» دادستان دادگاه عالی قضایی نیجریه سه‌شنبه گفت که دادگاه در جلسه‌ای بدین منظور به نفع متهمان این ماجرا رای داده و اعلام کرده که مدرک کافی برای اثبات جرم این افراد موجود نیست.پیشتر مقام‌های قضایی نیجریه مدعی شده بودند که هواداران شیخ زکزاکی قصد حمله به کاروان نظامی حامل «توکور بوراتی» فرمانده نیروهای مسلح این کشور را داشتند.این درحالی است که هم اینک بیش از 100 هوادار «جنبش اسلامی نیجریه» حزب وابسته به شیخ  الزکزاکی هنوز در ارتباط با ماجرای سال 2015 در زندان هستند.به نوشته این منبع خبری، گروه‌های حقوق بشری نظامیان نجریه را به کشتن بیش از 300 نفر از اعضای این جنبش و دفن آن‌ها در گورهای دسته جمعی متهم کرده‌اند.پلیس نیجریه چندی قبل از دستگیری دستکم  115 شیعه هوادار شیخ زکزاکی خبر داده بود.

 

مقتدی صدر ۴۰ پیش شرط برای انتخاب نخست وزیر آتی عراق اعلام کرد

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر تکلم به دو زبان، نداشتن تابعیت دوگانه و عدم شرکت در انتخابات سالهای آینده را از جمله شروط لازم برای انتخاب نخست وزیر بعدی عراق برشمرد.در واقع، مقتدی صدر فهرستی از ۴۰ پیش شرط برای انتخاب نخست وزیر بعدی عراق را منتشر کرد.وی در ابتدای این فهرست تأکید کرد که پس از طی یک مسیر طولانی در روند اصلاحات سیاسی و اجتماعی، همگان باید برای کمک به عراق جهت عبور از چالشهای سیاسی «دشوار و خطرناک»، «حساس و محتاط باشند».صدر همچنین گفت که بسیاری از شخصیتهای سیاسی تغییر کرده اند و بسیاری از عناصر «فاسد» به دست عدالت سپرده شده اند، و افزود که «روح اعتراض» در جان  مردم عراق جای گرفته است؛ امری که از اعتراضات خیابانی آنان و مطالبه حقوقشان کاملاً آشکار است.مقتدی صدر این ۴۰ پیش شرط را «اصول اولیه ای... خواند که از قابلیت تبدیل شدن به بیانیه اتحاد برخوردار است».برخی از این شروط عبارتند از: ۱- برخورداری از استقلال و عدم عضویت در پارلمان ۲- نداشتن تابعیت دوگانه ۳- مقبولیت در سطح ملی و مشهور به برخورداری از مواضع وطن دوستانه ۴- برخورداری از اختیارات کامل قانونی برای انجام وظایف محوله بدون مداخله حزب متبوع. ۵- عدم شرکت در انتخابات سالهای آتی. ۶- عدم فعالیت در خطوط قومی، فرقه ای، ملی یا حزبی. ۷- عدم تسلیم در برابر فشارهای خارجی که ناقض حاکمیت عراق است. ۸- برخورداری از حسن شهرت و تکلم به بیش از یک زبان. ۹- عادل و دادگر بودن و عدم توسل به اقدامات سبعانه علیه هر فرد یا گروه. ۱۰- تلاش برای پایان دادن به مداخله حزبی در ستادهای مشترک دولت.

 

افغانستان دست به دامان علما شد

افغانستان بعد از 17 سال از حضور آمریکا که با ادعای سرکوب تروریست ها و مبارزه با مواد مخدر وارد این کشور شد، علاوه بر افزایش ناامنی، بشدت در فساد مالی و اداری غرق شده و اکنون دولت برای مهار این معضلات دست به دامان علمای این کشور شده اند.هفته گذشته اداره بازرس ویژه آمریکا موسوم به «سیگار» در یک بررسی 10 ماهه در باره حیف میل پول های کمکی آن کشور به افغانستان اعلام کرد که طی 11 سال گذشته بیش از 15 میلیارد دلار در این کشور حیف و میل شده است.«جان ساپکو» سربازرس آمریکایی در این گزارش گفته است که این تنها بخشی از پول های حیف و میل شده در افغانستان است که در واقع می توان این کشور را سیاه چاله فساد برای مالیات دهندگان آمریکایی دانست.سال گذشته میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان براساس گزارش دفتر سازمان ملل متحد به 9 هزار تن رسید که بالاترین میزان تولید در تاریخ این کشور شمرده می شود این رقم در سال های 2015 و 2016 به ترتیب سه هزار و 200 تن و چهار هزار و 800 تن بود.فساد بزرگ مالی که با سرازیر شدن دلارهای آمریکایی در افغانستان صورت گرفته است بخش بزرگ آن توسط خود خارجی ها در این کشور به مصرف رسیده است و عامل اصلی فساد نیز موسسات خارجی و مقاماتی هستند که این پول در اختیار آنها قرار داشته است و بخشی از فساد نیز به مقامات دولتی و موسسات داخلی این کشور بر می گردد که خود افغان ها نیز به آن اعتراف کرده اند.در این نشست که در کابل برگزار شد رئیس جمهوری افغانستان خطاب به علمای این کشور گفت که هیچ رسانه و قدرتی نمی تواند در بخش فساد ،حریف علما و منابر شوند.وی از علمای افغانستان خواست که در این راستا دست بکار شده و علیه فساد موعظه و سخنرانی کنند.«قیام الدین کشاف» رئیس شورای سراسری علمای افغانستان در این نشست گفت که فساد عامل تمام مشکلات و تشدید جنگ و ناامنی در این کشور بوده و اکثر ادارات دولتی فاسد هستند.دادستان کل افغانستان تصریح کرد: فقر، بیکاری ، جنگ ، نا امنی و اعتیاد از فساد تغذیه می کند.

 

الهلباوی علمای مسلمان را به مقابله با توطئه ناتوی عربی فراخواند

«کمال الهلباوی» از رهبران سابق جماعت اخوان المسلمین مصر با بیان این که مقاومت، همچون نماز واجب شرعی است، از علمای مسلمان خواست که با طرح ناتوی عربی مقابله کنند.الهلباوی تصریح کرد: علمای مسلمان شیعه و سنی باید با طرح ناتوی عربی آمریکا و طرح هایی که ایران، قطر، ترکیه و اخوان المسلمین را دشمن می دانند، به مقابله برخیزند زیرا، این امت هیچ دشمنی در داخل خود ندارد.الهلباوی با طرح این پرسش که چرا با ترکیه و ایران همکاری نمی کنیم، از ملت های عربی خواست تا از ائتلاف روسیه-ایران-ترکیه در مواجهه با غرب حمایت کنند.وی افزود: جنبش مقاومت فلسطین برخلاف مقاومت عربی که فاقد رهبری برای هدایت مردم بود، رشد کرد و گزینه ای جز مقاومت وجود ندارد و هر انسان آزاده ای آرزو دارد مادر ، خواهر و همسرش همانند «عهد التمیمی» نوجوان فلسطینی آزاد شده از بند رژیم صهیونیستی باشد.این رهبر سابق اخوان المسلمین همچنین گفت: دشمن ما رژیم صهیونیستی است و مساله فلسطین عظیم تر از آن است که یک رئیس جمهور (دونالد ترامپ ) آن را نادیده بگیرد. مقدسات فلسطین متعلق به مسلمان است.وی دخالت های غرب در امور کشورهای دیگر از جمله ایران را رد کرد و افزود که ملت های عربی نسبت به اقدامات منفی غربی ها آگاهند.

 

ارتش کومور "شیخ سامبی" را ربودند

شیخ «احمد عبدالله محمد سامبی» رئیس جمهور اسبق مجمع الجزایر کومور توسط عناصر مسلح وابسته ارتش ملی این کشور ربوده شد.وی که پیش از این در بازداشت خانگی قرار داشت، آخرین بار سوار بر یک کامیون کوچک دیده شد.تاکنون هیچ کس به دلایل این ربایش یا مکان نگهداری شیخ سامبی اشاره نکرده است.شایان ذکر است که ارتش جمهوری کومور با حکم وزارت کشور از چند ماه پیش احمد عبدالله سامبی را بدون مجوز قضایی یا دادستانی تحت حصر خانگی قرار داده بود.برخی ناظران، این اقدام را به تبعیت ارتش این مجمع الجزایر از رژیم آل سعود مرتبط می دانند.مردم کشور کومور در واکنش به این اقدام عجیب بارها در مناطق مختلف این کشور تظاهرات کردند.

 

دمشق به افکار ضاله تکفیری ها پایان داد

وزارت اوقاف سوریه اعلام کرد که دمشق و غوطه شرقی از تمام کتاب های وهابیت و فتواهایی که از سوی داعش و النصرة صادر شده پاکسازی شده است.دکتر نبیل سلمان مدیر دفتر وزیر اوقاف سوریه ضمن اعلام این خبر گفت: ما برای از بین بردن این کتاب ها تمام اماکن آزاد شده از دست داعش را مورد بازرسی و جستجو قرار داده ایم و تمام مساجد غوطه شرقی که مورد استفاده داعش و النصرة بوده و از آن به عنوان پایگاه نشر فکر وهابیت استفاده شده از این نظر پاکسازی شده است.سلیمان گفت: ما در مناطق مختلف غوطه شرقی که توسط ارتش سوریه آزاد شده است، کتابخانه ها و مساجد زیادی شامل کتب ابن تیمیه یافتیم که وزارت اوقاف این کتاب ها را مصادره کرده و سوزاند تا مبادا این کتب و اندیشه گمراه کننده آنها در جامعه و سایر مناطق سوریه منتشر شود و البته ما از سال 2012 تا کنون کتاب های تکفیری ابن تیمیه و ابن قیم جوزیه و قطب را مصادره می کنیم و خرید و فروش و ارائه این کتاب ها را در خاک سوریه ممنوع ساخته ایم.وزیر اوقاف سوریه در گذشته با صدور بخشنامه ای از تمام مدیران وزارت اوقاف و مفتیان و سخنرانان و امامان جماعت مساجد و مدیران دبیرستان ها و مدیران مراکز آموزشی خواسته بود در مورد کتابخانه های مساجد و مدارس دینی کاملا سخت گیر باشند و دقت کنند تا مبادا کتاب های وهابی و تکفیری در این اماکن موجود باشد و تاکید کرده بود که این کتاب ها باید فورا مصادره شود و از سوی دیگر سخنرانان و ائمه جماعت نیز نباید افکار و فتواهای مربوط به وهابیت را بیان کنند و تمام متخلفان از این قانون باید محاکمه شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha