شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی در اجلاسیه اساتید جامعه المصطفی

حوزه/ تقویت اطلاعات روان‌شناختی، تربیتی و بین‌المللی استاد ضروری است. باید برای فراهم‌سازی فضای مناسب با هدف ارتباط دوجانبه استاد و طلبه تدابیری اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در دوازدهمین اجلاس نمایندگان و مدیران المصطفی، استادان را به توجه هر چه بیشتر به برقراری ارتباط روزافزون با طلاب فراخواند و با توصیه به مراقب از نفس در برابر هجمه‌های شیطانی، خاطرنشان ساخت: ما از بزرگان خود در تاریخ حوزه‌های علمیه آموخته‌ایم که اساس کار ما بر پایه مجاهدت و مدیریت درون است. مهم‌ترین وظیفه مدیران ما نیز این مجاهدت درونی است، زیرا ما در دنیای درون، با انواع وسوسه‌های پیچیده مواجهیم.
مدیر حوزه های علمیه  با تأکید بر ضرورت توجه به پیچیدگی توطئه‌های درونی و شیطانی، ابراز داشت: اگر یک روز ما و شما بدون توجهات درونی و تنبهات به دنیای پیچیده نفس سپری شود، مدیر، کارگزار و استاد خوبی نیستیم. اگر مشغله‌های کاری و دنیای بیرون ما را از درونمان غافل کرد، در کار خود موفق نخواهیم بود.
وی با بیان این که بهترین تصویر از هجمه‌های شیطانی در قرآن کریم، نهج‌البلاغه و روایات معصومان(علیهم‌السلام) بیان شده، اذعان داشت: دقیق‌ترین تصویر از انسان در مسیر سعادت، در منابع و متون دینی ما بیان نشده است و سهل‌انگاری در این مسائل، سرآغاز سقوط ماست. وقتی در جایگاه مدیریت قرار می‌گیریم، آسیب‌های دوچندانی در برابر ما قرار می‌گیرد و درک این جهاد درون، که میدان پیچیده‌ای است، ضرورت و اولویت ماست.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: همگان گام‌های اولیه را در مجاهدت با نفس درک می‌کنند، ولی هر چه در این مسیر عمیق‌تر شویم، پیچیدگی ها بیشتر احساس می‌شود. سنجه‌های اخلاص و خداخواهی بسیار پیچیده است؛ بنابراین، شرط اول کار ما درک اهمیت دنیای درون است و اگر درست مدیریت نشود، نور کار ما از بین خواهد رفت و در مسیر خود با لرزش روبه‌رو می‌شویم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه شکوفایی بخش زیادی از ظرفیت های بشری را در گرو مطالعه کتاب نفس و مداقه در پیچیدگی‌های شیطانی دانست و یادآور شد: زمانی مدیران ما در مأموریت خود موفق خواهند بود که در دنیای درون غور نمایند و از جهان پیچیده درون غفلت نورزند. بسیار حیف است که مجاهدت‌های ظاهری و تلاش‌های ارزنده شما با مجاهدت درونی همراه نباشد، زیرا همه نعم روزی به سر خواهد آمد و هنر ما این است که این دو مجاهدت ظاهری و درونی را جمع نموده، مهاجرت‌های شما به اقصی نقاط عالم با مهاجرت نفس همزمان گردد.
آیت‌الله اعرافی فضای سازمانی و نهادی را نیز همانند وجود فردی نیازمند بازشناسی، نقد درون و مجاهدت دانست و ابراز داشت: آسیبی که متوجه سازمان می‌گردد، هنگامی است که هواهای شیطانی، به سبقه مسلط و برجسته در آن سازمان مبدل گردد. مادامی که انگیزه‌های غیرالهی در اقلیت نهاد باشد، می‌توان عملکرد آن را خوب ارزیابی کرد، ولی اگر این موریانه در بخش زیادی از سازمان نفوذ کرد، آن نهاد معیوب و آسیب‌زده است.
مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر روح مجاهدت و تواصی در مجموعه‌ای مورد غفلت واقع گردد، آسیب‌های فردی آن مجموعه را مبتلا به آسیب‌های نهادی می‌نماید. سازمانی می‌تواند با نشاط به مسیر خود ادامه دهد که در آن، پایش متداوم و روح تناصح جریان داشته باشد.
آیت‌الله اعرافی، رسالت‌های جامعه‌المصطفی را نیازمند مدیرانی در طراز بالا و با نگاه و منظر راهبردی خواند و گفت: مدیران ما باید علاوه بر دارا بودن روح مجاهدت و همیت بالای دینی و الهی، از نگاه بلند راهبردی و عمیق برخوردار باشند. از نهادی مانند جامعه‌المصطفی، که در دهمین سالگرد خود قرار دارد و ریشه در تاریخ حوزه های علمیه دارد، انتظاری بالاتر از وضع موجود است.
وی ادامه داد: بسیاری از آمارها نویدبخش است، ولی ایستایی در این سطح از گزارش‌ها و ارقام، ما را از افق‌های بالاتر بازمی‌دارد. باید همواره به افق‌هایی جدید و قله‌های پیش روی خود توجه داشته باشیم و در مسیر فتح آنها گام برداریم.
رئیس المصطفی، روحیه انقلابی را به معنای داشتن همت بلند، جسارت و جرئت، نگرش بن‌بست‌شکن و نگاه تحولی دانست و تأکید کرد: بدون داشتن این روحیه بی‌شک راه به جایی نمی‌بریم و از مدیران ما انتظار می‌رود به این خصایص راهبردی مصلح باشند. قانع نبودن به کم، ظرفیت‌های زیادی را شکوفا و انسان را بالنده می‌نماید.
آیت‌الله اعرافی، گفتمان انقلاب اسلامی را بهترین مسیر برای سعادت بشر امروز خواند و تصریح کرد: ما معتقد به گفتمان اصیلی هستیم که بهترین مفسر آن امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) هستند. باید در بازنشر مستمر این گفتمان کوشا باشیم و فعالیت‌های خود را با این سنجه سامان دهیم. باید پرچم‌دار گفتمان انقلاب اسلامی باشیم و این مهم اقتضائات خود را دارد و عزم، فهم و همت بالایی را می‌طلبد.
خاطرنشان می شود: وی
در بخش پایانی سخنان خود، به جمع‌بندی مطالب و مصوبات دوازدهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعه‌المصطفی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha