چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تصاویر/ مراسم رونمایی از "مستند تلبیس" و "موشن گرافیک وارونگی"

حوزه/ از مستند «تلبیس» و مجموعه موشن گرافیک «وارونگی» با حضور عوامل این مستند و مجموعه و خبرنگاران در خبرگزاری حوزه رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، درمراسم رونمایی مستند و موشن گرافیک «وراونگی»، «حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی، رئیس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی»، «حجت الاسلام جمالی، تهیه کننده مستند تلبیس»، «دکتر راوش، کارگردان مستند تلبیس» و «مختاری، تهیه کننده و کارگردان موشن گرافیک وارونگی» و خبرنگاران رسانه های استان قم حضور داشتند.

 

نیازمند ادبیات انتقادی و چالشی در مقابل تکفیر هستیم؛ نه ادبیات توصیفی

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی اظهار داشت: برای مقابله با تکفیر نیازمند دو مرحله «مقابله سخت» و «مقابله نرم» هستیم تا بتوانیم با آنان مقابله مناسب داشته باشیم.

وی ابراز داشت: از چندین سال قبل تا به امروز بحرانی مانند داعش و جریان های تکفیری در جهان اسلام به وجود آمده که به دنبال تخریب و کشتار بوده و ما در مرحله مقابله سخت، چاره ای جز مقابله مستقیم با این جریانات نداریم.

این کارشناس مسائل تکفیر خاطرنشان ساخت: در مرحله مقابله نرم نیز باید ورود مناسبی داشت؛ چراکه تفکر تکفیری، دشمن مستقیمی نیست که قابل مشاهده باشد و باید با آنان مقابله فکری و علمی داشت.

نویسنده کتاب وارونگی تصریح کرد: امروز ادبیات تولید شده در مقابل تکفیر، ادبیات توصیفی است و متأسفانه انتقاد و چالش آنان را در دستور کار قرار ندادیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی بیان داشت: امروز شاهد قرائت انحرافی از اسلام از سوی جریانات تکفیری بوده و هستیم که باید با مقابله نرم در روبروی آنان ایستاد.

وی با اشاره به دو خیانت اساسی جریانات تکفیری، اظهار داشت: «قرائت وارونه از مفاهیم اساسی اسلام» و «خروج مفاهیم مقابله کننده اسلامی با مفاهیم ارائه شده از سوی آنان» دو خیانت اساسی جریانات تکفیری بوده است.

این کارشناس مسائل تکفیر ابراز داشت: در راستای مقابله نرم با این جریانات، دفتر تبلیغات اسلامی تحت میز وهابیت، فعالیت هایی را برای تقابل نرم با اندیشه داعش و جریانات تکفیری آغاز کرد که یکی از این کارها، مستند تلبیس به تهیه کنندگی حجت الاسلام جمالی و کارگردانی دکتر راوش بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی خاطرنشان ساخت: فعالیت بعدی، مجموعه موشن گرافیک وارونگی به تهیه کنندگی و کارگردانی آقای مختاری بوده که مستندی تهیه شده از روی کتاب وارونگی بوده است.

وی تصریح کرد: امروز تمام جریان داعش در حال انتقال به افغانستان است و کشورهای گوناگون دیگری نیز در حال دست و پنجه نرم کردن با این جریانات هستند.

رئیس میز وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بیان داشت: می توان افراد داعشی را کشت؛ اما اندیشه تکفیری را نمی توان با اسلحه از بین برد و باید با مقابله نرم با این اندیشه مقابله کرد.

 

خبرگزاری حوزه آماده نشر آثار حوزویان است

همچنین در ابتدای این نشست، یوسف شعبانعلی نیز اظهار داشت: خبرگزاری حوزه به عنوان رسانه رسمی حوزه های علمیه، فقط رسانه مرکز مدیریت حوزه نیست؛ بلکه متعلق به تمام حوزویان بوده و مراکز و مؤسسات و حوزوی می توانند دستاوردهای خود را در این خبرگزاری ارائه نمایند.

دبیر سرویس قم خبرگزاری حوزه ابراز داشت: این خبرگزاری آماده است تا بستری برای اعلام دستاوردهای علمی، هنری و پژوهشی تمام نهادهای حوزوی در خبرگزاری حوزه ایجاد نماید.

وی خاطرنشان ساخت: این مراسم رونمایی نیز بر اساس همین سیاست بوده و امروز در خدمت عوامل سازنده مستند تلبیس و مجموعه موشن گرافیک وارونگی هستیم.

 

در آستانه دستگیری از سوی داعش بودیم

حجت الاسلام حسن جمالی  تهیه کننده مستند تلبیس  نیز با ارائه گزارشی از روند تهیه این مستند اظهار داشت: برای ورود به موصل و تصویربرداری از واقعیت ها با مشکلات بسیاری مواجه بوده و حتی تا مرز ناامیدشدن از فیلمبرداری نیز پیش رفتیم؛ اما به لطف خدا، موانع از سر راه برداشته شد و توانستیم با مردم گفت و گو داشته و واقعیت ها را به نمایش بگذاریم.

وی ابراز داشت: حتی در سفر به موصل، یک بار مسئولان امنیتی احساس خطر کرده و ما را برگشت دادند؛ چراکه از داخل تیم عراقی که به همراه ما بود، جاسوسی حضور داشته و قصد تحویل ما به داعش را داشت؛ اما به خیر گذشت و برای مرتبه بعدی توانستیم وارد موصل شده و به تصویربرداری بپردازیم.

تهیه کننده مستند تلبیس خاطرنشان ساخت: برای ساخت این مستند با مشکلات بسیاری مواجه بودیم که به لطف خدا توانستیم کار را به سرانجام برسانیم.

 

برای ساخت مستند در کشور یمن آماده ایم

مرتضی راوش کارگردان مستند تلبیس نیز در این نشست رونمایی،  تصریح کرد: در ساخت این مستند تحت فشار زیادی بودیم،‌ زیرا مردم موصل به دلیل ترس هایی که در دل آنان بود، با ما همکاری نمی کردند؛ چراکه هنوز مشکلات تکفیر در موصل وجود داشته و ما در هر مکان اجازه توقف بیش از 30 دقیقه را نداشتیم.

وی بیان داشت: اهل سنت عراق همکاری مناسبی با ما در این مستند داشتند و باید گفت که حتی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران هم بیشتر به ما کمک کردند.

کارگردان مستند تلبیس اظهار داشت: امکانات مادی ما برای ساخت این مستند بسیار پایین بود و حتی پول اولیه که به ما داده شد، هزینه راه ما هم نبود.

راوش ابراز داشت: ما برای ساخت مستند در کشورهای یمن و ... هم برنامه داریم؛ اما متأسفانه اجازه ورود به این کشورها به ما داده نمی شود و شاهد همکاری مناسبی نیستیم.

 

مخاطب امروز به دنبال کلیپ های کوتاه است

حسین مختاری، تهیه کننده و کارگردان مجموعه موشن گرافیک وارونگی نیز در ادامه این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: این مجموعه از روی کتاب وارونگی حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی تولید شده و در حال حاضر 5 قسمت آن به زبان فارسی به پایان رسیده و در حال ساخت این فصول به زبان های عربی و انگلیسی نیز هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: با بازنویسی متن کتاب، توانستیم کلیپ های سه دقیقه ای از فصل های گوناگون آن داشته باشیم؛ چراکه مخاطب امروز به دنبال کلیپ های کوتاه مدت است و ما بر اساس سلیقه مخاطبان امروزی به ساخت این مجموعه مشغول شدیم.

تهیه کننده و کارگردان موشن گرافی وارونگی تصریح کرد: «جهاد»، «خلافت»، «توحش»، «بدعت» و «جاهلیت»، پنج فصل تولید شده موشن گرافی وارونگی می باشد.

مختاری در پایان اظهار داشت: قریب به سه و نیم ماه زمان برای ساخت این مجموعه صرف شد و ساخت تولیدات دیگری را نیز در دستور کار داریم که در مرحله پژوهش می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha