جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عبد الله الصالح معاون دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عبد الله الصالح گفت: در زمانی که غرب و شرق برای تضعیف کشور های اسلامی و تسلط بر آن تلاش می کنند، حج فرصت بزرگی برای وحدت در تمامی افکار و دیدگاه ها از جمله مسئله فلسطین و قدس شریف است.

حجت الاسلام و المسلمین عبد الله الصالح معاون دبیر کل جمعیت عمل اسلامی بحرین در گفتگوی اختصاصی با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گفت: حج یک فریضه عبادی سیاسی بزرگ است که خداوند آن را برای دیدار، آشنایی، مشورت، تبادل تجربه ها و حل مشکلات مسلمانان قرار داده و بدون شک نیازمند یک مدیریت قدرتمند، فعّال و خالصانه است که مصلحت تمامی مسلمانان را در نظر بگیرد و امور حج را تسهیل بخشد و مشکلات را حل کند. بهتر است که برای مدیریت حج، یک کمیته ویژه از کشور های اسلامی تشکیل شود.

متن گفتگو به شرح زیر است:

حوزه: چند روزی است که حج ابراهیمی آغاز شده و این فرصت ارزشمندی برای مسلمانان است. به نظر شما چگونه می توان از این فرصت استفاده کرد؟

بدون شک حج یک واجب عبادی جهادی با مضامین دنیوی و اخروی والاست که مسلمانان از طریق آن می توانند تمدن اسلامی انسانی که بر پایه عدالت، برابری، کرامت انسان و پیشرفت امت استوار است را احیا کنند و اسلام را به عنوان بهترین، فراگیر ترین و کامل ترین راه حل برای حلّ تمامی بحران های بشری معرفی کنند.

 

حوزه: موضع علما و مراجع دینی بحرین در قبال حوادث دردناکی که در منا رخ داد و منجر به قربانی شدن افراد بی گناه شد، چیست؟

علمای بحرین از این حادثه ناراحت شدند و با آنان ابراز همبستگی کرده و خواستار کشف جزئیات این حادثه دردناک شدند. ملت بحرین در داخل و خارج برای حجاج قربانی مراسم بزرگداشت و کنفرانس برگزار کردند. ما در کنار اقلیت های بحرینی مقیم در شهر قم مراسم بزرگداشتی در سالن همایش مدرسه امام کاظم (علیه السلام) برگزار کردیم که در آن نمایندگان مراجع، اساتید حوزه علمیه و جامعة المصطفی العالمیه و اقلیت های اسلامی ساکن قم شرکت کردند.

 

حوزه: آیا این امکان وجود دارد که در خلال موسم حج، جنایت های آل خلیفه و آل سعود و عادی سازی روابط آنان با رژیم صهیونیستی آشکارشود؟

باید در موسم حج تمامی جنایت ها و توطئه هایی که علیه اسلام و مسلمین آشکار شود و راه های حل مشکلات و تسلط بر آن، راهنمایی مسلمانان و آشنایی آنان با مشکلات حقیقی امت مورد بررسی قرار گیرد و برای یافتن راه حل برای این مشکلات و کاهش سختی ها و دشواری هایی که مانع وحدت و پیشرفت تمامی مسلمانان می شود، تلاش شود.

 

حوزه: وحدت میان مسلمانان یکی از موضوعات اصلی برای حل مشکلات جهان اسلام است. به نظر شما چگونه می توان از طریق این واجب اسلامی، وحدت را تقویت کرد؟

حج یکی از نماد های تقویت وحدت اسلامی است که کشور های جهان اسلام می توانند در موسم حج از طریق آشنایی، همکاری، مشورت و تبادل تجربه ها به تکامل برسند و با برگزاری جلسات، کنفرانس ها و نشست ها در تمامی سطوح، امور مسلمانان و مشکلات آنان، موانع پیشرفت و شکوفایی را بررسی کنند.

 

حوزه: روابط عربستان سعودی و صهیونیست ها علیه مسئله فلسطین در حال رشد و نزدیکی است. آیا می توان از طریق موسم حج با توطئه هایی که علیه قدس انجام می گیرد، به ویژه "قرارداد قرن" مقابله کرد؟

در زمانی که غرب و شرق برای تضعیف کشور های اسلامی و تسلط بر آن تلاش می کند، حج فرصت بزرگی برای وحدت در تمامی افکار و دیدگاه ها از جمله مسئله فلسطین و قدس شریف است.

اگر مسلمانان بیدار نشوند و مسائل خود را با شفافیت، راستی و صراحت بررسی نکنند و خالصانه برای دین، مسئله و وطن خود تلاش نکنند، نخواهند توانست به توطئه ها و طمع ورزی های بیگانگان علیه آنان پایان دهند و نابود کنند.

 

حوزه: برخی کشور های اسلامی خواستار بین المللی کردن مدیریت حج هستند. آیا ممکن است اینگونه خواسته ها تحقق یابد؟

بدون شک حج نیازمند یک مدیریت قدرتمند، فعّال و خالصانه است که مصلحت تمامی مسلمانان را در نظر بگیرد و امور حج را تسهیل بخشد و مشکلات طبیعی و اروژانسی را حل کند. بهتر است که برای مدیریت حج، یک کمیته ویژه از کشور های اسلامی که مورد قبول کشور های ذی ربط است، تشکیل شود و این هیئت باید از نظر کشور های دیگر جویا شود، خودش به تنهایی تصمیم نگیرد، دیگران را نادیده نگیرد و علیه همدیگر دشمنی و توطئه نکنند.

 

حوزه: سه سال پیش فاجعه منا رخ داد و هزاران نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند. آیا کشورهای اسلامی باید این پرونده را از طریق دادگاه های بین المللی پی گیری کنند؟

به نظر من فاجعه منا یک حادثه اتفاقی نبود، بلکه عامدانه انجام گرفت، لذا نیاز است که یک کمیته بی طرف و مورد قبول کشور های ذی ربط یا کشور های عضو سازمان همکاری اسلامی تشکیل شود.

این اصلاً درست نیست که این مسئله که در پی آن هزاران نفر از حجاج قربانی شدند، به خاطر مصلحت حجاج و کشور های اسلامی  پی گیری نشود. باید با شفافیت کامل و دقت مورد بررسی قرار گیرد تا این مصیبت ها و فاجعه ها برای حجاج بیت الله الحرام تکرار نشود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha